یکشنبه 20 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عدم صدور وثيقه با وجود وضع سلامتی نامناسب محبوبه کرمی در گفتگو با برادرش، کمپين بين المللی حقوق بشر

محسن کرمی برادرمحبوبه کرمی،فعال حوزه زنان و عضو کمپين يک ميليون امضا درمصاحبه ای با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به شرح وضعيت خواهر زندانی خود پرداخته است. او گفت که وضعيت جسمی و روحی خواهرش در زندان خوب نيست و ومسوولين قضايی با تقاضای وثيقه برای وی مخالفت کرده اند.

او درخصوص وضعيت خواهرش در زندان گفت: «‌وضعيت جسمی و خصوصا روحی محبوبه، خوب نيست. پيش از بازداشت، محبوبه مقداری استرس و افسردگی خفيف داشت که بعد از فوت مادرمان عارض شده بود و تحت مداوا قرار داشت. بعد از بازداشت و پس از اين که۸۰ روز در بازداشت گاه انفرای نگهداری داشته بود، اين وضعيت خيلی تشديد شده است و ما خيلی نگران وضعيش هستيم، ولی متاسفانه با توجه به اين که اين وضعيت را با دادستان تهران هم در ميان گذاشتم و ايشان هم قول مساعد دادند که با قاضی پرونده، صحبت کنند، ولی اقدامی در اين زمينه صورت نگرفت و روز دادگاهشان هم قاضی جانشينی که حضور داشتند با قرار وثيقه موافقت نکردند، الان هم در حال حاظر در بند نسوان زندان اوين هستند و در تماس تلفنی خبر دادند که توسط بهداری زندان مورد معاينه قرارگرفتند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محسن کرمی افزود: « محبوبه از نظر تنفسی دچار مشکل است. شب ها راحت نمی تواند، بخوابند. آن جا عنوان شده ايشان انحراف بينی دارد و بايد عمل شود، ولی محبوبه راضی نبود از طريق بيمارستان های طرف قرارداد با زنندان اوين، جراحی صورت بگيرد. ما در صدد هستيم، برايش در خواست مرخصی کنيم تا در بيرون از زندان، توسط پزشک مخصوصی که قبلا داشته برای اين کار اقدام کنيم. وکيل پرونده از قاضی درخواست کردند، مدارک پزشکی محبوبه را که قبلا زير نظر روان پزشک، تحت درمان بوده را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه هم به زندان دستور قضايی صادر کرده از طريق زندان محبوبه را سه شنبه گذشته به پزشکی قانونی معرفی کردند، در پزشکی قانونی مورد معاينه قرارگرفت، نتيجه را برای زندان مجددا ارسال کردند. ما منتظريم اين نظريه از زندان مجددا به دادگاه انقلاب، ارسال شود که در اين مرحله اميدوارم، وکلا بتوانند از قاضی اين پرونده، درخواست قبول وثيقه کنند و اميدورام که آن ها هم کنند .»

برادر اين زندانی سياسی درخصوص وضعيت پرونده او گفت: « محبوبه روز ۷ تير نوبت دادگاه داشت که به همراه وکلای شان در آن شرکت کرد. به دادگاه انقلاب مراجعه کردند از زندان او را به دادگاه اعزام کردند ولی آن روز قاضی آقای پير عباسی حضور نداشتند و نماينده دادستان هم حضور نداشتند؛ به همين دليل دادگاهش به تعويق افتاد. تاريخ بعدی که اعلام کردند ۱۸ مرداد ماه است. حدودا ۴۰ روز بعد از تاريخ اوليه؛ ضمن اين که محبوبه بيش از ۴ ماه است که در بازداشت است. اولين بازداشتش تاريخ ۲ ماه داشته است بعد از دو ماه بی آن که تمديد قرار بازداشت به ايشان ابلاغ شود، قرار تمديد بازداشت را گذاشته شدند و محبوبه به اين موضوع اعتراض کرده و فعلا به اين اعتراض رسيدگی نشده است.»

محسن کرمی با اشاره به اتهاماتی که به خواهر وی وارد شده است توضيح داد: «‌از اتهاماتی که برای محبوبه عنوان کردند؛ بحث عضويت محبوبه در مجموعه فعالان حقوق بشر و بحث فعاليت در کمپين يک ميليون امضا مطرخ بوده است . يکی ديگر از موادر اتهامات محبوبه که در همان جلسه دادگاهی که با حضور قاضی جانشين يا داديار جاشين عنوان شده بود به محبوبه گفته بودند شما با بسته شدن کانون مدافعان حقوق بشر مخالفت کرديد. ايا الان هم روی همون موضعتان هستيد؟ محبوبه گفته بود؛ بله. گفتند:” شما ظاهرا از خانم عبادی طرفداری کرديد؟ محبوبه گفته بود:”البته ايشان وکيل من بودند،من، وکيل ايشان نيستم. من مواضع ايشان را صحيح می دانم. روی همين اصل هم قاضی جانشين، عنوان کردند که ايشان سر مواضع قلبی شان هستند و احتمالا به همين دليل با تبديل قرار محبوبه يا تبديلش به قرار وثيقه مخالفت کردند.»

آقای کرمی در پاسخ به اين پرسش که آيا محبوبه اتهاماتش را پذيرفته است، گفت: « فرض کنيد اگراتهام اين است که شما عضو کمپين يک ميليون امضا هستيد، بله، محوببه می پذيرد که عضو است، ولی اين عضويت را به عنوان يک عمل مجرمانه قبول ندارد.»

وی در مورد برخورد بازجويان با محبوبه چنين گفت: «در مراحل اوليه بازجويی با ايشان برخورد نامناسبی داشتند، اول فروردين در اولين ديدارش اين موضوع را مطرح کرد که با بطری آب به سرش ضربه زدند و تهديدش کردند که مدت خيلی طولانی می توانيم شما را در بازداشت نگه داريم. نمی گذاريم اتفاقاتی که قبلا برای زندانيان ديگر افتاده و آن ها خيلی زود از اين طريق به شهرت رسيدند برای شما به وجود بياد. ما به هر صورتی که بخواهيد می توانيم با شما رفتار کنيم.»

آقای کرمی در پايان گفت: «از مسئولين خواهش می کنم به ماهيت اعمالی که اين ها انجام دادند، دقت کنند و با برداشت های سياسی به اين موضوعات توجه نکنند و به هيچ وجه کاری که اين ها انجام می دادند، مجرمانه نبوده و عملی که به صورت اگاهانه جرم تلقی بشه مرتکب نشدند. تقاضايم اين است هم در مورد محبوبه هم ساير زندانيان با عدالت رفتار شود و محاکمات عادلانه ای داشته باشند. خواهش می کنم به ماهيت اعمالی که اين ها انجام دادند دقت بشه با ربداشتهای سايسی به اين موضوعات توجه نکنند و به هيچ وجه کاری که اينها انجام م يدادن مجرمانه نبوده عملی را به صورت اگاهانه جرم تلقی بشه مرتکب نشدند من تقضا يم اين است هم در مورد محبوبه هم ساير زندانيان با عدالت رفتار شود و محاکمات عادلانه ايداشته باشند.»

سابقه خبر:

محبوبه کرمی فعال جنبش زنان،عضو کمپين يک ميليون امضا، در تاريخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۸ ، پس از تفتيش منزل و ضبط برخی از وسايل شخصی برای پنجمين بار دستگير و روانه بند ۲ الف سپاه شد. وی بيش از ۸۰ روز در اين بند نگهداری و سپس به سلول زندانيان سياسی در زندان نسوان اوين، اتاق ۵ ،بند ۲ بالا منتقل شد. بار اول و دوم در رابطه با درگيری های ۱۸ تير بازداشت شد. بار سوم، ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت و پس از ۷۰ روز آزاد شد. بارديگر، ۶ فروردين ۱۳۸۸ به همراه ۱۱ تن از اعضای کمپين و فعالان جنبش زنان که قصد ديدار نوروزی با خانواده زهرا بنی يعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگير و پس از ۱۳ روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016