دوشنبه 9 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری مخالفان سياسی همراه با همسران آنان: تلاش برای دستگيری اطرافيان دو رهبر اصلاح طلب، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک روزپس از آنکه فرزند مهدی کروبی به سايت خبری سحام نيوز گفت که نيمه شب پنج شنبه هشت ماشين ون نيروهای امنيتی او وفاطمه کروبی را به مقصد نامعلومی از منزل خود خارج کرده اند، يک منبع محلی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که علاوه بر دستگيری علی کروبی، تلاش برای دستگيری ديگر فرزند اين مخالف سياسی يعنی حسين کروبی ادامه دارد و اين احتمال وجود دارد که دستگيری های تازه ای از نزديکان دو رهبر مخالف دولت نيز طی روزهای آينده صورت بگيرد.مقامات قضايی و اطلاعاتی در خصوص يکی از نادرترين موارد آدم ربايی سياسی بعد از انقلاب که در آن دو رهبر مخالف سياسی دولت به همراه همسران خود به صورت غير رسمی ناپديد می شوند همچنان سکوت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقال رهبران سياسی مخالف دولت به آنچه «خانه امن» موسوم است نگرانی بسيار جدی را در ميان فعالان حقوق بشر و کسانی که با کاربرد اين واژه طی سه دهه گذشته بعد از انقلاب آشنايی دارند بر انگيخته است. اين واژه به خصوص از آن رو معنای نگران کننده ای به خود می گيرد که نشان دهنده دسترسی فراقانونی و بدون نظارت نهادهای قضايی به دستگيرشدگان است. به خصوص که اين از نادر ترين موارد در طول تاريخ بعد از انقلاب به شمار می رود که مخالفان سياسی همراه با همسرانشان دستگير می شوند. قوه قضاييه و ديگر نهادهای اطلاعاتی تا کنون به صورت رسمی نسبت به اين بازداشت های غيررسمی و غير قانونی واکنشی نشان نداده و تا کنون تنها به سکوت اکتفا کرده اند.

پيش از اين کمپين خبر انتقال رهبر مخالفان سياسی را منتشر کرده بود. منبع ياد شده همچنين به کمپين گفت که از زمان بازداشت غيررسمی مهدی کروبی وفاطمه کروبی و نيز ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد محل نگهداری آنها چندين بار تغيير کرده است. او به کمپين گفت: « ” برای جلوگيری از افشای مکان نگهداری آقايان موسوی و کروبی ، طی اين چند روز چندين بار محل نگهداری رهبران جنبش سبز و همسرانشان تغيير کرده است. اما همچنان انها در خانه های امن در اطراف تهران نگهداری ميشوند.”‬

سياه ترين خاطره ای که شايد هنوز بر خاطره بسياری که سابقه نقض حقوق بشر در کشور را دنبال می کنند نقش پرنگی دارد ماجرای غم انگيز سعيدی سيرجانی از منتقدان حکومت در سالهای دهه شصت شمسی است که هيچ گاه از خانه امن نيروهای امنيتی جان سالم به در نبرد. هم اکنون ابراهيم يزدی وزير امورخارجه دولت موقت نيز در حالی که در وضعيت نامناسب سلامتی به سر می برد همچنان در يک خانه امن در بازداشت به سر می برد. برخی ديگر از زندانيان سياسی نيز بخشی از مدت بازداشت خود را در مکان هايی به نام «خانه امن» سپری کرده اند.

با توجه به وضعيت نامطلوب سلامتی مهدی کروبی و همسر ايشان که به توجه پزشکی تخصصی نياز دارند، بی خبری وسکوت مقامات مسوول طی روزهای آينده می تواند مشخص کند که «خانه امن» واقعا برای چه کسی امن است و هدف از بازداشت غيرقانونی و کم سابقه ای از اين دست که بيش از هر چيز به ادم ربايی شباهت دارد چه بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016