دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: در صورت اعتماد سازی گروه ۱+۵؛ برزيل، ژاپن، ترکيه و کيش مناطق مورد نظر برای معاوضه سوخت هسته‌ای هستند، ايلنا

در نشست ژنو، ايران بسته پيشنهادی خود را به اعضای گروه ۱+۵ ارايه کرد و قرار بود پس از پذيرش اين بسته پيشنهادی زمان مذاکرات بعدی مشخص شود که متاسفانه تاکنون زمانی مشخص نشده است.


ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ايران آماده است تا در صورت اعتماد سازی طرف مقابل (گروه ۱+۵) بحث خريد سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌ای انجام دهد. تا کنون کشورهای مختلفی برای اين موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند که در اين رابطه می‌توان به کشورهای برزيل،ژاپن،ترکيه و شهر کيش اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب که ايران با پايان مهلت مقرر ۲ماهه برای تامين سوخت راکتور تهران اقدامات مقتضی را ارايه خواهد کرد گفت:زمانی که ايران برای تامين سوخت راکتور تهران از آژانس درخواست کمک کرده بود مقرر شد تا پس از تعيين کميته‌ای در اين رابطه تصميم‌گيری شود.
وی افزود:روند حقوقی درخواست ايران از آژانس در حال پيگيری بود اما غربی‌ها با جوسازی‌های خود اين مطلب را به يک موضوع خاص رساندند و ابهام‌سازی کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصريح کرد:پس از جوسازی کشورهای غربی اعتماد ايران برای دريافت سوخت حاصل نشد اما برای اينکه برنامه‌های هسته‌ای کشور از رويه حقوقی خود خارج نشود ۳راهکار را برای تهيه سوخت راکتور تهران ارايه کرديم که متاسفانه تاکنون بی‌نتيجه مانده است.
وی اظهار داشت:راهکار نخست اين بود که سوخت را به ما بفروشند،راهکار بعدی اعتماد سازی طرف مقابل برای معاوضه سوخت هسته‌ای بود و در صورت بی‌نتيجه ماندن راهکارهای مورد اشاره اقدام نهايی ايران، ورود برای توليد سوخت مورد نياز راکتور تهران است.
مهمانپرست با اشاره به طرح درخواستی از سوی برخی کشورهای بی‌طرف مبنی بر اينکه ايران به صورت شخصی اقدام به توليد سوخت با غنای ۲۰درصد نکنند و ۲ماه به طرف مقابل فرصت دهد اظهار داشت:ما برای نشان دادن حسن نيت خود به جامعه جهانی با اين درخواست موافقت کرديم که از زمان موردنظر يک ماه سپری شده است و يک ماه نيز باقی مانده است.
وی تصريح کرد:در صورتی که در مدت زمان باقی مانده طرف مقابل(اعضای گروه ۱+۵) نسبت به اجابت درخواست ايران وارد عمل شوند کار را آغاز خواهيم کرد و در غير اينصورت تصميمات لازم را اتخاذ می‌کنيم.
دستيار ارشد وزير امور خارجه تصريح کرد:فرصتی که ايران به طرف مقابل داده است برای اثبات حقانيت برنامه‌های صلح آميز هسته‌ای کشور و دور کردن اين برنامه‌ها از اغراض سياسی و خاص است؛ما می‌خواهيم برنامه های هسته‌ای ايران به روند حقوقی خود نزديک شده و يک رويه حقوقی بر اين پرونده حاکم شود.
وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر نيز ايران پايبند به اجرای حداقل تعهدات خود در آژانس است و دليلی برای فراتر روفتن از تعهدات حداقلی نمی‌بيند.
مهمانپرست همچنين رايزنی مقامات ترکيه با مقامات سعودی و اظهارات وزرای خارجه اين کشورها مبنی بر حمايت از روند صلح آميز برنامه‌های هسته‌ای ايران را نيز نشان دهنده حقانيت برنامه‌های هسته‌ای کشورمان عنوان کرد و گفت:ايران از تلاش هر کشوری که از حقوق ما برای دستيابی به انرژی صلح آميز هسته‌ای دفاع کند استقبال می‌کند.
وی در رابطه با زمان آتی مذاکرات ايران با اعضای گروه ۱+۵ نيز اظهار داشت:در نشست ژنو، ايران بسته پيشنهادی خود را به اعضای گروه ۱+۵ ارايه کرد و قرار بود پس از پذيرش اين بسته پيشنهادی زمان مذاکرات بعدی مشخص شود که متاسفانه تاکنون زمانی مشخص نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016