جمعه 22 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور مستقل و موفق زهرا رهنورد مورد تهاجم جامعه مردسالار، واکنش کارشناسان حوزه زنان به خبرسازی های جعلی، کانون زنان ايرانی

کانون زنان ايرانی: کمتر کسی می تواند آن تصوير معروف و زيبا ی قبل از انتخابات رياست جمهوری دهم را از ياد ببرد تصويری ازيک نامزد رياست جمهوری در کنار همسرش .در آن تصوير به ياد ماندنی مير حسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد دست در دست هم و با يکديگر گام بر می داشتند.اين عکس برای بسياری از جوانان اين کشور اميد بخش بود.اينکه بالاخره سياستمداری در ايران پيدا شده که نه تنها همسرش در پستوی خانه پنهان نشده که با شخصيتی مستقل و کلامی محکم در کنارش حضور دارد

رهنورد با آن روسری گلدار ، لباس رنگی و کيف سنتی ای که روی دوشش می گذاشت برای خيلی ها نمادی بود از تغيير .ديدن زنی توانمند که روان حرف می زند،خوب انتقاد می کند و محکم از مواضعش دفاع می کند و در کنار همسرش فعايت های سياسی اش را دنبال می کند. اما گويا ديدن اين صحنه ها را خيلی ها تاب نياوردند و خيلی زود آن را با شايعات بی اساس در اميختند

چندی پيش خبرگزاری رسمی دولت –ايرنا-دست به انتشار شايعه ای درباره زندگی شخصی مهندس مير حسين موسوی و دکتر زهرا رهنورد زد. اينکه اين زوج هنرمند پس از سالها به دليل مسائل سياسی دچار اختلاف های خانوادگی شده اند. خيلی زود منبع اين شايعات بی اساس مشخص شد و معلوم شد اين خبر که به نقل از يکی از نشريات خارجی و توسط يکی از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شده از اساس جعلی و دروغی بوده است و تنها به دنبال انتشار اخبار خانوادگی در باره يکی از همکاران دولت دهم جعل شده است . اما کارشناسان حوزه زنان درباره ارائه چنين شايعه های بی اساسی به ويژه درباره زنانی مستقل مانند زهرا رهنورد بی تفاوت نيستند . زنی که به عقيده آنان در حوزه سياست نيز نقشی بی بديل و خاص ايفا کرده است. آنها به چنين روندی انتقاد دارند و شيوع آن را برای جامعه ما خطرناک ارزيابی می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنان هزينه های سنگين تری می پردازند

الهه کولائی استاد دانشگاه اين موضوع را با حضور سياسی زنان در جامعه مان و ايفای نقش آنان در حوزه سياست ارزيابی می کند .هر چند او اين موضوع را جدا از پيامدها و آثار آن برای مردان نمی داند:" در شرايط کنونی جامعه ما هزينه کنش سياسی آنقدر بالا رفته که بسياری از افراد به اشکال گوناگون از ورود به اين عرصه خودداری می کنند و هزينه گزاف ورود به ان را نمی پردازند."

به عقيده او اين مشکل عمومی در حوزه کنش سياسی وجود دارد اما چون حوزه سياسی در همه جوامع جهان همچنان متعلق به مردان قلمداد می شود . نقش زنان بيشتر تحت تاثير حضور مردان تعريف می شود . او با اشاره به اين مطلب می گويد:«از اين طريق می توان روندی از آثار مثبت و منفی اين حضور را ارزيابی کرد. زنانی که در عرصه سياست به ويژه در جوامع در حال توسعه به گونه ای مستقل نقش ويژه ای را برعهده می گيرند با توجه به اين موارد هزينه های سنگين تری نيز به انها تحميل می شود."

کولايی اين موضوع را با توجه به ويژگی های فرهنگی اين جوامع و حافظه تاريخی شان مورد بررسی قرار می دهد:« در اين جوامع زنان همواره به حوزه خصوصی تعلق داشته اند و حضورشان در عرصه عمومی به ويژه سياست پيامدهای سنگين تری برايشان در بر دارد. در عين حال اگر اين زنان بخواهند در حوزه عمل سياسی اثر گذار باشند و ديدگاهها و رويکردهای خاصی را در عرصه عمل به پيش ببرند بی ترديد هزينه های بيشتری هم می پردازند.".

حمله های ناجوانمردانه رسانه ای

«زهرا رهنورد در عرصه هنر ،مطالعات دينی ، قرآنی و همچنين عرصه سياست حضوری موثر داشته است . حضور او در عرصه سياست نيز در کنار آقای مهندس موسوی حضوری اثرگذار، ،موفق و نافذ بوده که درنهايت در تحولات اخير کشور حضور درخشان ايشان نه تنها در فعاليت های انتخاباتی به تقويت جايگاه آقای مهندس موسوی انجاميد بلکه ظرفيت های بالندگی های يک زن مسلمان را با اتکا به ارزش های دينی به نمايش گذاشت.»کولائی اين مطلب را می گويد و چنين شايعات بی اساسی را حمله های ناجوانمردانه رسانه ای توصيف می کند.

او ادامه می دهد:"متاسفانه اين حضور درخشان وارد تعاملی مسموم در جامعه ما شد و مثل گذشته که بسياری از زنان تلاش کردند با حضوری مستقل و بر اساس اشتراک فکری و روحی با همسر خود به تشريک مساعی بپردازند با هدف قرار گرفتن تلاش های مسموم سعی شد با رويکردهايی غير اخلاقی ،غير اسلامی در جامعه ای که انتظار می رود بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی رفتار شود مورد حمله های ناجوانمردانه رسانه ای قرار گرفتند . متاسفانه در اين برهه ملاحظات سياسی بر ارزش گذاری های دينی تاثير گذاشت که نتيجه ان شکل گرفتن شابعه های بی ربط و تخريب های ناجوانمردانه است."

او اين چنين تخريب هايی را بر خلاف عرف و ارزش های پذيرفته شده در جامعه می داند که حتی حرمت حريم خصوصی افراد را نيز پاس نمی دارد و حتی اين عرصه را نيز از تهاجم های سياسی مصون نمی سازد."

کولايی که سال ها از نزديک اين زوج را می شناسد می گويد:" با توجه به شناختی که از اين زوج دارم و از اغاز انقلاب اسلامی با آنها مرتبط شده و اين امکان را يافته ام در ارتباط بسيار نزديک با اين خانواده قرار بگيرم فکر می کنم تخريب های کنونی به خوبی نشان می دهد که اگر زنانی بخواهند حق بگويند و از حق دفاع کنند و بر آرمان های ارزشمنداسلامی و انسانی خود پافشاری کنند پرداخت اين چنين هزينه هايی برايشان چندان دور از ذهن نيست."


او تاکيد می کند:"من حتی از تجربه های شخصی خودم هم به عنوان اثبات اين مدعا می توانم استفاده کنم. هنگامی که در مجلس بدون حضور همسرم يا پرتويی از حمايت يک مرد حضور يافتم فضايی از تخريب ،امواج تهمتها خيلی سريع عليه من گسترش يافت و گاه دامنه آنها به روابط خانوادگی ام هم رسيد اما همه انها فاقد هر گونه پايه و اساسی بود."

ضعف و درماندگی منشا اخبار جعلی و بی اساس

زهرا شجاعی معتقد است :"ضعف و درماندگی و پايبند نبودن به اخلاق سياسی است که افراد و رقبا را وادار می کند عليه خانم زهرا رهنورد اخباری جعلی منتشر کنند."

زهرا شجاعی ،رييس سابق مرکز امور مشارکت زنان که سال های آشنايی اش با زهرا رهنورد به سال های قبل از انقلاب می رسد معتقد است خبرسازی عليه خانم رهنورد مانند کف روی آب است که دوامی ندارد و خيلی زود از بين می روند."

زهرا شجاعی وارد کردن مسايل خصوصی زندگی رهنورد و موسوی به حوزه عمومی را نشانه ضعف رقبای سياسی شان می داند:«در حال حاضر فضای سياسی ايران بسيار حاد و پرتنش است . از آنجا که در حوزه عمومی و عرصه سياست از آقای مير حسين موسوی و خانم زهرا رهنورد نتوانسته اند دستاويزی بيابند و هيچ نکته مبهمی در عرصه فعاليت سياسی آنها وجود ندارد به سراغ زندگی شخصی شان رفته اند تا با دستاويز های شخصی به اهداف تخريبی خود برسند."

شجاعی مناظره های قبل از انتخابات را به ياد می آورد:"در مناظره های قبل از انتخابات هم، ابزاری که طرف مقابل عليه آقای موسوی استفاده کرد زهرا رهنورد بود که هر چند نتيجه ای از آن نگرفت ؛ اما نهايت ضعف و درماندگی طرف مقابل را نشان داد. علت اين اعمال عدم پايبندی به اخلاق سياسی به عنوان يکی از ارکان مهم دين اسلام است."

شجاعی ادامه می دهد«آشنايی من با زهرا رهنورد از زمان دانشجويی و قبل از انقلاب است.آن زمانی که او به عنوان يک زن روشنفکر مسلمان مطرح بوده است.او يکی از زنان پيشکسوت در حوزه سياست است که توانسته سياست را با اخلاق و هنر و پژوهش قرآنی در آميزد."

به باور شجاعی استقلال نظر زهرا رهنورد و پايبندی ايشان به اصول اخلاقی و دينی که همراه شده با تحصيلات و مديريت موفق در دانشگاه الزهرا همگی موجب شده که بسياری نتوانند اين شخصيت را تحمل کنند."

خبر سازان عليه رهنورد زن را باور ندارند

معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران هم بهترين نشانه از روابط ميان زهرا رهنورد و مهندس موسوی را حضور اين دو با يکديگر و در کنار هم در جلسات مختلف می داند.

به باور ابتکار هرچقدر هم در اخبار بگويند که رابطه رهنورد و موسوی بحرانی شده و دچار اختلافند ما باور نمی کنيم چون از پيشينه آنها با خبريم.

فاطمه راکعی ، استاد دانشگاه هم با شناختی که از آقای ميرحسين موسوی و روابط او با خانم زهرا رهنورد دارد سخن می گويد :«اين جور وصله ها به اين دو نفر نمی چسبد .رابطه اعتقادی ،روحی ،معنوی و فکری ميان اين دو عزيز را از سال ها پيش می شناسم. رابطه صميمی ميان انها چيزی نيست که از چشم کسی دور بماند."

راکعی به عکس های موسوی و رهنورد در دوران قبل از انتخابات اشاره می کند.عکس هايی که اين دو دست در دست يکديگر پيام دوستی را می رسانند :" اين عکس ها و آشنايی شخصی من با اين زوج از سال های گذشته مرا به اين نتيجه رسانده است که هيچ نکته منفی ای در رابطه انها وجود ندارد."

نگاه مردسالارانه حاکم در جامعه نمی تواند زن موفقی مانند زهرا رهنورد را بپذيرد.راکعی با گفتن اين جمله ادامه می دهد«آنهايی که عليه زهرا رهنورد خبرسازی می کنند؛ کسانی هستند که نمی توانند تحمل کنند زنی چند بعدی در جامعه حضور فعالانه داشته باشد. چرا که رهنورد هم از لحاظ اخلاق و هم از نظر علم و دانش و فرهنگ و سياست انسانی کامل و چند بعدی است و پذيرفتن زنی که بتواند در مراحل بالا با قدرت پيش برود برای انها بسيار سنگين است. چرا که اين دسته از افراد زن را فقط در خانه ميبينند و برای ماندنش در خانه از هيچ تلاشی نيز دريغ نمی کنند."

اما آيا انتشار اخبار کذب و دروغ پردازی های عليه زهرا رهنورد موجب کاهش منزلت او و يا تخريب مير حسين موسوی می شود؟ کارشناسان در پاسخ به اين پرسش می گويند :« رهنورد يک شخصيت مستقل سياسی و اجتماعی و فرهنگی دارد که جاعلان اخبار را به هدف شان نمی رساند و بلکه موجب افزايش محبوبيت رهنورد و موسوی می شوند. کافی است که يک مصاحبه مطبوعاتی و يا يک مصاحيه تلويزيونی عليه اين خبرسازی ها برگزار شود مردم خواهند فهميد که اين اخبار کذب است و مانند کف روی آب می مانند که خيلی زود از بين می روند و دوامی ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016