پنجشنبه 4 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موفقيت نظامی نيروهای ائتلاف در ليبی، دويچه وله

به گفته يک ژنرال بريتانيايی، نيروی هوايی ليبی توان جنگی خود را از دست داده و بخش مهمی از پدافند هوايی اين کشور نيز منهدم شده است. اهدافی در طرابلس مورد حمله هوايی قرار گرفته و در مصراته نيز همچنان نبرد سنگينی جريان دارد.

اهدافی در شهر طرابلس، پايتخت ليبی، در بامداد روز پنج‌شنبه (۲۴ مارس/۴ فروردين) از سوی نيروهای ائتلاف بار ديگر بمباران شد. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها و دولت ليبی، چندين نقطه در طرابلس مورد اصابت موشک ‌و بمب قرار گرفته است.

به گفته شاهدان عينی، صدای انفجارهای مهيب از بخش جنوبی شهر تمامی پايتخت ليبی را لرزانده است. تلويزيون دولتی ليبی تاييد کرد که حمله هوايی شبانه به شهر "جفره" در جنوب ‌غربی طرابلس نيز صورت گرفته است. در گزارشات رسمی تصاويری از ساختمان‌های به آتش کشيده و خودروهای نظامی منهدم شده به نمايش گذاشته شده است. دولت ليبی مدعی است که در حملات هوايی بين‌المللی مردم غيرنظامی نيز آسيب ديده‌اند.

مصراته، سومين شهر بزرگ ليبی، در شامگاه چهارشنبه و بامداد پنج‌شنبه صحنه نبردهای شديد بوده است. به گفته شاهدان عينی و سخنگوی شورشيان، طرفداران قذافی با تانک و توپخانه ساختمان‌های شهر را بمباران می‌کنند. به گفته شورشيان، اوضاع در اين شهر بسيار وخيم است. پيشتر نيروهای بين‌المللی ارتش قذافی را در کنار شهر مصراته مورد حمله قرار داده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته منابع غربی، نيروهای ائتلاف در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مواضع ارتش ليبی در نزديکی مصراته و اجدبيه را مورد حملات هوايی قرار داده‌اند. به گفته يک ژنرال ارتش بريتانيا، تاثير حملات هوايی آشکار شده است. به گفته اين مقام نظامی، «نيروی هوايی ليبی به عنوان يک واحد جنگی ديگر وجود ندارد».

به گفته اين ژنرال بريتانيايی، واحدهای زمينی ارتش ليبی نيز مستمراَ تحت نظارت نيروهای ائتلاف قرار داشته و در صورت تهديد شهروندان ليبيايی از سوی هواپيمای ائتلاف مورد حمله قرار می‌گيرند. از آغاز نبردها تاکنون نيروهای بين‌المللی بيش از ۳۰۰ عمليات هوايی داشته و ۱۶۲ موشک "توماهاوک" به سوی اهدافی در ليبی پرتاب کرده‌اند.

انتخاب رئيس دولت انتقالی در ليبی

به گزارش شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره، شورای ملی مخالفان دولت ليبی محمود جبرئيل را به‌عنوان رئيس دولت انتقالی اين کشور معرفی کرد. جبرئيل از رهبران مخالفان و از سياستمداران اصلاح‌طلب ليبی است که پيش از اين هم برای ايجاد دمکراسی در کشورش فعاليت می‌کرد.

مقر اصلی مخالفان دولت ليبی شهر بنغازی است که در هفته‌های اخير هدف نهايی نيروهای هوادار معمر قذافی، ديکتاتور ليبی، بوده است. جنگنده‌های فرانسوی در آخرين لحظات توانستند با انهدام واحدهای زرهی ارتش ليبی، از ايجاد فاجعه‌ای انسانی در بنغازی جلوگيری کنند. فرانسه پيشتر تشکل مخالفان در بنغازی را به عنوان نماينده اصلی کشور ليبی به رسميت شناخته بود.

توافق درباره نقش ناتو؟

در شامگاه چهارشنبه (۲۳ مارس/۳ فروردين) باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا گفت‌وگويی تلفنی با نيکلا سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه داشت. به گفته منابع ديپلماتيک در اين تماس تلفنی پيرامون فرماندهی عمليات نظامی در ليبی گفت‌وگو شده و از اختلافات ميان متحدان غربی در اينباره کاسته شده است.

آلن ژوپه، وزير خارجه فرانسه اعلام کرد که سه‌شنبه آينده (۲۹ مارس/۹ فروردين) کنفرانسی از وزيران امور خارجه کشورهايی که در جنگ شرکت دارند برگزار خواهد شد. نمايندگان اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا نيز به اين نشست دعوت شده‌اند. به گفته ژوپه، پس از اين نشست، پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو می‌تواند درباره نقش خود در مناقشه ليبی تصميم بگيرد.

اهداف فرانسه در ائتلاف کنونی

فرانسه می‌کوشد با برگزاری اين کنفرانس «نهاد سياسی برای رهبری» جنگ عليه قذافی را سامان دهد. اين «نهاد رهبری» وظيفه تماس با اپوزيسيون ليبی و طرف‌های درگير در جنگ از جمله حکومت قذافی را برعهده خواهد داشت. وزير امور خارجه فرانسه در اين راستا لندن را به عنوان محل برگزاری کنفرانس پيشنهاد کرد. به گفته تحليل‌گران سياسی، اين امر نشانگر آنست که سارکوزی از رهبری ائتلاف به تنهايی صرف‌نظر کرده و خواهان ايجاد نهادی متشکل از کشورهای مختلف است.

از سوی ديگر فرانسه اعلام کرد که از شرکت تمام کشورها در ائتلاف نظامی عليه قذافی استقبال می‌کند و مايل است که نمايندگان اين کشورها نيز در کنفرانس آتی شرکت جويند.

نماينده فرانسه تصريح کرد که «ايده اصلی اين است که از تمام کشورهايی که تاکنون در مذاکرات شرکت نداشته‌اند، دعوت به عمل آيد». وی الگوی ائتلاف جديد عليه قذافی را «نيروهای آيساف به رهبری ناتو در افغانستان» دانست.

در مقر اصلی ناتو در بروکسل نيز در روز چهارشنبه (۲۳ مارس/۳ فروردين) بر سر اعمال محاصره دريايی ليبی توافقی صورت گرفت. از اين پس ناتو موظف است که با نظارت بر تحريم سلاح به حکومت قذافی، قطعنامه شورای امنيت را به اجرا گذارد.

کشورهای عضو ناتو درباره ساختار فرماندهی عمليات نظامی بی‌وقفه سرگرم گفت‌وگو هستند. به گفته ديپلمات‌ها در بروکسل کشورهای عربی نيز در جريان همه تصميمات ناتو قرار دارند، اما هنوز تصميم قطعی درباره نقش ناتو اتخاذ نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016