سه شنبه 5 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار صدراعظم آلمان به ايران، دويچه وله

آنگلا مرکل به ايران هشدار داد که در مناقشه اتمی از خود نرمش نشان دهد و ترديد‌ها پيرامون برنامه هسته‌‌ايش را برطرف سازد، وگرنه تحريم‌ها ادامه خواهند يافت. همزمان سارکوزی نيز خواستار افزايش تحريم‌ها عليه ايران شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به جمهوری اسلامی درباره برنامه اتمی اين کشور هشدار داد. صدراعظم آلمان از ايران خواست که در نزاع اتمی انعطاف بيشتری از خود نشان دهد. خانم مرکل در روز دوشنبه (۴ بهمن/۲۴ ژانويه) گفت: «رفع شک و ترديدها پيرامون برنامه‌ی اتمی بر عهده ايران است.»

صدراعظم آلمان که در برلين در جمع ديپلمات‌های خارجی سخن می‌گفت، يادآور شد که مذاکرات اتمی دو روزه در استانبول با مقامات ايرانی به شدت دولت آلمان را نوميد و دلسرد کرده است. مرکل تاکيد کرد که دولت ايران بايد برای پيشرفت مثبت مذاکرات تلاش ورزد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدراعظم تصريح کرد که «در غير اين صورت راه تحريم‌ها ادامه خواهد يافت.» جامعه بين‌المللی همچنان درباره صلح‌آميز بودن برنامه اتمی ايران ترديد داشته و برخی کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که بطور پنهانی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ايران نيز بدفعات اين اتهامات را رد کرده است.


ضرورت رعايت حقوق‌بشر در ايران

به‌رغم شکست مذاکرات استانبول صدراعظم آلمان تاکيد کرد، که دولت اين کشور همچنان دست همکاری به سوی ايران دراز کرده است. خانم مرکل اظهار داشت که آرزوی دولت آلمان اين است که کشور ايران در مسير خوبی گام بردارد. به گفته مرکل يکی از اقدامات لازم رعايت حقوق‌بشر در ايران است. وی بار ديگر از رهبران جمهوری اسلامی خواست که دو خبرنگار آلمانی زندانی در ايران را آزاد کنند.

بن‌بست مذاکرات اتمی در هفته گذشته سبب نوميدی گروه ۱+۵ شده است. سرسختی در مذاکرات و پافشاری بر غنی‌سازی اورانيوم و خواست لغو تحريم‌ها از سوی ايران، عملاَ جامعه‌جهانی را در مقابل پيش‌شرط‌هايی قرار داد که پذيرش آن ناممکن به نظر می‌رسد. آلمان نيز پيش‌شرط‌های ايران را به شدت رد کرد.


اتحاد احزاب مسيحی آلمان خواهان تحريم‌های شديدتر عليه ايران شد

اتحاد دو حزب دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی آلمان که هم‌اکنون در ائتلاف دولتی مشارکت دارد، خواستار اعمال تحريم‌های شديدتری عليه ايران شد. فيليپ مايس‌فلدر، يکی از کارشناسان اتحاد احزاب مسيحی در مسايل خارجی گفت: «واقعاَ تا چه اندازه بايد به اين وعده‌ها گوش سپرد؟»

به گفته مايس‌فلدر، رهبری ايران از ديپلماسی اين مسئله را می‌فهمد که «غرب را بفريبد و جامعه جهانی را معطل کند.» اين سياستمدار آلمانی تاکيد کرد که بدين دليل بايد تاثير تحريم‌های کنونی را هر چه زودتر مورد بررسی قرار داد و درباره تشديد و اجرای بهتر تحريم‌ها انديشيد.


فرانسه: تشديد تحريم‌ها عليه ايران

همزمان با انتقاد و هشدارهای سياستمداران آلمانی به ايران، نيکلا سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه نيز خواستار تشديد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی شد. سارکوزی در نشست مطبوعاتی در کاخ اليزه در پاريس در روز دوشنبه گفت: «من بر اين باورم که تحريم‌ها در حال ثمربخشی هستند، اما بايد اين تحريم‌ها را تشديد کرد.»

سارکوزی تاکيد کرد که موضع فرانسه در اين‌باره خوددداری شديد از اعمال قهر و خشونت است. اما در وضعيت کنونی جهان و روند نزديکی کشورها به يکديگر «هر مستبدی بايد بداند که روزی پاسخ‌گوی اعمال خود خواهد بود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016