چهارشنبه 1 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان تحصن، پايان اعتراض ما نيست، بيانيه پايانی فعالان حقوق زنان ايران در تحصن ژنو

نسرين ستوده، وکيل شجاع ما در زندان پس از دوازده روز، اعتصاب غذای خود را شکسته است، هرچند که به مبارزات خود برای واداشتن قوه قضاييه به اجرای قوانين همچنان پای بند است. او در پی بستری شدن در بهداری زندان اوين و درپاسخ به درخواست های پياپی دوستان و نزديکان اش و به خاطر پايبندی اش به "مسووليت مادرانه" به اعتصاب غذای خود پايان داده است.

اما در عين حال اوضاع نابسامان زندانيان سياسی و بی توجهی مقامهای قضايی به ابتدايی ترين حقوق زندانيان دو فعال ديگر حقوق زنان يعنی بهاره هدايت و مهديه گلرو را که هر دو دارای احکام سنگين زندان هستند نيز به اعتصاب غذا واداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متاسفانه شرايط زندانيان سياسی وعقيدتی درايران روز به روز وخيم تر می شود .تعدادی از آنان در اعتصاب غذا به سر می برند ازجمله رضا شهابی ، آرش صادقی ، محمد نوری زاد و غلامحسين عرشی.

تعدادی سلامتی جسمانی خودرا از دست داده اند ازجمله دکتر ابراهيم يزدی ، محمد صديق کبودوند ،عيسی سحر خيز، محمد اوليايی فر، منصور اسانلو و ...

تعداد زيادی از فعالان حقوق زنان حکم های بسيار سنگينی برايشان صادر شده است.

تعدادی از مادران پارک لاله با اتهامات واهی در زندان به سرمی برند و تعدادی از فعالان جنبش دانشجويی همچون احمد زيدآبادی و عبدالله مومنی در شرايط بسيار سختی دوران محکوميت خويش را می گذرانند.

روزنامه نگارانی همچون بهمن احمدی امويی و مسعود باستانی با احکام نا عادلانه دوران حبس خود را طی می کنند يا همچون نازنين خسروانی و عبدالرضا تاجبک شرايط نامعلوم دارند.

علاوه بر شرايط دشواری که بر زندانيان تحميل شده است، حتی بستگان و خانواده زندانيان نيز از خشم حکومتی از توهين و تحقير گرفته تا خشونت و صدور حکم در امان نبوده اند.

ما جمعی ازفعالان جنبش زنان همانگونه که در بيانيه شماره يک عنوان کرديم، از روز دوشنبه بيست ونهم آذر ماه ۱۳۸۹، (بيستم دسامبر۲۰۱۰) در مقابل دفتر سازمان ملل تحصن خود را آغاز کرديم تا صدای حق طلبانه نسرين ستوده را از اين دريچه به گوش جهان برسانيم و در ضمن از سازمان ملل و به طور مشخص تر از کميسر عالی حقوق بشر اين سازمان بخواهيم که نسبت به جان نسرين ستوده مسوولانه تر عمل کند.

اعتراضات در دفاع از حقوق زندانيان سياسی و عقيدتی در ايران تا کنون به نتيجه نرسيده است و نسرين ستوده و ساير زندانيان سياسی همچنان در زندان و در شرايطی دشوار قرار دارند.

در طول سه روزتحصن بسياری از فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری از تحصن فعالان حقوق زن در ژنو اعلام حمايت کرده اند و اعتراض به شرايط نامساعد نسرين ستوده، امروز تبديل به يک درخواست عمومی برای رسيدگی به احکام ناعادلانه همه زندانيان سياسی در ايران شده است.

در سومين روز اين تحصن نامه ای از طرف کميسر عالی حقوق بشر خانم ناوانتم پيلای به خانم شيرين عبادی نوشته شد که در آن ايشان شخصا قول پی گيری موضوع را، تا رسيدن به نتيجه داده است.

در اين نامه آمده است : از طرف کميسر عالی حقوق بشر خانم ناوانتم پيلای ،که در حال حاضر در ژنو نيستند، از شما به خاطر نامه ۲۰ دسامبر و اطلاع رسانی در مورد وضعيت خانم ستوده تشکر می شود.
همانطور که می دانيد در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ کميسار عالی بيانيه ای در مورد وضعيت مدافعان حقوق بشر و وکلا در ايران منتشر کردند که بخشی از اين نامه به طور مشخص در مورد خانم ستوده بود.
ما گفت و گوی مستقيم مان را با مقام های ايرانی ادامه می دهيم.
نشست حقوقی که در اول و دوم دسامبر از طريق کميساريای عالی حقوق بشر در تهران برگزار شد نيز فرصت ديگری بود که بتوانيم گفت و گوی مستقيمی در موردموضوعاتی که موجب نگرانی ماست با قوه قضائيه ايران داشته باشيم. از جمله اين موضوعات، اقدامهای غير قانونی حقوقی به ويژه در پرونده های سياسی و محدوديتها و آزار وکلا، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر بود.
همکاران من در گفت و گوی رو در رو با مقامهای ايرانی مورد خانم ستوده را مطرح کردند. ساز و کارهای ويژه شورای حقوق بشر نيز با مقامهای دولتی ايران در مورد خانم ستوده وارد عمل شدند.
مطمئن باشيد دفتر ما اين مورد را پی گيری کرده و گامهای لازم را برخواهد داشت تا نگرانی ما را در اين مورد به طور خاص به مقامهای ايرانی منتقل کند.

ما تحصن کنندگان، با توجه به قولی که در نامه خانم پيلای مطرح شده و نيز به خاطر احترام به قانون کشور ميزبان که به دليل شرايط اضطراری درخواست کنندگان و فوری بودن اين درخواست، مجوز را تا روز سوم تمديد کرد به تحصن خود پايان می دهيم اما همچنان به اعتراض خود تا آزادی نسرين ستوده، ساير فعالان جنبش زنان، روزنامه نگاران و همچنين زندانيان سياسی بی وقفه ادامه خواهيم داد.

از تمامی هموطنان به ويژه تمامی رسانه های جهان درخواست می کنيم که برای انعکاس شرايط زندانيان سياسی عقيدتی در ايران اهميت ويژه ای قائل شده و با ما همراه شوند.

شيرين عبادی – خديجه مقدم – منصوره شجاعی –- آسيه امينی – محبوبه عباسقلی زاده- پروين اردلان - شادی صدر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016