یکشنبه 2 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فعل و انفعال های مهم در کشور: آزادی زندانيان جنبش سبز تا نوروز و بازگشت تدريجی سپاه به پادگان ها، جرس

بهاره آزادی ـ شبکه جنبش راه سبز (جرس): فعل و انفعالهای مهمی در کشور در اسفند ماه در شرف وقوع است. اين فعل و انفعالها که نتيجه عوامل متعددی است، بعد از ۲۲ بهمن سرعت گرفته است. اين فعل و انفعالها با دو موضوع شروع شده است: امر اول آزادی تدريجی کليه زندانيان جنبش سبز تا عيد نوروز و موضوع دوم بازگشت سپاه به پادگانهاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آزادی زندانيان سبز

به گزارش خبرنگار جرس از تهران، آزادی زندانيان در چند مرحله خواهد بود: نخست زندانيان دستگير شده در راه پيمائی ها و تظاهرات که به صورت فله ای بازداشت شده اند، آزاد می شوند. تا کنون طی دو مرحله تعدادی قابل توجهی از اين زندانيان سبز در چند روز اخير آزاد شده اند. مرحله دوم آزادی فعالان دانشجوئی و فعالان جنبش زنان است و مرحله سوم آزادی افراد شاخص که چند روز قبل از آغاز تظاهرات خيابانی بازداشت شدند و به زندانهای طولانی بين ۵ تا ۸ سال محکوم شده اند.

زندانيان دسته سوم سران احزاب مشارکت، مجاهدين انقلاب، نهضت آزادی، ملی مذهبی، کارگزاران، ادوار تحکيم و اعضای انجمنهای مدنی دفاع از آزادی مطبوعات، صنفی روزنامه نگاران، دفاع از زندانيان و نيز روزنامه نگاران هستند. اين زندانيان که عملا هيچ دليل محکمه پسندی برای ادامه حبسشان نيست، عليرغم محکوميت در دادگاههای بدوی و حتی تجديد نظر يا الآن به عنوان مرخصی آزاد شده اند يا با سپردن وثيقه های سنگين بين پانصد ميليون تا يک ميليارد تومان بزودی آزاد می شوند. آزادی معدودی از زندانيان شاخص که حساسيت ويژه دارند و نامه سرگشاده به رهبری نوشته اند يا در ارتباط با مرحوم آيت الله منتظری بازداشت شده اند، هنوز در پرده ابهام است.

سياست جديد نظام در ارتباط با زندانيان محکوم شده اين است که به شرط عدم فعاليت سياسی آزاد خواهند بود و به مجرد کمترين تحرک سياسی به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب معرفی خواهند شد. با اين سياست عملا فعاليت احزاب قانونی و انجمنهای مدنی به پائين ترين سطح در زمان رهبری آقای خامنه ای می رسد. بعلاوه نظام از بدنامی زندانيان سياسی، خود را نجات خواهد داد.

سياست در پيش گرفته شده در درجه اول نتيجه فشار افکار عمومی داخل، جوامع حقوق بشر بين المللی، توصيه های خواص به رهبری، و احساس اطمينان از نزديک شدن کشور به شرائط عادی بعد از راه پيمائی ۲۲ بهمن است. اين در حاليست که تحليلگران معتقدند نظام، خواهی نخواهی به نخستين مطالبه حداقلی جنبش سبز، يعنی آزادی زندانيان سياسی تن داد.

خبرنگاران جرس از سطح شهر تهران گزارش می کنند که محبوبيت زندانيان جنبش به شدت در ميان شهروندان عادی افزايش يافته و عملا تبديل به قهرمانان ملی شده اند. آزادی آنها در واقع عقب نشينی نظام از مواضع اوليه و تهديدهای شداد و غلاظ نخستين است.

بازگشت سپاه به پادگانها

دومين فعل و انفعال که اهميت آن کمتر از آزادی زندانيان سبز نيست، بازگشت سپاه به پادگانهاست. سپاه در دو هفته اخير کليه زندانيان خود را به وزارت اطلاعات تحويل داد و به شدت در حال خارج کردن خود از مقابله آشکار با مردم است. به دنبال مشاجره شديد سرلشکر عزيز جعفری با محمود احمدی نژاد در شورای امنيت ملی که خبر آن در گذشته در جرس منتشر شد، شورای فرماندهان سپاه به اين نتيجه رسيدند که در وقايع اخير از وجهه سپاه بشدت کاسته شده و عملا وجه المصالحه مطامع رئيس جمهوری واقع شده اند که حتی در ميان پاسداران هم پشتوانه ای ندارد.

سپاه اکنون به ميزانی از قدرت سياسی، اقتصادی، سايبری، امنيتی و نظامی رسيده است که در هر لحظه که احساس کند نظام در خطر است به سرعت وارد عمل می شود و زمانی که احساس کند وضعيت کشور به حال عادی برگشته دوباره به پادگانها باز می گردد. در هشت ماه اخير سپاه با تمام قوا وارد صحنه شد و قوه قضائيه، وزارت اطلاعات، نيروی انتظامی و وزارت کشور به عنوان ضابطين سپاه انجام وظيفه کردند. قدرت سپاه در ايران با قدرت ارتش در ترکيه و پاکستان قابل مقايسه است. قدرت فايقه اقتصادی سپاه عملا آنرا بر فراز دولت، مجلس، قوه قضائيه و ارتش قرار داده است.

مراودات همه جانبه سپاه با دول روسيه، چين و کره شمالی به پاسداران امکان استفاده از تجارب دول شرقی در سرکوب شورشهای شهری، تظاهرات خيابانی و جنبشهای اجتماعی را فراهم کرده است. سرکوب جنبش در ۲۲ بهمن با استفاده از تجارب ياد شده صورت گرفت. شدت خشونت بکار گرفته شده در تظاهرات عاشورا، حمله خودروی انتظامی بسوی تظاهر کنندگان، استفاده از نيروی موتوری سبک در ميان تظاهرکنندگان و ارتش سايبری با شيوه های مواجهه روسها و چينی ها در شورشهای خيابانی قابل رديابی است.

سپاه اکنون نقش خود را به ماموران وزارت اطلاعات می دهد. بسياری از فرماندهان سپاه با اين ميزان ورود سپاه در منازعات داخلی موافق نبودند. سرلشکر جعفری البته از مدافعان سياست مشت آهنين بود و سپاه را به مواجهه مستقيم با مردم معترض کشانيد. خبرنگاران جرس در سطح شهر بويژه شهرک شيهيد محلاتی از روزهای دشوار فرماندهان سپاه در زندگی خانودگيشان خبر می دهند. بسياری از فرمادهان با فرزندان و همسران خود بخاطر نقش منفی سپاه در وقايع اخير کشور مشکل دارند. بازگشت سپاه به پادگانها دومين عقب نشينی نظام در اسفند ماه است. هرچند که اينگونه تبليغ می شود که وضعيت کشور به حدی از آرامش رسيده که ديگر نيازی به حضور مستقيم سپاه در سطح شهرها نيست. اگر چه اين توجيه بهره اندکی از واقعيت دارد، اما حقيقت امر فشار افکار عمومی بر سپاه بويژه خانواده سبز بسياری از فرماندهان سپاه است.

آنچه در اين ميان باقی می ماند نقش جديد آقای خامنه ای در اسفند ماه در ارتباط با دو عقب نشينی يادشده است.

خبرهای تحليلی تکميلی متعاقبا ارسال خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016