جمعه 8 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در مصر مقررات حکومت نظامی برقرار شد، بی بی سی

تلويزيون دولتی مصر اعلام کرده است که از ساعت شش بعدازظهر تا ساعت هفت صبح فردا (به وقت محلی) در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندريه، مقررات منع آمد و رفت برقرار خواهد بود.

بر اساس گزارش اين تلويزيون، حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر از ارتش اين کشور خواسته است که مسئوليت برقراری نظم را در کنار پليس به عهده بگيرد.

ماموران پليس در قاهره، پايتخت مصر، امروز جمعه ژانويه (۸ بهمن) با هزاران نفر که بعد از پايان مراسم نماز جمعه دست به تظاهرات زده و خواهان برکناری حسنی مبارک هستند، درگير شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته شاهدان عينی، در درگيری در بندر سوئز دست کم يکی از معترضان کشته شد. در اين شهر، تظاهرکنندگان خشمگين به خودروهای زرهی حمله ور شدند و يک پاسگاه پليس را آتش زدند.

پيش از آن نيز، طی ناآرامی های چهار روز اخير دست کم هشت نفر کشته شدند.

در قاهره، پليس برای متفرق کردن مردم از ماشين های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد و تظاهرکنندگان هم در واکنش به سوی نيروهای پليس سنگ پرتاب کردند.

علاوه بر قاهره و سوئز، مردم شهر ساحلی اسکندريه هم دست به تظاهرات زده اند.

دولت مصر می گويد که آماده گفتگو است، اما در عين حال هشدار داده است که در صورت لزوم از "تدابير قاطع" استفاده خواهد کرد. شبکه اينترنت و تلفن همراه از امروز صبح در سراسر مصر قطع شده است.

براساس گزارش ها، عده ای از رهبران اخوان المسلمين، جنبش مخالف دولت، دستگير شده اند. رهبران اين گروه که فعاليتش در مصر غير قانونی است، پيشتر گفته بودند که از تظاهرات روز جمعه حمايت می کند.

به گفته يکی از خبرنگاران بی بی سی در قاهره، ماموران لباس شخصی خبرنگاران و روزنامه نگارانی را که در حال تهيه گزارش از تظاهرات بودند، مورد ضرب و جرح قرار داده و آنها را با خودرو از محل می بردند.

اسد الله الصاوی، خبرنگار بی بی سی که خود نيز زخمی شده است، می گويد پليس با باتوم های برقی و با قساوت بيش از اندازه مردم را کتک می زد.

از زمان آغاز اعتراضات، حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده و در اين مورد اظهار نظر نکرده است.

شرکت محمد البرادعی در تظاهرات

محمد البرادعی، برنده جايزه صلح نوبل و سياستمدار مخالف مصری، هم در تظاهرات امروز (جمعه ۲۸ ژانويه ۲۰۱۱) در قاهره شرکت کرد. ماموران پليس با ماشين های آب پاش، به سمت آقای برادعی و هواداران او که به تظاهرکنندگان بعد از نماز جمعه پيوسته بودند، آب پاشيدند.

پليس سپس با باتوم به کسانی که سعی می کردند آقای برادعی را محافظت کنند، حمله کرد.

آقای برادعی که سراپا خيس شده بود، در داخل يک مسجد که به محاصره ماموران پليس در آمده بود، گرفتار شد. آنها با شليگ گاز اشک آور از خارج شدن کسانی که در داخل مسجد بودند، جلوگيری کردند.

محمد البرادعی شب گذشته از اتريش به مصر بازگشت. او پيش از ترک اتريش به مقصد قاهره، اعلام کرده بود چنانچه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سياسی مصر را بر عهده گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016