دوشنبه 9 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه‌ای: اقدام قضايی درمورد سران فتنه صورت گرفته است، ارتباطات تلفنی و غيرتلفنی آنها مسدود و در محدوديت به سر می‌برند، ايسنا

سخنگوی قوه‌ قضاييه از اعتراض شخص رييس قوه‌ قضاييه نسبت به تبرئه‌ عقرب سياه از اتهام تجاوز به عنف خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسنی اژه‌ای در نهمين نشست خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی اعلام کرد که ارتباطات تلفنی و غيرتلفنی سران فتنه مسدود شده و اکنون آنها در محدوديت به سر می برند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، در ادامه نشست خبری اين هفته سخنگوی قوه قضاييه خبرنگاری با اشاره به برخورد قوه قضاييه با عوامل فتنه طرح سوال کرد که برخی موضوع حصر خانگی سران فتنه را مطرح می‌کنند کيفيت رسيدگی به اتهامات آنان چگونه است؟ محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: فتنه زمانی است که قضايا مبهم باشد و مرزها روشن و شفاف نباشد امروزه قضايا روشن شده است، تحريکات بيگانگان اجانب واضح و روشن است و اکنون ضد انقلاب به صورت عريان به ميدان آمده و طبيعی است که از اين به بعد سياست برخورد با آنها نيز متفاوت خواهد بود. البته با روشن شدن قضايا بسياری، از اقدامات ضد انقلابان و اجانب برائت حاصل کرده و می‌کنند که اين فضا درست است.

محسنی اژه‌ای با بيان اينکه برخوردی نشده يا نخواهد شد درست نيست، گفت: اقدام و برخورد شده است، اقدام قضايی نيز صورت گرفته، اتمام حجت‌ها و هشدارها انجام شده و مجموعه اينها سبب شده که اين جريان رسوا شود و آنان نه تنها جايگاهی در ميان مردم ندارند بلکه ضد انقلاب‌ها نيز آنها را مسخره می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی قوه قضاييه خاطرنشان کرد: در خصوص سران فتنه پس از اتمام حجت‌ها در قدم اول ارتباطات آنها اعم از رفت و آمد و ارتباطات تلفنی و غيرتلفنی آنان مسدود شده و اگر چنانچه اقتضائات فراهم شود قدم‌های بعدی نيز برداشته خواهد شد و اکنون آنها در محدوديت به سر می برند.

خبرنگاری از سخنگو دستگاه قضايی، سوال کرد که آيا دستگاه قضايی بنا ندارد به اتهامات «فائزه هاشمی» که در روزهای اخير نيز دستگير شده بود رسيدگی کند؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: اخيرا گفته شد که وی دستگير و آزاد شده است ولی از ناحيه نيروی انتظامی در خصوص وی نه گزارشی به صورت رسمی به قوه قضاييه واصل شده و نه کسی را تحويل داده‌اند. من نيز شنيدم که وی را حدود يکی دو ساعت در يکی از خيابان‌ها نگه داشته‌اند. به قوه قضاييه هيچ گزارش رسمی از ناحيه نيروی انتظامی و يا هرکسی که وی را مورد سوال و جواب قرار داده نرسيده است.

سخنگوی دستگاه قضايی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگيری عوامل به شهادت رسيدن «صانع ژاله» گفت: به دليل اينکه تحقيقات اين پرونده تکميل نشده و به قوه قضاييه ارسال نشده اطلاعات دقيقی در اين خصوص ندارم.

به گزارش ايسنا، سخنگوی قوه قضاييه در مورد کاهش زمان رسيدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضايی گفت: زمان رسيدگی‌ها کاهش يافته ولی بايد کمتر شود يکی از دغدغه‌های قوه قضاييه از سال‌های دور اين بوده که اگر مردم تظلم‌خواهی و يا طرح شکايتی می‌کنند به پرونده آنها سريع‌تر رسيدگی شود زيرا اين امر هم به نفع قوه قضاييه و هم به نفع مردم خواهد بود اما اين موضوع مستلزم موارد متعددی از جمله داشتن نيروهای قضايی و اداری به اندازه کافی است.

وی ادامه داد: در اين زمينه مشکل قوه قضاييه جدی است و انشاءالله دولت و مجلس در اين زمينه نگاه ويژه‌ای به قوه قضاييه کنند و اگر قوه قضاييه را در بودجه در خصوص افزايش نيرو و امکانات ياری نکنند مشکلات کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند. براساس آمار ارائه شده قوه قضاييه دو هزار کارمند از پست‌های مصوب کم دارد.

سخنگوی قوه قضاييه تاکيد کرد: در خصوص بودجه قوه قضاييه با توجه به کسری‌های متفاوت در سالهای گذشته نياز است جهشی در بودجه صورت گيرد اگر دولت و مجلس جهشی دربودجه قوه قضاييه اعمال کنند بسياری از مشکلات حل خواهد شد.

خبرنگاری با بيان اينکه عده‌ای در خارج از کشور جريان فتنه و ضد انقلاب را در داخل به عنوان مثال «شيرين عبادی» همراهی می‌کنند از سخنگوی قوه قضاييه سوال کرد که آيا قوه قضاييه آنها را محاکمه خواهد کرد؟ محسنی اژه‌ای پاسخ داد: کسانی که مرتکب جرم شده و تبعه ايران هستند حتی اگر در خارج از کشور باشند و عليه ايران مرتکب جرم شوند، اين موضوع قابل پيگيری است و اقدام نيز خواهد شد و اين روسياهی است که برای آنان باقی می‌ماند.

محسنی اژه‌ای تاکيد کرد: حتما برای اين افراد پرونده تشکيل خواهد شد و آنها بايد تعقيب شوند و اگر به ايران نيز بيايند محاکمه خواهند شد.

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرين نتايج پرونده انبوه‌سازان شفق اظهار کرد: اهتمام قوه قضاييه اين است که مردم به حق و حقوق خود برسند متهمانی که در اين پرونده‌ها بيشتر مرتکب جرم شده‌اند اکنون در زندان به سر می‌برند. قوه قضاييه تلاش کرد علاوه بر مجازات مجرمان مردم نيز را به حق خود برساند. رييس قوه قضاييه شخصا در اين خصوص جلسه گذاشتند و دادستان تهران و رييس دادگستری استان تهران را خواستند و قاضی جديدی را نيز برای اين پرونده قرار دادند. همچنين به کميته سه نفری که هنوز در خصوص برخی مسال مشاوره می‌دهند تاکيد کردند که موضوع را پيگيری کنيد.

وی افزود: اکنون مشکلات در اين زمينه مشخص شده اموال مشخص شده و در اين خصوص برنامه‌ريزی‌هايی صورت گرفته است. در ۵۰۹ مورد افراد فراخوان شده‌اند و با آنها صحبت شد و پروژه‌ها آرام آرام تحويل آنها داده می‌شود. تعدادی پنج‌شنبه هفته قبل تحويل داده شد و تعدادی نيز پنج‌شنبه هفته جاری تحويل داده می‌شود. ما از کسانی که شاکی اين پرونده هستند درخواست می‌کنيم که دادگاه را برای رسيدگی به اين پرونده همراهی کنند.

سخنگوی قوه‌ قضاييه در ادامه نشست خبری خود از اعتراض شخص رييس قوه‌ قضاييه نسبت به تبرئه‌ عقرب سياه از اتهام تجاوز به عنف خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسنی اژه‌ای در نهمين نشست خود با خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌ها درباره پرونده عقرب سياه، اظهار کرد: اين فرد بر اساس جرايم متعددی که مرتکب شده بود به ۱۰ سال حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شد و حکم وی در مرحله‌ اجراست.

وی با اشاره به اتهام تجاوز به عنف در اين پرونده، افزود: دادگاه، متهم را از اين اتهام تبرئه کرده بود که رياست قوه‌ قضاييه شخصا اين پرونده را پی‌گيری کردند و بدون اغراق کل پرونده را مورد مطالعه قرار دادند. سپس نسبت به اين تبرئه اعتراض داشتند منتها مدعی‌العموم و شکات می‌توانند به رای صادره از سوی دادگاه اعتراض کنند تا مراحل بعدی را طی کند.

وی در بخش ديگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم در جهت معرفی اشرار و کسانی که در زمينه‌ توزيع مواد مخدر تلاش می‌کنند همکاری خوبی با دستگاه قضايی دارند که بايد از آن‌ها تشکر کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: از نيروی انتظامی نيز تشکر می‌کنيم؛ زيرا در عين حالی که از توزيع‌کنندگان جزء مواد مخدر غافل نيست، اما بيشتر تمرکز خود را روی قاچاقچيان اصلی و باندهای توزيع عمده‌ی مواد مخدر گذاشته است. بحمدالله اقداماتی در ماه‌های اخير و به‌ويژه در بهمن ماه داشتيم که رضايت‌بخش بود.

وی گفت: در شهرهای يزد، اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی تعدادی از افراد که در امر مواد مخدر فعاليت‌های سنگين داشتند طبق قانون محاکمه و محکوم به اعدام شدند که پس از تاييد حکم و طی مراحل قانونی، مجازات آنها به مرحله‌ی اجرا درآمد.

وی گفت: در اين ميان چهار نفر در حمل ۳۰۰ کيلوگرم هروئين مشارکت داشتند، فردی هم بود که ۳۱ کيلوگرم کراک به همراه داشت و يک نفر ديگر ۶۰ کيلوگرم مرفين حمل می‌کرد.

دادستان کل کشور تاکيد کرد: ما مصمم هستيم با کسانی که آرامش و آسايش مردم را به هر نحو به خطر می‌اندازند برخورد کنيم؛ لذا حکم چهار نفر از کسانی که در تهران، پاکدشت و بعضی از شهرهای نزديک به پايتخت اقدام به آدم‌ربايی و تجاوز به عنف کرده بودند صادر شده و تشريفات اجرا را طی می‌کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: از همين قبيل فردی در تربت حيدريه بود که حکم وی نيز در ديوان عالی کشور تاييد شد. هم‌چنين حکم فردی که در قزوين اقدام به قتل چند نفر کرده است مورد تاييد ديوان عالی کشور قرار گرفت. در اصفهان نيز افرادی بودند که دست به سرقت مسلحانه زده و ايجاد رعب و وحشت کرده بودند که پرونده‌ آنان نيز مورد رسيدگی قرار گرفت و حکم آن‌ها صادر شد اما اين حکم هنوز قطعی نشده و در ديوان عالی کشور مطرح رسيدگی است. هم‌چنين در مشهد کسانی با ايجاد رعب و وحشت اقدام به سرقت مسلحانه کرده بودند که حکم آن‌ها صادر شده و مراحل نهايی خود را طی می‌کند.

وی در مورد پرونده‌های زمين‌خواری نيز تصريح کرد: سياست دستگاه قضايی برخورد جدی و قاطع با کسانی است که با جعل و ترفندهای خاص اقدام به تصرف اراضی دولتی می‌کنند.

وی با ذکر مثال‌هايی در اين زمينه گفت: در همين راستا پرونده‌هايی در کرج و قزوين تشکيل شده که کيفرخواست پرونده‌ کرج به دادگاه ارسال شده و در مورد پرونده قزوين نيز افرادی بازداشت شده‌اند که متاسفانه برخی از آن‌ها کارمندان اداره ثبت اسناد بوده‌اند.

سخنگوی قوه‌ قضاييه هم‌چنين درباره ورود مواد مخدر به زندان خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای جلوگيری از ورود مواد مخدر به زندان اقدامات خوبی از سوی سازمان زندان‌ها صورت گرفته که موثر بوده است، اما بايد اين اقدامات ادامه پيدا کند. در اين راستا افرادی نيز که اقدام به ورود مخدر به زندان می‌کردند شناسايی و دستگير شدند و متاسفانه افرادی نيز در همين رابطه محکوم به اعدام شده‌اند.

وی به شهروندان هشدار داد که مراقب باشند تا در دام قاچاقچيان مواد مخدر و افرادی که از اين طريق اقدامات مجرمانه‌ای صورت می‌دهند نيفتند؛ زيرا جرايم مرتبط با مواد مخدر، مجازات‌های سنگينی در پی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016