دوشنبه 18 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرلشکر جعفری: موشک‌های بالستيک سپاه به توليد انبوه می‌رسد، فعاليت‌های اقتصادی سپاه به فعاليت‌های نظامی‌اش ضربه نمی‌زند، ايسنا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ترور رفيق حريری توسط عوامل جاسوسی و اطلاعاتی رژيم صهيونيستی با اطلاع آمريکايی‌ها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری صبح امروز دوشنبه در يک نشست خبری درباره ارزيابی و پيش‌بينی خود از دادگاه ترور رفيق حريری، گفت: اين مساله برنامه‌ريزی بسيار دقيق و توطئه‌ای بود که آمريکا و رژيم صهيونيستی از سال‌ها قبل تدارک ديده بودند.

وی تصريح کرد: آمريکا و رژيم صهيونيستی اين مساله را برنامه‌ريزی کردند تا آن را به گردن حزب‌الله بياندازند و به اين بهانه بخواهند با آن برخورد کرده و عملا حزب‌الله لبنان را خلع سلاح کنند، ولی خوشبختانه مقابله سياسی‌ای که توسط نيروهای انقلاب و حزب‌الله صورت گرفت تلاش آمريکايی‌ها و رژيم صهيونيستی را خنثی کرد و ما شاهد موفقيت نيروهای انقلاب، حزب‌الله و هوشياری مردم لبنان بوديم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اضافه کرد: به اين ترتيب توطئه آمريکا و رژيم صهيونيستی خنثی شد و به نظر ما اين ماجرا تمام و شکست اين توطئه دشمن آشکار شده است و به نظر من بعيد است که آنها بتوانند اهداف شوم خود را در اين قضيه دنبال کنند.

به گزارش ايسنا، سردار جعفری در بخش ديگری از اين نشست خبری به دستاوردهای تحقيقاتی سپاه اشاره کرد و از اتمام کارهای تحقيقاتی بزرگی در سپاه خبر داد.


توليد انبوه موشک‌های بالستيک هوشمند برای مقابله با اهداف دريايی

وی از توليد انبوه موشک‌های بالستيک هوشمند برای مقابله با اهداف دريايی خبر داد و گفت: موشک‌های بالستيکی که حدود دو سال پيش اخبار آن را منتشر کرده بوديم امروز به توليد انبوه رسيده و البته دقيق‌تر و پيشرفته‌تر شده است که ما فيلم آن را هم ضبط کرده‌ايم و در اختيار رسانه‌ها قرار خواهيم داد.


مقابله با موشک‌های بالستيک برای دشمن امکانپذير نيست

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افزود: سرعت اين موشک‌ها مافوق صوت است و ردگيری و مقابله با آن‌ها برای دشمن امکانپذير نيست. با توجه به اين‌که تهديدات احتمالی دشمن عمدتا موشکی، هوايی و دريايی خواهد بود، سپاه به توانمندی‌هايی مجهز شده است که بتواند فناوری پيشرفته دشمن را خنثی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توليد رادارهای بردبلند پسيو

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه نشست خبری از توليد رادارهای برد بلند پسيو خبر داد و گفت: رادارهای برد بلند پسيو با برد ۱۱۰۰ کيلومتر و بيشتر قرار است سال آينده به خط توليد برسد.


آغاز توليد رادارهای برد بلند از سال آينده

جعفری، اضافه کرد: در حال حاضر رادارهای با برد ۵۰۰ کيلومتر در حال توليد است و کار تحقيقاتی رادارهای برد بلند انجام شده و توليد آن از سال آينده آغاز می‌شود.

وی درباره دستاوردهای ديگر راداری سپاه اظهار کرد: در حال حاضر کار تحقيقاتی دو نوع رادار دريايی قابل تحرک با شناورهای کوچک با برد ۶۰ کيلومتر و رادار ساحلی با برد بيش از ۳۰۰ کيلومتر انجام شده است و در حال عقد قرارداد برای توليد اين رادارها هستيم.


مقابله با تهديدات دشمن، هديه سپاه به ملت و رهبر انقلاب

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: نتيجه اين پروژه‌های تحقيقاتی، گام بلندی برای تامين امنيت کشور در آسمان و درياست. به نظر ما ماهيت تهديدات جديد و توانمندی‌های دشمن بيشتر در اين زمينه‌هاست و با توجه به اين‌که از توانمندی زمينی ايران به واسطه حضور انبوه نيروهای مجرب و آماده شهادت و نيز جغرافيای خاص ايران آگاه هستند، احساس می‌کنند که شايد بتوانند از طريق حملات هوايی، موشکی و دريايی اهداف خود را پيش ببرند ولی با پروژه‌های تحقيقاتی سپاه ما توان مقابله بسيار خوبی با تهديدات دشمن داريم و اين هديه‌ای از طرف سپاه به ملت ايران و رهبر انقلاب است.


امکان از بين بردن موشک‌های کروز پيش از برخورد با زمين

سردار جعفری درباره شبکه‌های ضدکروز سپاه، اظهار کرد: پوشش اين شبکه‌ها از سوی سپاه در همه جای ايران نيست ولی در مناطق حساس و حياتی کشور از جمله تهران اين توانمندی ايجاد شده است. با توجه به سرعت کم موشک‌های کروز، امکان از بين بردن آن‌ها در فضا و پيش از برخورد با زمين وجود دارد و چنين امکانی برای ما به وجود آمده است.


تجهيز هواپيماهای سپاه به منابع بزرگ حمل آب

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنين به يکی از دستاوردهای تحقيقاتی سپاه در زمينه پدافندی و کمک‌رسانی به حوادث غيرمترقبه اشاره کرد و گفت: توانسته‌ايم هواپيماهای ايلوشين سپاه را به منبع‌های بزرگ حمل آب مجهز کنيم تا برای خاموش کردن آتش به ويژه در حوادثی نظير آتش‌سوزی اخير جنگل گلستان از آنها بهره بگيريم.

وی ادامه داد: بالگردهای سپاه در گذشته به منبع‌های آب ۲ تنی مجهز بود، ولی با دستاورد تحقيقاتی اخير هواپيماهای ايلوشين به منبع‌های بزرگ ۳۰ تنی و در آينده ۴۰ تنی مجهز می‌شوند. اين هواپيماها اين قابليت را دارند که ظرف ۲۰ تا ۳۰ ثانيه آب موجود در خود را تخليه کنند. بدين ترتيب برای اولين بار در ايران چهار يا پنج فروند از اين هواپيماها به اين منابع آب مجهز می‌شوند تا ان‌شاءالله ديگر شاهد حوادثی نظير آتش‌سوزی جنگل گلستان نباشيم.


انجام ۱۰هزار پروژه محروميت زدايی در مناطق محروم کشور

جعفری به رويکرد سپاه در بحث سازندگی و محروميت‌زدايی اشاره کرد و افزود: توانسته‌ايم ۱۰ هزار پروژه محروميت‌زدايی در مناطق محروم و در زمينه‌های مختلف بهداشتی، عمرانی، درمانی و سازندگی انجام دهيم که همه اين کارها را جدا از فعاليت‌های بسيج سازندگی و بدون دريافت هيچ هزينه‌ای از دولت بوده است.


نهضت بيداری اسلامی در خاورميانه، ما را به سمت عصر افول قدرت‌های استکباری پيش می‌برد

به گزارش ايسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه به تحولات اخير در برخی کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا به ويژه مصر، تونس و لبنان اشاره کرد و گفت: تحولاتی که در منطقه به دنبال حرکت انقلابی مردم ايران شروع شده است قطعا به سمت تحقق اهدافی است که امام دنبال می‌کردند. نهضت بيداری اسلامی در خاورميانه و جهان، ما را به سمت يک عصر جديد يعنی عصر توحيد، دين‌باوری و افول قدرت‌های استکباری جهان پيش می‌برد.

جعفری با تاکيد بر اين‌که خاورميانه اسلامی در حال شکل‌گيری است، تصريح کرد: علی‌رغم دشمنی‌های دشمنان اسلام، در مقابل طرح خاورميانه بزرگ که از سوی آنها مطرح شده بود، امروز يک خاورميانه اسلامی در حال شکل‌گيری است.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد ضعف شديد رژيم صهيونيستی و افول اين قدرت شيطانی هستيم و اميدواريم ملت‌های مسلمان منطقه به ويژه فلسطين هر چه زودتر از زير يوغ شيطنت‌های اين رژيم رها شوند و وحدت اسلامی برقرار شود.


در تحولات اخير منطقه شاهد تناقض‌گويی‌های آمريکا و استکبار جهانی هستيم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به تحولات اخير مصر، اظهار کرد: در تحولات اخير از جمله در مصر شاهد تناقض‌گويی‌های آمريکا و استکبار جهانی در رابطه با دفاع از دموکراسی هستيم و می‌بينيم که در عمل از حمايت‌های ديکتاتورهای منطقه حمايت می‌کنند و اخيرا ناچار شده‌اند که از نامبارک در مصر حمايت کنند و بدين ترتيب تناقض‌گويی‌های آنها بيشتر روشن شده است. ما اميدواريم ملت عزيزمان راهی را که سی و دو سال است تحت رهبری امام و مقام معظم رهبری طی می‌کنند، با پيروزی‌هايی که در حال تحقق است مستحکم‌تر به پيش ببرند و بايد بدانيم که اين راهی است که خداوند پيش‌روی ما گذاشته است.


سپاه اخبار منتشر شده مبنی بر وجود يکی از ماموران اف. بی. آی در زندان‌های خود را تکذيب می‌کند

به گزارش ايسنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران درباره ادعای اخير سايت ويکی‌ليکس مبنی بر اين‌که يکی از ماموران اف. بی. آی در يکی از زندان‌های سپاه است، اين مساله را تکذيب کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين رابطه، اظهار کرد: دشمنان ما به دنبال بهانه‌جويی و پيدا کردن نقاط ضعف هستند و چنين ادعاهايی در راستای بهانه‌گرفتن‌های آن‌هاست.

وی تاکيد کرد: سپاه اخبار منتشر شده مبنی بر وجود يکی از ماموران اف. بی. آی در زندان‌های خود را تکذيب می‌کند و مطمئن باشيد اگر سپاه کسی از دشمنان را بگيرد حتما اعلام می‌کند.

در ادامه يکی از خبرنگاران پرسش ديگری را درباره تحولات اخير مصر و تونس و آينده رژيم صهيونيستی در صورت سقوط مبارک در مصر مطرح کرد که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخ داد: اين تحولات و اعتراضات، اتفاقی بود که بايد سال‌ها پيش می‌افتاد ولی به تعويق افتاد. طبيعی است وقتی مردم شعارهای آزادی‌خواهانه و نيز رفتار حاکمان را می‌بينند، به حاکمان مستبد خود اعتراض می‌کنند و چنين تحولاتی اجتناب‌ناپذير بود.

وی اضافه کرد: حاکمان مستبد اين کشورها بايد به خواسته‌های ملت خود که آزادی، استقلال و خارج شدن از زير سلطه استکبار جهانی است توجه کنند و اين حق مردم منطقه است و بايد به آن پاسخ مثبت دهند چرا که در غير اين صورت کار به حرکت‌های خشن و بالا گرفتن خشم مردم و نتايج ناشی از آن کشيده می‌شود.


شاهد تزلزل و ترس استکبار جهانی از فروپاشی رژيم نامبارک هستيم

جعفری سقوط حکومت حسنی مبارک را موجب ضعف بيشتر رژيم صهيونيستی دانست و عنوان کرد: اخوان‌المسلمين سازمانی با سابقه طولانی است و نگاه خاصی به بحث مبارزه در حکومت دارد و بر اساس چارچوب‌های خود حرکت می‌کند ولی حتما از تجربيات انقلاب اسلامی يا حوادث کشورهای ديگر نظير لبنان و سوريه بهره می‌گيرند و مردم مصر و منطقه وقتی اين اتفاقات گذشته را می‌بينند از آنها بهره خواهند گرفت و حتما موفقيت اين دفعه با دفعات قبل متفاوت است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکيد کرد: امروز شاهد تزلزل و ترس استکبار جهانی و به ويژه رژيم صهيونيستی از فروپاشی رژيم نامبارک هستيم و ان‌شاءالله شاهد همين اتفاق هم هستيم و در اين صورت طبيعی است که رژيم صهيونيستی بيش از پيش ضعيف می‌شود و به سمت افول خود حرکت می‌کند.


نقش سپاه در تحولات اخير لبنان چندان نيست

در ادامه يکی از خبرنگاران نظر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر دخالت سپاه در تحولات اخير لبنان جويا شد که جعفری پاسخ داد: لبنان با قدرتی که بدست آورده و متکی به قدرت لايزال الهی و استفاده از فقه سياسی شيعه است به پيروزی‌های چشمگيری دست پيدا کرده است. نقش سپاه در اين تحولات نقش چندانی نيست ولی از آنجايی که باورهای انقلاب و سپاه با باورهای حزب‌الله يکسان است، طبيعی است که در مورد اقداماتی که از سوی حزب‌الله انجام می‌شود اين برداشت به وجود آيد که اين‌ها توسط سپاه بوده است. در حالی که حزب‌الله لبنان امروز سازمانی است که از همه جهت مستقل است.

وی در ادامه به فعاليت‌های ارتش سايبری سپاه اشاره کرد و گفت: اين عرصه، صحنه‌ای است که نياز امروز دفاعی، امنيتی، سياسی و فرهنگی در فضای مجازی است. سپاه با توجه به توانمندی‌هايی که در اين راستا وجود دارد و متخصصين بسيجی زيادی که در اين عرصه حضور فعال دارند وارد عمل شده است و ما با توجه به اتصال‌مان به بسيج و نيروهای انقلاب هيچ‌گونه محدوديتی در رابطه با تعداد نيروهای متخصص در زمينه جنگ سايبری نداريم.


فعاليت‌های سازندگی سپاه با هدف کمک به دولت و مقابله با تحريم‌هاست

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه اين نشست خبری در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران، فعاليت‌های اقتصادی سپاه را در زمينه‌های مختلف تشريح کرد.

به گزارش ايسنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در اين رابطه، اضافه کرد: فعاليت‌های اقتصادی سپاه در دو بخش عمده است. بخش اول فعاليت‌هايی است که در زيرمجموعه بنياد تعاون انجام می‌شود و همه سازمان‌های امنيتی و نظامی کشور چنين بنيادی را دارند تا در قالب آن خدماتی را به کارکنان خود برسانند و اين امر طبيعی است.

وی ادامه داد: بخش دوم فعاليت‌های اقتصادی سپاه که بسيار عمده و گسترده است و دشمنان انقلاب اسلامی بر روی آن تاکيد دارند در قالب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبياء انجام می‌شود و بسيار گسترده است و ما به اين مساله اذعان داريم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افزود: فعاليت‌های سازندگی سپاه با هدف کمک به دولت و مقابله با تحريم‌هايی است که شرکت‌های خارجی می‌توانستند اعمال کنند و ما پيشتر متکی به اين شرکت‌ها بوديم ولی سپاه امروز در اکثر يا همه پروژه‌هايی که به ويژه در رابطه با نيروگاه‌های هسته‌يی، توليد گاز، احداث نيروگاه‌های مختلف، حفر چاه و انتقال گاز، آب و نفت انجام می‌شود به دولت کمک می‌کند. هدف اصلی سپاه کمک به امر سازندگی دولت است و امروز دولت نيز به اين نقش موثر سپاه اذعان دارد.


فعاليت‌های اقتصادی سپاه به فعاليت‌های نظامی آن ضربه نمی‌زند

سردار جعفری نقش سپاه در فعاليت‌های اقتصادی و سازندگی کشور را نقشی موثر توصيف کرد و افزود: اگر کمک‌ها و حضور سپاه به ويژه در بحث گاز و نفت جنوب نبود، شايد کشور نمی‌توانست در مقابل برنامه‌ريزی‌های دشمنان به ويژه تحريم‌های اقتصادی آن‌ها موفق باشد. فعاليت‌های اقتصادی سپاه در عرصه‌هايی است که شرکت‌های بخش خصوصی يا دولتی نمی‌توانند انجام دهند يعنی پروژه‌هايی که يا در مناطق ناامن است و در بخش‌هايی است که اين شرکت‌ها قادر به انجام آن نيستند. رويکرد امروز سپاه اين است که هر کجا که شرکت‌های خصوصی ديگر توان داشته باشند، اولويت کار را به آن‌ها بدهيم.

وی تاکيد کرد: فعاليت‌های اقتصادی سپاه به فعاليت‌های نظامی آن ضربه نمی‌زند چراکه ساختاری که اين کار را انجام می‌دهد از ساختارهای نظامی سپاه جداست و دو سلسله مراتب فرماندهی دارد و هيچ مانعی برای فعاليت‌های دفاعی و امنيتی سپاه ايجاد نمی‌کند.


همه نهادهای کشور برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن اقدام کنند

به گزارش ايسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به فعاليت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به تهاجم شديد دشمنان عليه باورهای دينی مردم ما لازم است که همه نهادهای کشور برای مقابله اين تهاجم دشمن اقدام کنند و سپاه با توجه به دريافت ماموريت برای مقابله با تهديدات فرهنگی، به موازات مقابله با تهديدات امنيتی و نظامی، چند سالی است که سرمايه‌گذاری‌های زيادی را در زمينه‌های فرهنگی انجام می‌دهد و سازماندهی جديد سپاه و تغييرات صورت گرفته در ساختار سازمانی سپاه و بسيج با همين هدف و رويکرد است.

جعفری تصريح کرد: بيشترين تهديد موجود در زمينه مسائل فرهنگی، سياسی و اجتماعی است و جزو رسالت‌های سپاه است که اگر می‌خواهد از انقلاب دفاع کند در اين زمينه‌ها برنامه‌ريزی‌های لازم را پيش‌بينی کند. البته انجام فعاليت‌های فرهنگی به زمان نياز دارد تا به ثمر بنشيند و ما در اين زمينه‌ها فعال هستيم.

وی با تاکيد بر اهميت نيروی انسانی در بالا بردن توانمندی‌های سپاه، اظهار کرد: پويايی سپاه پاسداران به اين است که در مقابل تهديدات مختلف و تغيير ماهيت تهديد، خود را به‌روز نگه دارد. انقلاب ما در معرض همه نوع تهديدات هست و سپاه نيز در همه اين عرصه‌ها بايد اقدام کند و به ويژه در صحنه تهديدات نرم وظيفه پيشگيری از وقوع تهديد مهمتر از اقدامات مقابله‌ای است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: سپاه پيش از آنکه نظامی باشد يک سازمان عقيدتی و سياسی است و بر اين اساس بيش از اينکه به تجهيزات توجه کند بايد به سرمايه‌های انسانی خود توجه داشته باشد. قدرت واقعی سپاه متکی به ايمان و معنويت نيروهاست و سپاه هيچگاه متکی به تجهيزات نبوده بلکه به بالا بردن توانمندی‌های تجهيزات خود توجه داشته است.


رسالت پاسداری از انقلاب به عهده سپاه است

سردار جعفری همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره توجه سپاه به احيای روح پاسداری برای نيروهای جديد و جوان خود، گفت: با توجه به اين‌که بيش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، تعداد قابل توجهی از نيروهای قديمی سپاه بازنشسته شده‌اند و يا در حال بازنشستگی هستند. چون رسالت پاسداری از انقلاب که به عهده سپاه است، بازنشستگی ندارد، بيشتر پاسدارهای ما که بازنشسته می‌شوند خواستار حضور در صحنه‌های مختلف برای دفاع از انقلاب هستند و بر همين اساس ما سازمان‌ها و نيز يک معاونت را پيش‌بينی کرده‌ايم و در همين راستا يک کانون بازنشستگان سپاه را تشکيل داده‌ايم تا بدين ترتيب از تجربه نيروهای قديمی همچنان استفاده کنيم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پايان، اظهار کرد: نسل جديد سپاه همه اميد آينده سپاه هستند و ما برنامه‌های مختلفی برای توجيه آن‌ها و ترويج فرهنگ پاسداری در ميان آن‌ها در دستور کار داريم و برای توانمندسازی نيروهای جديد نيز طرح‌های مختلفی در حال اجراست تا بدين ترتيب از تجربيات نسل قديم استفاده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016