سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه: شهرام اميری دانشمند هسته‌ای نيست، مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد شديد از بازداشت و ربوده شدن تعدادی از اتباع ايران در خارج از کشور مشکل اصلی يمن را دخالت و فتنه انگيزی کشورهای فرامنطقه ای دانست و درخصوص سفر مقامات کشورمان به کپنهاگ گفت: برنامه ای برای ملاقات با آمريکاييها در دستور کار نيست.

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه با توجه به برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در کويت نظر شما در رابطه با اين اجلاس و دستور کارهای آن چيست ، گفت : طبيعتا خليج فارس منطقه بسيار مهمی به شمار می رود و امنيت آن نيز برای همه از اهمت بالا برخوردار است و بر همين اساس سمينارها و نشست ها و جلسات متعددی برای بررسی راه های برقراری امنيت آن در منطقه برگزار می شود.

وی با اشاره به اينکه ۶۰ درصد از منابع انرژی از آبراه های خليج فارس عبور می کند، افزود: تامين امنيت جمعی بايد بوسيله کشورهای منطقه خليج فارس صورت بگيرد. هر چند اگر ديگر کشورها علاقه مند باشند در اين مسائل حضور داشته باشند می توانند با دعوت کشورهای منطقه نظرات خود را بگويند. اما ما معتقديم مسائل منطقه بايد با نظر جمعی کشورهای منطقه حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال يکی از خبرنگاران پيرامون تشديد تحرکات ضد اسلامی در اروپا گفت: اقداماتی که در جهت محدود کردن فعاليت های مذهبی و اسلام هراسی و تبعيض صورت بگيرد مورد تاييد هيچ کس نيست و غير از جريحه دار کردن عواطف مسلمانان نتيجه ديگری نخواهد داشت.

خبرنگاری از مهمانپرست در رابطه با دزديده شدن يک کشتی ايرانی در آبهای سومالی و اقدامات ديپلماتيک انجام شده پيرامون آن سئوال کرد که وی در پاسخ تصريح کرد: مشکل دزدان دريايی مشکلی است که ما حتما نسبت به آن حساس هستيم و برای مقابله با اين وضعيت دو ناو ما هم اکنون در منطقه حضور دارد و مسئله اخير نيز در حال پيگيری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گمان نمی کنم با آمريکايی ها در کپنهاگ ديدار کنيم

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به سئوالی پيرامون اجلاس کپنهاگ و احتمال ملاقات رئيس جمهور اسلامی ايران با رئيس جمهور ايالات متحده در حاشيه اين اجلاس، بيان داشت: اجلاس کپنهاگ برای بررسی مشکلات آب و هوايی و تاثيرات آن بر کره زمين برگزار می شود که اين موضوع برای ما نيز اهميت زيادی دارد.

وی ادامه داد: ما معتقديم کشورهای توسعه يافته که نقش عمده ای در تاثيرات منفی بر آب و هوا داشته اند بايد نسبت به رفع مشکلات و کمک به کشورهای در حال توسعه اقدامات و تعهدات خود را اجرايی کنند و اعتراضاتی که نسبت به برگزاری اين اجلاس می شود نيز نسبت به پايبند نبودن کشورهای صنعتی به تعهداتشان بوده است.

مهمانپرست اعلام کرد: هيئتی از جمهوری اسلامی ايران در اجلاس کپنهاگ شرکت می کند و متناسب با موضوعات گفتگوهايی صورت خواهد گرفت.

خبرنگار دوباره از مهمانپرست سئوال کرد با آمريکا؟ که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: فکر نمی کنم.

سفر خالد مشعل رئيس دفتر سياسی حماس به تهران موضوع سئوال يکی ديگر از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه بود که وی در پاسخ تاکيد کرد: سفر آقای خالد مشعل در چارچوب روابط ما با کشورهای منطقه و نمايندگان موثر اين کشورها صورت گرفته و اين رايزنی ها دائما در حال انجام است.

اقدامات آمريکا خلاف عرف ديپلماتيک است

خبرنگاری از مهمانپرست در رابطه با ۱۱ تبعه زندانی ايران در خارج از کشور و برگزاری دادگاه اردبيلی در آمريکا سئوال کرد که وی در پاسخ با انتقاد از رويه غير حقوقی دولت آمريکا در برخورد با اتباع کشورمان، يادآور شد: در رابطه با آقای اردبيلی اطلاعاتی به دست آورده ايم که قرار است دولت آمريکا وی را به شکلی غير قانونی به حبس محکوم کند و ما تمام تلاش خود را برای برگرداندن حکم غير قانونی و لغو دادگاه غير مستند به کار خواهيم گرفت و ما به شدت خواستار آزادی ايشان هستيم.

هشدار اخير هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا مبنی بر محدود کردن ارتباطات کشورهای آمريکای لاتين محور سئوال يکی از خبرنگاران بود که سخنگوی دستگاه ديپلماسی در اين باره اظهار داشت: اين اظهارات خلاف عرف ديپلماتيک است و بهترين شاهد اين قضيه عکس العمل خود کشورهای آمريکای لاتين بود که اظهارات مطرح شده را مداخله در کشورهای خود عنوان کردند.

خبرنگار ديگری پيرامون جنايات رژيم صهيونيستی و اقدامات وزارت خارجه در امور حقوقی پيرامون آن پرسيد که مهمانپرست در پاسخ گفت: جنايات رژيم صهيونيستی عليه مردم غزه بر کسی پوشيده نيست و بهترين گزارش مستند حقوقی گلدستون است و ما به شدت خواستار رسيدگی بين اين جنايات جنگی هستيم و اميدواريم دنيای غرب به اين اقدامات غير انسانی رسيدگی کند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال يکی از خبرنگاران مبنی بر قرار گرفتن سپر دفاع موشکی در ترکيه از اين موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اين سئوال يکی از خبرنگاران که برداشتی که جمهوری اسلامی ايران از حوزه های دريای خزر از جمله سکوی البرز مدتی است که به تعويق افتاده علت آن چيست؟ يادآور شد: تا زمانی که رژيم حقوقی دريای خزر مدون نشده باشد اقداماتی که در بخش های مشترک درياها صورت می گيرد متوقف خواهد بود. اما اقداماتی که در آبهای سرزمينی در حال انجام است از سوی مسئولان نفتی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اختلاف نظر هسته ای در کشور وجود ندارد

خبرنگاری از مهمانپرست پرسيد علت انتخاب کيش برای معاوضه سوخت هسته ای چه بوده است و آيا ايران حاضر است تبادل اورانيوم در ترکيه انجام شود که وی در پاسخ گفت: در رابطه با کيش قبلا توضيحات لازم را داده ام . در مورد ترکيه نيز بايد بگويم اين کشور از کشورهای همسايه و دوست جمهوری اسلامی ايران است که برای دفاع از حقانيت ما تلاش می کند و ما همواره از اينکه کشورهای مختلف از حقانيت ما دفاع می کنند استقبال کرده ايم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مبادله سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران با بيان اينکه ما نقطه‌نظرات خود را در مورد تامين سوخت مورد نياز اين رآکتور اعلام کرديم، اظهار داشت: در صورتی که شرايط ما ملحوظ شود، سوخت را دريافت می‌کنيم.
مهمان‌پرست افزود: شرايط ايران در اين زمينه تغييری نکرده است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسيد که با توجه به مسئوليت جليلی چرا آمادگی ايران برای تبادل اورانيوم رآکتور تحقيقاتی تهران از سوی منوچهر متکی اعلام شد؟ که وی پاسخ داد: مسئله هسته‌ای و فعاليت‌های صلح‌آميز ما در چارچوبی که در داخل کشور تصميم ‌گرفته می‌شود، پيگيری و اعمال می‌شود و هيچ اختلاف نظری بين مقامات ما وجود ندارد.

شهرام اميری دانشمند هسته ای نيست

مهمان‌پرست در رابطه با برخی اخبار منتشره در خصوص شهرام اميری تبعه ايرانی ناپديد شده در عربستان و اينکه گفته می‌شود اميری پيش از بازديد بازرسان از تاسيسات هسته‌ای فردو با آنها ديدار داشته، را خبری جعلی عنوان کرد و افزود: خبر جعلی که به آقای اميری استناد کرده و مطالبی را در اين زمينه عنوان کردند، بی‌پايه و اساس است.

وی ادامه داد: ۲ نکته در اين زمينه قابل برداشت است. اول اينکه مشخص است که دستگاه‌های امنيتی اروپا و آمريکا در جريان وضعيت ايشان هستند و اطلاع دارند که آقای اميری کجاست و دوم اينکه با توجه به اشارات آنها مبنی بر اينکه نيروهای امنيتی آمريکا با اين مسئله ارتباط دارند مطالب قبلی ما را تائيد می‌کند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسيد که آيا ارتباطی بين اطلاعات احتمالی اميری و گزارش اخير تايمز لندن در مورد ساخت بمب هسته‌ای توسط ايران وجود دارد؟ که وی پاسخ داد: وزارت خارجه نسبت به پيگيری حقوق همه اتباع ايرانی حساسيت دارد و با جديت آن را پيگيری می‌کند.

وی با يادآوری اين نکته که اينگونه نيست که فقط در رابطه با تعداد خاصی اين حساسيت ايجاد شده باشد، اظهار داشت: برای هر کشوری ممکن است اين گونه موارد پيش بيايد. اينکه سعی کردند اين حساسيت را ايجاد کنند،‌ نشان می‌دهد اين طرحی است که از سوی برخی کشورها به عنوان اهرم فشار دنبال می‌شود.

خبرنگار ديگری گفت برخی مقامات ايران اعلام کرده اند شهرام اميری تبعه جمهوری اسلامی ايران که در عربستان ربوده شده است دانشمند هسته ای بوده که سخنگوی دستگاه ديپلماسی با رد اين مطلب يادآور شد: هيچ کس نگفته است اميری دانشمند هسته ای بوده است همين که يک شهروند ايرانی ربوده شده باشد کافی است که ما با جديت کامل موضوع را پيگيری کنيم.

مهمانپرست در خصوص فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران نيز تاکيد کرد که هيچ اختلاف نظری در اين رابطه در جمهوری اسلامی ايران برای احقاق حقوق ملت وجود ندارد.

وی در پاسخ به سئوال ديگری پيرامون احتمال برخی هماهنگی ها بين آزادی ملوانان انگليسی و آزادی اتباع زندانی ايران در خارج از کشور، تصريح کرد: موضوع ملوانان انگليسی را قبلا توضيح داده ايم و ما انتظار داريم که در رابطه با اتباع زندانی ايرانی در خارج از کشور نيز همين رويه دنبال شود و ما معتقديم اتباع کشورمان بدون اتهام در زندان هستند و خواستار آزادی آنان هستيم چون نسبت به بيگناهی آنان اصرار داريم.

سخنگوی وزارت خارجه ازخبرنگاری که در مورد وضعيت ۳ تبعه ايالات متحده که در ايران در بازداشت به سر می برند سئوال کرد خواست مسائل حقوقی و قضايی را از مسئولان مرتبط بپرسد.

مهمانپرست در عين حال يادآوری کرد که سالانه صدها هزار نفر از کشورهای مختلف به ايران تردد می کنند که هر کدام از آنها اگر به شکلی مقررات داخلی را نقض کنند اقدام آنها مورد رسيدگی و برخورد قرار می گيرد.

موضوع مذاکره احتمالی بين ايران و آمريکا سئوال ديگر يکی از خبرنگاران در کنفرانس مطبوعات امروز سخنگوی وزارت خارجه بود که مهمانپرست در اين باره بيان داشت: در رابطه با حقوق اساسی و منافع ملی مواضع خود را به صورت روشن و شفاف ارائه کرده ايم و ما اين حقوق را با جديت دنبال می کنيم و جمهوری اسلامی ايران برای حفظ منافع ملی اش قدمی به عقب برنخواهد داشت و از هيچ گونه اقدامی دريغ نخواهد کرد.

وی ادعای يکی از رسانه های انگليسی مبنی بر حرکت ايران در جهت دستيابی به بمب اتمی را تکذيب کرد و گفت: برخی کشورهای غربی حرف غلط تشويق از يک سو و فشار را از ديگر سو عليه ايران دنبال می کنند و اين مسئله در قسمت فشار به ايران مطرح شده است.

مهمانپرست افزود: اين نوع سناريو سازی ها عليه ملت ما نمی تواند چندان قابل توجه باشد.

رد معاوضه ۳ شهروند آمريکايی با ۱۱ شهروند ايرانی در آمريکا

سخنگوی دستگاه ديپلماسی فرضيه يکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال معاوضه ۳ تبعه آمريکايی زندانی در ايران با ۱۱ شهروند ايرانی در خارجه از کشور را رد کرد و گفت: کسانی که متهم هستند و يا محکوم می شوند در دستگاه قضايی به مسائل آنها رسيدگی می شود اين موضوع به صورت مستقيم ربطی به مسائل سياست خارجی و يا نکاتی که شما گفتيد ندارد.

وی اقدام اخير کنگره آمريکا برای محدود کردن برخی رسانه ها ازجمله شبکه المنار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی اقدامات کشورهای غربی با اظهارات خود آنها در تناقض است.

يمن گرفتار فتنه انگيزی قدرتهای فرامنطقه ای است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسيد آيا ايران مايل است در موضوع مناقشه بين دولت يمن و الحوثی ها ميانجيگری کند که وی در پاسخ گفت: در رابطه با وضعيت يمن معتقديم تماميت ارضی اين کشور، وحدت و آرامش آن بايد در اولويت باشد و بهترين راه آن را نيز مذاکره و گفتگو می دانيم و معتقديم برخی فتنه ها که توسط کشورهای فرامنطقه ای ايجاد می شود برای ايجاد اختلافات تصنعتی، قومی - قبيله ای و مذهبی صورت می گيرد و اين اختلاف افکنی های منشاء بيرونی دارد.

مهمانپرست در پاسخ به تهديد برخی کشورها مبنی بر تشديد تحريم ها عليه ايران بعد از پايان سال جاری ميلادی، عنوان داشت: نمی توان برای کشوری که صرفا برای منافع مليش اقدام می کند زمان و يا محدوديت قائل شد و اين موضع گيری ها پايه حقوقی ندارد و برخورد عادلانه ديپلماتيک نيست.

وی در عين حال يادآور شد: اگر تحريم و اين موضع گيری ها نتيجه داشت حتما در ۳۱ سالی که از زمان پيروزی انقلاب می گذرد می بايست برای مطرح کنندگان اين قضايا نتيجه ای حاصل می شد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پايان تاکيد کرد: هر چه روش های خصمانه و غير دوستانه عليه ايران اعمال می شود ملت ما برای احقاق حقوقش مصمم تر خواهد شد.

به امارات تذکر داديم ؛ عذر خواهی کرد

مهمانپرست در پاسخ به خبرنگار مهر که اقدامات وزارت امور خارجه پيرامون اقدام کنسولگری امارات در بندر عباس مبنی بر زير سئوال بردن حاکميت ايران بر جزيره ابوموسی و استفاده ازعنوان جعلی برای خليج فارس را جويا شد ، تصريح کرد: متاسفانه کنسولگری امارات اقدام اشتباهی انجام داد که عبارتی جعلی به جای نام خليج فارس به کار برده بود و جزواتی را به اين شکل توزيع کرد.

وی اضافه کرد: بعد از اين اقدام اشتباه تذکر لازم داده شد و آن جزوات نيز جمع آوری گرديد و البته دولت امارات نيز به خاطر اين اشتباه عذرخواهی کرد.

احتمال ميانجی گری ايران در قره باغ

خبرنگار مهر همچنين از سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با احتمال ميانجيگری ايران در حل مناقشه ارمنستان و آذربايجان سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره تاکيد کرد: سفر وزير امور خارجه آذربايجان به تهران در چارچوب سفرهای متعددی انجام شد که ايران برای توسعه همکاريها با کشورهای منطقه صورت می دهد.

مهمانپرست با اشاره به اينکه اميدواريم سفر وزير امور خارجه آذربايجان به تهران به توسعه هر چه بيشتر مناسبات ايران و آذربايجان منجر شود خاطر نشان کرد: البته در موضوعات منطقه ای ايران همواره آمادگی داشته است که در حد توان برای حل مشکلات کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016