سه شنبه 17 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: بايد ميان خودی‌ها و غيرخودی‌ها تفاوت قائل شد، شيطان خوب ياد داده است، که آرام آرام کار کنند، ايسنا

آيت الله مصباح يزدی با بيان اين‌که کسانی که در مکتب امام تربيت شده اند و از آموزه های امام استفاده کرده‌اند به مساله همکاری توجه دارند، اظهار داشت: اگر با کسی اختلاف سليقه داريم، نبايد موجب شود او را طرد کنيم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) در ديدار علی رضا زاکانی و اعضای شورای مرکزی جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی با بيان اين که قبول ولايت فقيه، قبول شريعت، دين و اسلام است، افزود: در پايبندی به ولايت فقيه مراتبی وجود دارد، نبايد توقع داشته باشيم همه در يک سطح باشند و آنهايی که در اين مساله دچار ضعف هستند، طرد شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که بايد ميان خودی‌ها و غيرخودی‌ها تفاوت قائل شد، اظهار داشت: بايد حساب کسانی که نماد کلی ايدئولوژی ما را قبول ندارند از کسانی که در اين زمينه دچار ضعف هستند، جدا کنيم، والا ضربه می خوريم.

مصباح يزدی افزود: اگر اين امر صورت نگيرد، در درون نفاق ايجاد می شود؛ نفوذی ها وارد می شوند و رفته رفته همه چيز را عوض می کنند و اين خطری است که امروز احساس می شود.

وی با بيان اين که جريانی خاص در برخی مراکز نفوذ کرده است، گفت: اين جريان که خطری برای اصل نظام و اسلام است، بايد شناسايی و راه های نفوذ آن سد بسته شود.

مصباح يزدی گفت: شيطان خوب ياد داده است، که آرام آرام کار کنند، ابتدا چيزهايی را می گفتند که حساسيت ايجاد نمی کرد، امّا کسانی که تيزبين بودند، حساس شدند و معلوم شد، کاسه ای زير نيم کاسه است.

رييس موسسه امام خمينی‌(ره) با بيان اين‌که هميشه بايد سعی کنيم، اصلح نسبی را برگزينيم و روی کار آوريم، اظهار داشت: هرجا که ضربه ای به نظام وارد شده؛ به واسطه ضعف در باورهای اسلامی بوده است و همين ضعف موجب شده نسبت به نمادها و ارزش‌های نظام بی‌مهری صورت گيرد.

وی نگاهی به تاريخ انقلاب اسلامی را نشان گر اين مساله دانست و اظهار داشت: اگر در مجموعه‌ای، يکی دو نفر خورده شيشه داشته باشند و نسبت به ارزش‌ها و اسلام باور نداشته باشند و يا با اين باورها پوششی برای خود درست کرده باشند، به نظام و انقلاب ضربه زده اند.

وی افزود: خداوند با کسی شوخی ندارد، هرکس بيشتر طالب حق باشد و پايبندی بيشتری به دين و اسلام داشته باشد، خداوند هم کمکش می کند.

وی با اشاره به اين که رفاقت‌ها، خويش و قومی‌ها راه بجايی نمی برد و ملاک ما بايد همسويی در حق باشد، اظهار داشت: با کسانی بيشتر ارتباط برقرار کنيم که حق را بشناسد؛ بنابراين نبايد مسائل احساسی و عاطفی ما را از حق باز بدارد.

عضو خبرگان رهبری تصريح کرد: ولايت فقيه خط قرمز ماست و با کسانی می توانيم در نظام همکاری کنيم که اين اصل را قبول داشته باشند.

مصباح يزدی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: مردم ما از آنچنان رشد و صلاحيتی برخوردار هستند که امام راحل شهادت دادند که ملت ما از مردم حجاز در زمان پيامبر‌(ص) و مردم عراق در زمان اميرالمومنين(ع) وفادارترند؛ مقام معظم رهبری هم شهادت دادند که مردم پس از رحلت امام، راه ايشان را ادامه داده اند؛ اين افتخار بسيار بزرگی است که نصيب ملت ما شده است.

وی افزود: در سايه رهبری امام راحل بسياری از مسائل دين و معارف اهل بيت‌(ع) که تا قبل از آن متروک و مجهول مانده بود و در عمل اجرا نمی شد، زنده و شناخته شد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: پس از انقلاب بينش مردم نسبت به حقيقت اسلام و تشيع نزديک تر شد؛ در حالی که پيش از آن با افکار نادرست و برداشت های غلط آميخته بود.

وی ادامه داد: آثار و برکات رهنمودهای امام در جامعه ما ريشه دوانيد؛ به گونه ای که دشمن با توفان های سهمگين هم نتوانست ريشه اين آثار را از بين ببرد.

رييس موسسه امام خمينی‌(ره) با بيان اين که جامعه علی رغم ويژگی های خاص و مطلوب و نقاط مثبت، خواه يا ناخواه از نقاط ضعف رنج می برد و اين طبيعی است، اظهار داشت: انتظار جامعه‌ای بدون ضعف، انتظار بی‌جايی است.

مصباح يزدی ادامه داد: افراد و گروه‌ها از جهات مختلفی با هم تفاوت هايی دارند و اختلاف سليقه ها وجود دارد؛ البته اين اختلاف ها بايد باشد و پذيرفته شده است و جای سرزنش ندارد.

وی اضافه کرد: اما در عين وجود تفاوت ها و اختلاف ها، همکاری و همدلی برای يک جامعه لازم و ضروری است.

مصباح يزدی با بيان اين که اين يک واقعيت است که مراتب اخلاص، ايمان، پايبندی به ارزش‌ها و وابستگی به امور دنيوی و پست ها و لذت ها بسيار متفاوت است، اظهار داشت: کسانی هستند که از لحاظ عبادی نسبت به عبادات و مناسک بسيار علاقه‌مند هستند و روزها وشب ها را صرف قرائت قرآن و عبادت می کنند، اما پای احکام شرعی می رسد، می لنگند؛ عده‌ای هم هستند که در امور اجتماعی وعاطفی و خدمت به مردم قوی هستند، ولی نمی‌توانند حمد و سوره را درست بخوانند.

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه ، مصباح يزدی با بيان اين‌که کسانی که در مکتب امام تربيت شده اند و از آموزه های امام استفاده کرده اند به مساله همکاری توجه دارند، اظهار داشت: اگر با کسی اختلاف سليقه داريم، نبايد موجب شود او را طرد کنيم.

عضو خبرگان رهبری در پايان با بيان اين که ما تافته جدا بافته نيستيم، اظهار داشت: در درون بسياری از ما نقاط ضعف وجود دارد؛ بر اين اساس نبايد نقاط ضعف ديگران را بسيار بزرگ ديد و نقاط ضعف خود را ناديده گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016