پنجشنبه 4 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش شمار کشته‌شدگان در اعتراضات سوريه (+ ویدئو)، راديو فردا

بنا بر گزارش‌ها، مأموران پليس سوريه، شب و روز چهارشنبه با حمله به محله‌ای در شهر درعا، دست کم ۱۵ تن از معترضان ضد دولتی، ازجمله يک دختر ۱۱ ساله را کشته‌اند.

[ویدئو: کشته شدگان تظاهرات سوریه از مرز 100 نفر گذشت، لنزایران]

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نيروهای دولتی، سحرگاه چهارشنبه با حمله به مسجد العُمَری درعا، شش نفر از معترضان را به قتل رساندند و در بامداد همان روز نيز سه نفر ديگر را در مرکز اين شهر به ضرب گلوله کشتند. بنا بر اين گزارش، شش جسد ديگر نيز در همان روز در اين شهر پيدا شد.

به گفته فعالان سياسی در سوريه، با افزايش تلفات معترضان در اعتراضات اخير، جمعيتی از مردم روستاهای اِنخيل، جاسم، خِربةالغزاله و الـحَرا سعی داشتند شب چهارشنبه به جمع معترضان بپيوندند اما نيروهای امنيتی به روی آنها آتش گشودند و هنوز از ميزان تلفات احتمالی اين تيراندازی خبری در دست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعتراضات ضد دولتی در منطقه دَرعا، در جنوب سوريه در نزديکی مرز اردن، که در روزهای اخير و با الهام از اعتراضات هواداران دموکراسی در منطقه آغاز شده هم‌اينک به بزرگ‌ترين چالش داخلی دهه‌های اخير برای حکومت سوريه تبديل شده‌است.

معترضان در اين کشور در جريان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ايران»، «نه حزب‌الله، نه ايران» سر می‌دهند.

در همين حال ايالات متحده، روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از سرکوب تازه معترضان در سوريه، «استفاده از خشونت، ارعاب و دستگيری‌های خودسرانه» در اين کشور را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا به خبرنگاران گفت: «ايالات متحده نسبت به خشونت شبانه‌روز گذشته توسط نيروهای امنيتی عليه شهروندان غير نظامی در درعا بسيار نگران است.»

وی با ابراز نگرانی عميق از «استفاده دولت سوريه از خشونت، ارعاب و دستگيری‌های خودسرانه» و محکوم کردن اين اقدامات اظهار داشت که اين اقدام‌ها برای «جلوگيری از استفاده شهروندان از حقوق بشر جهان‌شمول خود صورت می‌گيرد.»

آمريکا روز دوشنبه نيز ضمن محکوم کردن سرکوب دو روز گذشته معترضان توسط حکومت سوريه، دولت آن کشور را متهم کرد که در مقابل معترضان، «از خشونت بيش از اندازه» استفاده کرده‌است.

هم‌چنين بان گی-مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه با محکوم کردن خشونت‌ها عليه معترضان در شهر درعای سوريه، خواستار انجام تحقيقات در مورد قتل ۱۵ نفر در اين شهر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتين نسيرکی، سخنگوی دبيرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «بايد تحقيقاتی شفاف در مورد اين قتل‌ها صورت بگيرد و اشخاص مسئول اين قتل‌ها بايد با پيگرد قانونی مواجه شوند.»

وی افزود: «دبيرکل درخواست خود از مقام‌های سوريه برای خودداری از خشونت و رعايت تعهدات بين‌المللی خود در خصوص حقوق بشر ازجمله حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آميز را تکرار می‌کند.»

نيروهای امنيتی سوريه، در جريان سرکوب اعتراضات هفته گذشته درعا، چهار شهروند را کشتند و يک کودک يازده ساله نيز به خاطر استنشاق گاز اشک‌آوری که نيروهای انتظامی پرتاب کرده‌بودند ساعاتی پس از سرکوب تظاهرات جان باخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک شاهد عينی گفته است: «ماموران امنيتی و نظامی در حالی به جمعيت شليک کردند که همه در مسجد پناه گرفته بودند.»

اين در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه در گزارشی اعلام کرد که «چهار تن در پی حمله باندهای مسلح به يک آمبولانس» در درعا کشته شده‌اند.

گزارش تلويزيون دولتی سوريه همچنين تصاويری را نمايش داده است از اسلحه‌ها و نارنجک‌ها و دسته‌های پول که «از مسجد کشف شده» است.

روز چهارشنبه نيز نيروهای ضدشورش در دمشق، نزديک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. اين تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانيان سياسی بودند. همچنين برپايه گزارش‌ها، در شهرهای حمص و بانياس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته‌است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016