جمعه 8 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حرکت تظاهرکنندگان قاهره برای محاصره کاخ رياست جمهوری مصر، شماری از نيروهای پليس به معترضان پيوستند، العربيه

معترضان مصری در شهر قاهره به سوی کاخ رياست جمهوری اين کشور به حرکت در آمده و در تلاشند آن را به محاصره خود در آوردند. همچينن برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از نيروهای پليس مصر با در آوردن لباس های نظامی خود به صف معترضان پيوستند. واحدهايی از پليس نيز از درگيری با مردم سر باز زده اند. اين در حالی است که صدها هزار مصری در راهپيمايی های اعتراض آميز امروز جمعه ۲۸-۱-۲۰۱۱ عليه رژيم محمد حسنی مبارک رئيس جمهور ۸۲ ساله اين کشور شرکت کردند.
خبرهای تاييد نشده ای از بازداشت محمد البرادعی رئيس سابق آژانس انرژی اتمی در قاهره به دست آمده است. خبرگزاری رويترز به نقل از شاهدان عينی از کشته شدن شماری از معترضان در شهر قاهره خبر داده است.

تظاهرات امروز مصر به دعوت فعالان اينترنت از مردم برای شرکت در اعتراض های خيابانی پس از نماز جمعه به راه افتاد. تظاهر کنندگان مصری در شهر قاهره در تلاشند خود را به محوطه اطراف کاخ رياست جمهوری برسانند.

گزارش های رسيده حاکی از آن است در بسياری از شهرهای مصر پليس بری مقابله با معترضان که خواستار سرنگونی حسنی مبارک هستند، اقدام به شليک گلوله و گاز اشک آور کرد. تظاهر کنندگان نيز در مقابل به سوی نيروهای پليس سنگ پرتاب کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در شهرهای منصوره و قاهره تظاهر کنندگان عکس های حسنی مبارک و حبيب العادلی وزير کشور او را به زير کشيدند. شهر المنصوره در دلتای نيل نيز شاهد حوادث مشابهی بود.

در شهر قاهره تظاهر کنندگان پلاکاردهايی را که حامل نام حزب ملی حاکم مصر بود را به زير کشيدند و پرچم اين کشور را به جای آن برافراشتند. پليس برای متفرق کردن هزاران معترض در اطراف مسجد الازهر از گاز اشک آور و آب استفاده کردند.

راهپيمايی قاهره پس از نماز جمعه از مسجد الازهر که محمد البرادعی نيز در آن نماز گذارد، آغاز شد و هزاران تظاهر کننده به سمت مرکز شهر راه افتادند.

راهپيمايی مشابهی در شهر اسکندريه که پايتخت دوم مصر به شمار می رود از مسجد القائد ابراهيم به راه افتاد و گزارش هايی از درگيری تظاهر کنندگان با پليس در اين شهر نيز به دست آمده است.

در استان المنيا در منطقه صعيد مصر ۳۰۰ کيلومتری جنوب قاهره نيز برای اولين بار ده ها نفر معترض به خيابان آمده و عليه مبارک شعار دادند.

در شهر سوئز که از شامگاه پنجشنبه شاهد شديدترين درگيری ها بود، صدها نفر از مساجد به راهپيمايی پرخواستند و خواستار تغيير رژيم حاکم بر اين کشور شدند.

در استان سينای شمال نيز گزارش هايی از درگيری شديد ميان هزاران معترض و نيروهای امنيتی به دست آمده است. تظاهرات شهرهای دمياط، دمنهور ، المنيا، الزقازيق، کفر الشيخ ، الفيوم ، أسيوط، ملوی، القوصيه، ديروط و کوم امبو در استان أسوان را نيز در برگرفته است. در شهر دمياط تظاهر کنندگان تلاش می کنند به سوی ساختمان حزب حاکم حمله کنند که پليس با شليک گلوله مانع آن ها می شود.

دستگيری خبرنگارانشماری از خبرنگاران حاضر در مصر برای پوشش اعتراض ها در اين کشور توسط نيروهای امنيتی دستگير شده اند. سفارت فرانسه در قاهره از دستگيری چهار خبرنگار فرانسوی خبر داده است.

شرکت تلفن همراه ودافون در مصر نيز اعلام کرد که دولت اين کشور خواستار قطع سرويس پيام کوتاه شد. اينترنت و سرويس پيام کوتاه تلفن همراه امروز جمعه در مصر قطع شده است.

فعالانی که راهپيمايی های اعتراض آميز مردم را در مصر سازماندهی می کنند، از اينترنت برای دعوت مردم به حضور در خيابان ها به شکل گسترده ای استفاده کرده اند. اعتراض های خيابانی مصر از روز سه شنبه گذشته آغاز شده و تا کنون همچنان ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016