جمعه 30 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش درباره موضوعی فراموش‌شده: تبعيض ضداقليت‌های قومی و مذهبی در ايران، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر

پاريس، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۰ (۲۷ مهر ۱۳۸۹): فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران امروز گزارشی را در باره تبعيض ضد جوامع قومی و اقليت های مذهبی در ايران منتشر کرده اند. اين گزارش با عنوان «رُويه پنهان ايران» به جنبه ناشناخته ای از ايران می پردازد: تبعيض شديد عليه جوامع قومی و اقليت های مذهبی در تمام زمينه ها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران گفت: «ايران يک موزائيک واقعی است: اين کشور دارای اقليت های زيادی است ـ آذری ها، کُردها، عرب ها و بلوچ ها و ديگران تمامی جمعيت در استان های مختلفی از ايران را تشکيل می دهند، گرچه هيچ آمار رسمی در باره ترکيب جمعيت در دست نيست؛ اين موضوع برای دولتمردان تابو است.» او افزود: «اقليت های مذهبی نيز علاوه بر اين که از طريق بازداشت خودسرانه، اعدام های فراقضايی، تخريب گورستان ها و اماکن مقدسشان قربانی آزار و اذيت هستند، مورد تبعيض نيز قرار دارند.» قربانيان اين اذيت و آزار هم پيروان آيين بهايی ـ اقليتی مذهبی که قانون اساسی ايران به رسميت نشناخته است ـ و هم مسيحيان، مسلمانان اهل سنت، دراويش و ديگران هستند.
رژيم ايران با سرکوب و ايجاد وحشت به خواست مسالمت آميز پايان دادن به تبعيض ضد اقليت ها پاسخ می دهد: با خشونت، دستگيری های خودسرانه، شکنجه، محاکمه های ناعادلانه و حتا اعدام.
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در اين گزارش خود توصيه های مشخصی را به دولتمردان ايران ارائه کرده اند که شامل اصلاحات اساسی در قانون اساسی و قوانين ايران است. اين قوانين همگی به شدت تبعيض آميز هستند. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران اقدامات مشخصی را به ويژه در زمينه های آموزش، اشتغال، دسترسی به خدمات عمومی و مسکن توصيه کرده اند تا تبعيض دائمی ضد جوامع قومی و اقليت های مذهبی پايان يابد. به علاوه، دولتمردان ايران بايد توصيه های کميته رفع تبعيض نژادی سازمان ملل و توصيه هايی را که در بررسی عمومی ادواری سازمان ملل مطرح شده به طور کامل به اجرا بگذارند.
در شرايطی که اجلاس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک بايد قطعنامه ای را در باره شرايط حقوق بشر در ايران به تصويب برساند، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشراز جامعه بين المللی می خواهند تضمين کند که موضوع جوامع قومی و اقليت های مذهبی در ايران بخش اساسی چنين قطعنامه ای را تشکيل خواهد داد. علاوه بر اين، اين سازمان ها خواست خود را تکرار می کنند که چنين قطعنامه ای بايد سرانجام شامل يک راه کار نظارت بر وضعيت حقوق بشر در ايران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016