پنجشنبه 24 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديپلمات پناهنده، برادر مجری مشهور تلويزيون، جرس

فرهمند عليپور - شبکه جنبش راه سبز(جرس): تقاضای پناهندگی ايرانيان خصوصا آنهايی که نام و نشانی دارند و مهر نخبگی نيز بر کارنامه شان نشسته است، خبر تازه ای نيست، وقوع دو رخداد بزرگ انقلاب سال ۵۷ از يک سو و هشت سال جنگ خارجی موجبات فرهم شدن بستر موج گسترده ای از مهاجرت ايرانيان به سوی کشورهای غربی شد. طی اين سالها هر چند کمابيش شاهد خروج تعداد زيادی از هموطنانمان بوديم، ولی موج دوم پس از انتخابات پر مناقشه ۲۲ خرداد امسال به وقوع پيوست. هيچ کس را گمان بر اين نبود که جدال دو گروه انقلابی که اشتراکات و سوابق فراوانی با يکديگر داشتند، کار را به جايی برساند که نظاميان با گلوله های آتشين به خيابان ها بيايند، عده ای را روانه گورستان کنند و هزاران تن را نيز دربند کنند. اين چنين شد که در ۷ ماه گذشته روزی نبود که در صحفات روزنامه های دنيا خبری از تقاضای پناهندگی لااقل يک ايرانی نباشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حتی غيبت ها و بی خبری های چد روزه فردی شناخته شده کافی بود تا رسانه ها به گمانه زنی در خصوص احتمال پناهنده شدن آن فرد بپردازند. آخرين نمونه آن مرتضی حيدری چهره آشنای بخش خبر تلوزيون بود. دو ماه غيبت او را خبر بيست و سی هم نتوانست توجيه کنيد و بگويد که برای ثبت نام در دانشگاهی در خارج از کشور به سر می برد؛ اما ظهور او در تلويزيون پايانی بود بر اين گمانه.

ديپلماتهايی که پناهنده می شوند

هنوز نام مرتضی حيدری و خبر پناهنده شدنش کاملا از ذهن ها خارج نشده بود که نام يک "حيدری" ديگر بر زبان رسانه ها افتاد. اين بار تلويزيون نروژ بود که خبر سازی را آغاز و اعلام کرد که محمد رضا حيدری کنسول ايران در اسلو، ضمن استعفا از سمت خود، تقاضای پناهندگی کرده است.

شبکه تلويزيونی نروژ مدعی شد که حيدری در اعتراض به وقايع داخل ايران چنين اقدامی کرده است و سخنگوی کميته نروژی – ايرانی حمايت از مردم ايران نيز تاکيد کرد که محمد رضا حيدری، کنسول سفارت جمهوری اسلامی در اسلو، در اعتراض به «کشتار» معترضان در ايران از سمت خود استعفا کرده است.

اما رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه اين خبر را شايعه خواند و تکذيب کرد و در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آقای حيدری کارمند بخش کنسولی است و ماموريتش در نروژ تمام شده و به صورت طبيعی مدتی طول می کشد که جابجايی انجام شود. مهمانپرست اضافه کرد: ايشان مشکلی در رابطه با وضعيت تحصيلی فرزندش دارد و تمايل دارد مدت بيشتری برای حل مشکل دانشگاه فرزندش در نروژ بماند.

تکذيبی بر يک تکذيبيه

سخنان مهماپرست را اما کسی چندان جدی نگرفت چرا که خود حيدری در تلويزيون "ان آر کی" نروژ ظاهر شد و از دولت اين کشور خواستار کمک شد.

از سوی ديگر رحمان ساکی، سخنگوی کميته نروژی – ايرانی حمايت از مردم ايران در باره چگونگی استعفای کنسول سفارت ايران در نروژ توضيحاتی داد تا شايد اگر وزارت امور خارجه از اين موضوع بی خبر است، چندان در بی خبری نماند. او گفت: به دنبال جستجوی راهی بوديم که بتوانيم با آقای حيدری مستقيم حرف بزنيم و اين قضيه را روشن کنيم. ما از طريق فردی که قبلا ارتباطاتی با افرادی از سفارت داشت تحقيق کرديم که آيا آقای حيدری استعفاء کرده يا فرد ديگری است؛ که از اين طريق مطمئن شديم آقای حيدری است.بعد من به طور مستقيم با خود وی تماس گرفتم. آقای حيدری دليل استعفاء را مخالفت با کشتاری اعلام کرد که طی ماه های اخير انجام شده است.

ديپلمات پناهنده برادر مجری تلوزيون است؟

پس از انتشار خبر پناهده شدن يک کارمند عالی رتبه وزارت خارجه، آنهم در اعتراض به رفتار دولت به شهروندان کشورش، خبرهای بيشتری هم منتشر شد مثل اين خبر که آمار واقعی پناهنده شدن ديپلمات ها ۷ نفر است و نه تنها آقای حيدری. اما برخی رسانه ها نيز آماری بسيار بيشتری را اعلام کردند. در اين ميان اما خبری منتشر نشد که محمدرضا حيدری برادر مرتضی حيدری مجری شناخته شده تلويزيون است؛ همانکه شايع شده بود تقاضای پناهندگی کرده است، حال برادرش چنين تقاضايی کرده است. منابع موثق ضمن تاييد اين خبر منتشر نشده، بدنبال علت غيبت دو ماهه مجری تلويزيون و ارتباط آن با پناهندگی برادرش هستند.

سبز بودن يا نبودن؟

برخی می گويند محمد رضا حيدری سبز است. می گويند بسياری از ديپلماتهای ايرانی سبز هستند و حامی جريان اصلاحات. برای همين يک به يک استعفا می دهند و می روند کنار مردم. نمی خواهند نامشان در تاريخ ثبت شود که در مواجهه خونين دولت و مردم در برابر مردم عزاداربی تفاوت ايستاده اند.

برخی ديگر اين مضون را قبول ندارند و مثال می آورند از بسياری از افرادی که همچنان در اردوگاه اصولگرايی نشسته اند و عليرغم اينکه نمی توانند اقدامات دولت و سرکوب های خشن را تاييد کنند، ولی به مسئوليت شان ادامه می دهند.

اين در حاليست که کارکنان وزارتخارجه که تعلق خاطری به جنبش سبز دارند و از نزديک حيدری ديپلمات را می شناسند، در سبز بودن او ترديد دارند و اخبار منتشره در مورد وی را ناشی از فرصت طلبی و سوار شدن بر موج در راستای تسريع امر پناهندگی وی می دانندوی عنوان کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016