سه شنبه 1 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: جمعی را مامور کرده‌ام که خسارت‌های جنگ جهانی توسط انگليسی‌ها را حساب و کتاب کنند، ايسنا

ـ سند خسارات ايران در جنگ جهانی رابه سازمان ملل می‌دهيم


رييس‌جمهور گفت: ريشه‌ همه جنگ‌ها، فساد و مشکلات بشر ناشی از حاکمان ناصالح، سياستمداران فاسد، خودخواه، برتری‌طلب و زورگو است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در ادامه دور سوم سفر استانی خود به استان فارس در ورزشگاه حافظيه‌ شيراز افزود: وضعيت دنيا را ببينيد! آقای بوش با آرزوی تسلط بر منابع نفت خاورميانه و تسلط بر مرکز تمدن و فرهنگ جهان و شاهراه ارتباطی سياسی دنيا، با بهانه مشکوک حمله به برج‌های دوقلو به منطقه‌ ما لشکرکشی و به عراق و افغانستان حمله کرد. شعارشان اين بود که در گام سوم به ايران حمله کنيم. به خاطر اين جنگ‌ها نزديک به صدها هزار نفر کشته شده، صدها هزار نفر آواره شده‌اند و زندگی برای مردم در اين دو کشور مختل و سخت شده است. آقايی با شعار تغيير آمد و اعلام کرد که سياست‌های بوش غلط بوده و می‌خواهد اين سياست‌ها را تغيير دهد، ولی می‌بينيم که دامنه جنگ و تجاوز را به کشور سوم يعنی پاکستان نيز کشانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد ادامه داد: عزيزان من! جنايت اين حاکمان ناصالح به اين مقدار محدود نمی‌شود؛ در قرن گذشته آن‌ها جنگ‌ها، تجاوزها و فسادهايی تحت شعار حمايت از دموکراسی، حقوق بشر انجام دادند و در واقع با اين جنايت‌ها روی همه جنايتکاران تاريخ را سفيد کردند. اين جنايت‌ها به خاطر اين است که از راه پيامبران و ارزش‌های الهی و انسانی دور شده و اين راه را کنار گذاشته‌اند. آن‌ها برای ساير ملت‌ها ارزشی قائل نيستند، می‌خواهم به شما بشارت بدهم که به فضل الهی حاکميت نزديک به ۱۰۰ ساله مستکبران در جهان رو به پايان است. امروز آن‌ها به پايان راه رسيده‌اند. دنيا بداند که آن‌ها به دروغ می‌گويند ثروتی که بر هم انباشته‌اند حاصل تلاش‌شان بوده است. مثلا انگليس را ببينيد! انگليس هند را تصرف و بر منطقه خاورميانه تسلط پيدا کرد. انرژی ارزان اين منطقه و ثروت عظيم هند را تصرف و تاراج کرد. تعداد زيادی از مردم بومی را کشت. فرهنگ بومی آن کشور را متلاشی و داشته‌های آن‌ها را غارت و در آن جزيره‌ کوچک سرمايه‌گذاری کرد. در اواخر جنگ جهانی ايران را اشغال و نفت ما را غارت کردند و زمانی که نفت ما را غارت و استخراج می‌کردند، يک شاهی نيز به ملت ايران ندادند. با انرژی ايران و کشورهای منطقه بر ساير مناطق دنيا تسلط پيدا کردند و به صورت استعماری آن‌ها را تحت سلطه‌ خود کشيدند. از شرق دور گرفته تا آفريقا و آمريکای جنوبی.

وی خاطرنشان کرد: من به بعضی از اين کشورها سفر کرده‌ام؛ اين کشورها ثروتمند هستند ولی مردم آن در فقر و فلاکت زندگی می‌کنند. استکبارگران خون ملت‌ها را کشيده‌ و بر روی هم انباشته کرده‌اند و بعد هم ادعای تمدن، حقوق بشر و آزادی و دموکراسی دارند و بر سر ساير ملت‌ها منت می‌گذارند و خود را معيار حقوق بشر و آزادی می‌دانند.

وی ادامه داد: وقتی جنگ جهانی اول تمام شد، انگلستان در کشور ما ماند و به اشغال خود ادامه داد. جنايت‌هايی را در ايران مرتکب شد که در تاريخ بی‌نظير است. در آن شرايط آذوقه و امکانات کم و شرايط سختی بر ملت ايران حاکم بود. ملت ايران در اين زمينه دچار مشکل بود، ولی می‌بينيم که لشکر انگليس وارد بازار می‌شدند و مواد غذايی را به قيمت ۱۵ برابر يا حتی ۵۰ برابر و چند برابر نياز خود از بازار می‌خريدند و می‌بردند و مردم ايران در قحطی و گرسنگی بودند. در ايران قحطی آمد، بيماری آمد و طبق اسناد منتشر شده که در اختيار است، حدود ميليون‌ها نفر بر اثر قحطی و بيماری از دنيا رفتند. در حالی که کشور ما در اشغال دولت فاسد انگليس بود و مسووليت يک کشور در زمان اشغال برعهده اشغالگران است، آ‌ن‌ها ثروت ما و ساير ملت‌ها را بر روی هم چيدند و مقتدر شدند و با آن اقتدار می‌خواستند سلطه‌ خود را استمرار ببخشند.

رييس‌جمهور يادآور شد: در جنگ جهانی دوم آن سه خبيث در ايران جمع شدند، کنفرانسی را برگزار کردند و گفتند ايران پل پيروزی ماست. البته اين مساله را به دو دليل گفتند؛ يکی به خاطر استفاده‌ فراوان از انرژی که در ايران بود و دليل دوم استفاده از زيرساخت‌های ايران مثل کشاورزی، راه‌آهن و آب و ديگر امکانات. ايران شد پل پيروزی آن‌ها، ولی خسارت جنگ و حق وتو را آن‌ها گرفتند و چيزی نصيب ملت ايران نشد. بعد از جنگ جهانی دوم ملت ايران قيام کرد و در يک نهضت باشکوه و مردمی توانست نفت را از چنگال انگليسی‌ها بيرون آورد. پس از آن دولت تازه‌نفس آمريکا به جای تشکر از ملت ايران که پل پيروزی آن‌ها شده بود و به جای اين‌که به ما نيز حق وتو بدهند و خسارت‌هايی که به ايران در طول جنگ وارد شده بود را بدهند، وارد شد و با يک کودتا نفتی را که ملت ايران از دست انگليسی‌ها درآورده بود در دست گرفت و باعث شد که ديکتاتوران بر ملت ما حاکم شوند و بعد از پيروزی انقلاب نيز هر روز مزاحم ملت ايران شدند.

وی تاکيد کرد: آن‌ها بدانند که بنده جمعی را مامور کرده‌ام که خسارت‌های جنگ جهانی و اشغال ايران توسط انگليسی‌ها را حساب و کتاب کنند و ما آن را به صورت سند رسمی به سازمان ملل ارايه خواهيم داد و مطالبه خواهيم کرد و با پشتيبانی ملت خسارت‌هايی که به ملت ايران وارد شده است را از حلقوم استکبارگران بيرون خواهيم کشيد. آن‌ها اين همه بداخلاقی و ظلم کردند و به جای عذرخواهی و جبران اين ظلم‌ها و اين‌که دل ملت ايران را به دست آورند در برابر ملت ايران ايستادند و خيال می‌کنند که می‌توانند جلوی حرکت انقلابی و پيشرفت ملت ايران را بگيرند، آن‌ها اشتباه می‌کنند. من به آن‌ها می‌گويم؛ نه تنها شما قادر نيستيد که جلوی ملت ايران را بگيريد، بلکه ملت ايران تمام مطالبات تاريخی خود را از شما می‌گيرد.

وی ادامه داد: بشارت می‌دهم عزيزان من! به فضل الهی و به لطف ايستادگی بی‌نظير شما، حرکت ايمانی، آگاهانه و انقلابی شما، حرکت پشت سر رهبری و به لطف عشق شما به اهل بيت(ع) و امام عصر (عج) امروز پرچم عظمت ملت ايران روز به روز در عرصه‌ جهانی برافراشته‌تر می‌شود و دشمنان بشريت روز به روز ضعيف‌تر و ذليل‌تر می‌شوند. نگاه کنيد! آن‌ها در همه‌ عرصه‌ها به بن‌بست رسيده‌اند. امروز در عرصه سياسی مستکبران در بن‌بست کامل هستند و قادر نيستند هيچ مشکلی را حل کنند. شورای امنيت و حق وتويی را که درست کردند که با آن در دنيا حاکم شوند امروز بی‌خاصيت و از کار افتاده و قدرت نظامی آن‌ها به گل نشسته است.

احمدی‌نژاد با اشاره توطئه‌ها و هجمه‌های دشمنان عليه ملت ايران، گفت: دولت آمريکا چه کاره دنياست که می‌خواهد راجع به ملت ايران اظهارنظر کند. ملت ايران اهل منطق، عدالت است و به دنبال حقوق قانونی خود است و هيچ‌گاه چشمداشتی به ديگران نداشته است و در کنار آن اصلا اجازه نمی‌دهد که آمريکا، نوکران و روسای آن و هفت اباء و اجداد آن‌ها عليه ملت ايران دخالتی داشته باشند.

وی تاکيد کرد: ما به آن‌ها می‌گوييم که از اين به بعد طلبکاری می‌کنيم. دولت آمريکا هزاران کلاهک اتمی دارد. بايد خلع سلاح شود. دنباله فاسدش رژيم صهيونيستی که دارای کلاهک‌های اتمی است، بايد خلع سلاح شود. ملت ايران و همه ملت‌ها تا خلع سلاح کامل آمريکا و تمام مستکبران ايستاده‌اند و در آينده نيز خواهند ايستاد.

وی يادآور شد: خبرنگاری به من گفت که دولت‌های غربی تا آخر سال ميلادی به ملت ايران مهلت داده‌اند. من به آن خبرنگار گفتم آن‌ها کی هستند که بخواهند به ما فرصت بدهند. ما به آن‌ها فرصت می‌دهيم. آن‌ها بايد ادبيات و رفتار خود را اصلاح کنند. به او گفتم که ملت ايران يک حرفی را نمی‌زد، اما اگر زد پای آن حرف می‌ايستد تا آن حرف را به کرسی بنشاند. آن‌ها از اين فرصتی که وجود دارد، بايد برای اصلاح خودشان استفاده کنند. آن‌ها خيال می‌کنند که ملت و دولت ايران ضعيف شده است. برخی از شياطين به آن‌ها گزارش داده‌اند که ملت و دولت ايران ضعيف شده و اکنون زمان فشار به دولت و ملت ايران است.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکيد بر اين‌که " ما از درگيری استقبال نمی‌کنيم اما آن‌ها بدانند که دولت و ملت ايران امروز ۱۰ برابر قوی‌تر از دولت‌ و ملت سال گذشته است"‌ خطاب به مستکبران گفت: شما کاری می‌کنيد که ما مجبور شويم از شما مطالبه کنيم و اگر روزی گفتيم که چيزی را از شما می‌خواهيم مثل خسارتی که اکنون دنبال آن هستيم بدانيد، اگر اعلام کرديم کوتاه نمی‌آييم و تا قرون آخر را می‌گيريم.

وی هم‌چنين يادآور شد: خبرنگار آمريکايی به من می‌گفت که شما به دنبال بمب هستيد. من به او گفتم که ای کاش سران آمريکا و دوستانش آن‌قدر شجاعت داشتند که حرف‌شان را صريح می‌زدند. ملت ما صادقانه و شجاعانه همه حرف‌های خود را می‌زند. ما به شما گفتيم می‌خواهيم چرخه‌ سوخت راه‌اندازه کنيم و علی‌رغم سر و صدای زيادی که شما انجام داديد، اين کار را انجام داديم. گفتيم که می‌خواهيم وارد فاز صنعتی شويم و اين کار را انجام داديم. اگر می‌خواستيم بمب اتم بسازيم آن‌قدر مردانگی و شجاعت داشتيم که بدون ترس از شما اعلام کنيم که می‌خواهيم بسازيم و وقتی که می‌گوييم نمی‌سازيم اين کار را انجام نمی‌دهيم.

وی خاطرنشان کرد: ملت ايران با سياست‌های استکباری دولت آمريکا برای تسلط بر خاورميانه مخالف بوده است و آمريکا می‌خواهد بر خاورميانه مسلط شود. ملت ايران مانع اين کار است و موضوعی که آن‌ها در ارتباط با مساله هسته‌يی و حقوق بشر مطرح می‌کنند، بهانه‌ای بيش نيست. آن‌ها به دنبال تسلط بر خاورميانه هستند. دنيا بداند! محال است ملت ايران و ملت‌های منطقه اجازه بدهند که آمريکا بر خاورميانه و منطقه مسلط شود. به آن خبرنگار گفتم؛ خوب بود که سران کشورهای شما نيز صراحت داشتند و اهداف خود را با صراحت مطرح می‌کردند. بازی هسته‌يی تکراری، کهنه و خنده‌آور است و خوب است صراحت داشته باشيد و بگوييد می‌خواهيم بر منطقه تسلط داشته باشيم و ايران نمی‌گذارد.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ملت ايران اهل منطق، گفت‌وگو در شرايط عادلانه و احترام است. اگر ادبيات اين‌گونه باشد که مثلا ما به شما زمان می‌دهيم يا ما به شما فرصت می‌دهيم که شرايط را بپذيريد، ما به آن‌ها می‌گوييم آن‌قدر زمان بدهيد و اين مساله را تکرار کنيد که خسته شويد.

وی با اشاره به بحث تهيه سوخت ۲۰ درصد نيز گفت: ما اعلام کرديم که می‌خواهيم سوخت ۲۰ درصد بخريم و در واقع يک فرصت در اختيار شما قرار داديم که نشان بدهيد به چه ميزان اهل منطق هستيد. می‌خواهيم سوخت بخريم و طبق قانون شما موظف هستيد که سوخت را به ما بدهيد. البته ما خودمان نيز می‌توانيم اين سوخت را بسازيم و در واقع اين فرصتی بود برای شما که نشان بدهيد به چه ميزان اهل منطقيد، ولی از اين فرصت خوب استفاده نکرديد. خيال کرديد که ملت ايران ضعيف شده است. اشتباه کرديد. ملت ايران اهل منطق و گفت‌وگو در چارچوب قانون، احترام و عدالت است و بدانيد که ملت ايران از حقوق قانونی خود دفاع می‌کند. ملت ايران در معادلات جهانی خود شما را به حساب نمی‌آورد.

وی گفت: شنيده‌ايد که دستور داده‌اند مناره‌ها را خراب کنند، برخی از احمق‌های مثل آن‌ها هم عکس امام(ره) را پاره کرده‌اند. ما به آن‌ها و آن طرف می‌گوييم؛ شما چرا نمی‌فهميد؟ چرا نمی‌فهميد که اين مناره‌ها ناشی از ايمان است؟ اين ايمان‌هاست که مناره‌ها را می‌سازد و مناره‌ها ايمان را نمی‌سازد؟ شما مناره‌ها را خراب می‌کنيد، با ايمان چه می‌کنيد؟ عکس امام(ره) را پاره می‌کنيد، با عشق مردم با امام چه می‌کنيد؟ چرا توجه نمی‌کنيد، آدم می‌ماند اين‌ها اسم خود را تحليلگر گذاشته‌اند؟ به شما می‌گويم؛ همه دنيا امروز در حال تحول است، همه دل‌ها در حال تحول است،‌ همه به سمت عدالت و يکتاپرستی حرکت می‌کنند و کاخ استکبار در حال فرو ريختن است، صدايش بلند شده و به گوش جهانيان می‌رسد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: آن‌ها خيال می‌کنند که به پيامبر عزيز و مناره‌ها توهين کنند می‌توانند جلوی سيل اين حرکت را بگيرند، آن‌ها را نصحيت می‌کنيم؛ بازگشت به راه انبياء،‌ راه ارزش‌های الهی، ميلاد حضرت مسيح نزديک است، به راه حضرت مسيح برگرديد و بدانيد اين موج توفنده‌ای که از ايران شروع شده و دامنه‌ آن را سراسر دنيا فرا گرفته است، بنيان‌های ظلم و ستم را در هم خواهد شکست.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود خطاب به مردم گفت: ماموريت امروز ما ساختن ايران است؛ بايد همه دست به دست هم بدهيم و ايران را برپايه‌ برادری، تلاش و همدلی بسازيم. بايد ايران الگو باشد. دشمنان خيال نکنند دولت و ملت ايران خسته می‌شود، هزار مانع‌تراشی نيز بکنند، ملت ايران موانع را از پيش راه برمی‌دارد و به حرکت خود ادامه می‌دهد. کارهای فراوانی در حال انجام است و بايد انجام شود.

به گزارش ايسنا وی در ابتدای سخنان خود نيز با اشاره به ويژگی‌های مردم استان فارس و شهر شيراز اظهار کرد: ادب، شعر و هنر ايران مرهون اديبان و شاعران اين ديار است. حافظ و سعدی شاعران بزرگ اين ديار قرن‌هاست که دل‌های مستعد را با اشعار خود باصفا، هدايت و به سوی خداوند متعال و امام عصر(عج) متوجه می‌کنند. در آثار آن‌ها لطف، هدايت، محبت، عشق و حکمت موج می‌زند. اين ديار، ديار جوشش استعدادهای عظيم انسانی است. مردم عزيز اين استان بايد موتور حرکت تمدن و فرهنگ ملت ايران باشد.

وی با قرائت شعری از حافظ که نتيجه تفالش به حافظ در آستانه سفر به استان فارس بود، ادامه داد: سلام خداوند بر بزرگان اين ديار، سلام خدا بر احمد بن موسی (شاهچراغ)، سلام خداوند بر ادبا و بزرگان اين ديار، سلام خداوند بر شهيد محراب آيت‌الله دستغيب و هنرمندان و اديبان اين ديار و اقشار مختلف اين استان.

وی به واقعه‌ کربلا و نهضت امام حسين(ع) اشاره کرد و با بيان اين‌که " صحنه‌ کربلا صحنه اوج يگانه‌پرستی و اوج اخلاص، عاطفه و وفاداری به آرمان‌های پيامبران الهی است" افزود: حادثه کربلا خلاصه‌ای از زندگی تمام پيامبران، اولياء و ائمه اطهار است. همه عاشورا درسی است برای زندگی. خداوند عاشورا و کربلا را خلق کرده است که عظمت، صفات و اسماء خودش را در حرکت امام حسين(ع) و يارانش به نمايش بگذارد. امام حسين(ع) پرچمدار يگانه‌پرستی است و عدالت و ايستادگی بر حق و مقابله با ظالمان و زورگويان و خودخواهان است.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌که " راه حسين‌(ع) راه زندگی و نجات است و جز مسير حسين(ع) راهی برای نجات بشريت و تعالی و کمال وجود ندارد" ادامه داد: عزيزان من، امروز بشريت بيش از هر زمان ديگری به مکتب، مرام و به راه امام حسين(ع) نيازمند است. امام حسين (ع) تجلی تمام خوبی‌ها، زيبايی‌ها و کمالات است. حادثه کربلا يک نبرد نظامی نيست، يک زندگی تمام عيار است. اوج يک خانواده متعالی و رابطه‌ عاطفی بين پدر و فرزند و اعضای يک خانواده. اوج عاطفه بين موحدان و يکتاپرستان، اوج اخلاق، بزرگواری و فداکاری، و همه اين‌ها در عاشورا و کربلا متجلی است.

وی اشعاری از شهريار در وصف امام حسين(ع) و کربلا و عاشورا پرداخت و در بخش ديگری از سخنانش با بيان اين‌که " مردم فارس و ملت بزرگ ايران با تاسی به امام حسين(ع) و برای تحقق آرمان‌های امام حسين(ع) قيام کردند" گفت: مردم ايران با شعار يا حسين(ع) حرکت خود را برای پيروزی انقلاب اسلامی آغاز کردند، شعار مردم ايران اين بود که نهضت ما حسينی است، رهبر ما خمينی است.

وی خاطرنشان کرد: بالاترين آرمان امام حسين(ع) تحقق عدالت و برچيده شدن ظلم و فساد در عالم و احقاق حقوق مظلومان و اصلاح وضعيت بشر بود. اين آرمان‌ها اين‌قدر عظيم است که تمام پيامبران الهی در اين مسير مجاهدت کرده‌اند و امام حسين(ع) و يارانش نيز تمام موجوديت خود را فدای تحقق اين آرمان‌ها کرده‌اند. آرمان‌هايی که در مکتب امامت و ولايت متجلی است و ضامن آن پيوستن آحاد بشريت به اين مسير نورانی است.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " امروز ملت ايران پرچمدار نهضت حسينی در جهان است" ادامه داد: اگر ملت ايران امروز در جهان عزيز است، دارای استقلال و امنيت است، در راه رشد و کمال در حال حرکت است و وحدت در اوج است و اين‌که دشمنان با آن‌که صدها توطئه می‌کنند و نمی‌توانند به اهداف خود دست پيدا کنند و در اجرای اين توطئه‌ها با شکست مواجه می‌شوند همه و همه به خاطر اين است که ما همچنان همدل، متحد و پيرو نهضت حسينی هستيم و در خط نورانی ولايت و امامت حرکت می‌کنيم.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ سال حرکت ملت ايران در طول انقلاب يک تاريخ است. خلاصه‌ تاريخ بشر است. نگاه کنيد! همه فتنه‌ها، توطئه‌ها و طراحی‌هايی که در طول تاريخ عليه نهضت انبياء به عمل آمد در اين ۳۰ سال عليه ملت ايران سازماندهی شد؛ چندی پيش با يکی از مقامات عالی‌رتبه‌ يکی از کشورها صحبت می‌کردم. او می‌گفت که ما از ديروز شرايط ملت ايران را رصد می‌کنيم و حواس‌مان هست. می‌بينيم که توطئه‌های فراوانی عليه ملت ايران صورت می‌گيرد و برخی از اين توطئه‌ها که مستکبران و ايادی فاسدشان عليه ملت ايران طراحی می‌کنند ظرفيت آن را دارد که ۱۰۰ حکومت را ساقط کند. چطور شما در برابر اين توطئه‌ها ايستاده‌ايد؟ چرا آن‌ها قادر نيستند که ملت ايران را به زانو در بياورند؟ ما به آن‌ها گفتيم که اين ملت عاشق اهل بيت(ع) و در خط امامت و ولايت است. اين ملت پيرو نهضت حسينی است و تا آخر در همين صراط مستقيم است و حرکت می‌کند.

وی خطاب به جمعيت، ادامه داد: عزيزان من اين راه، راه نجات است و به فضل الهی بايد اين پرچم برافراشته را آن‌چنان مستحکم و مستقر نگه داريم که تمام ملت‌های عالم با نشانه پرچم حسينی و نهضت حسينی راه نجات را پيدا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016