دوشنبه 23 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: اگر ولی‌فقيه محفوظ بماند، آبرو، دين و دنيای مردم محفوظ است، ايسنا

رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) گفت: اطلاع از شرايط سياسی موجود بر هر انسان مسوول ضرورت دارد؛ چراکه امروز دست‌هايی در کار است و اهدافی را دنبال می‌کند که در سرنوشت ما تأثيرگذار است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله مصباح يزدی در بيست و يکمين نشست فارغ‌التحصيلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با عنوان «گروه انحرافی جديد» با بيان اين‌که «برخی گمان می‌کنند جريان فراماسونری جريانی مرده است» افزود: همواره جريانات انحرافی مترصد ضربه زدن به اين نظام هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصباح با اشاره به انقلاب عظيم اسلامی از اسلاميت، استقلال و آزادی و ولايت‌فقيه به عنوان ارکان نظام ياد کرد و گفت: همه دشمنان و مخالفان نظام نيز در اين جهات با نظام اسلامی مخالفند.

اين عضو مجلس خبرگان با اشاره به تقسيم‌بندی دشمنان بر حسب تفکر و اعتقاداتشان خاطرنشان کرد: کسانی که با اسلاميت اين نظام مخالفند چند گروه هستند. گروهی که اصلا دين را قبول ندارند، مانند ماترياليست‌ها و کسانی که اساسا منکر دين بوده و دين را افيون جامعه می‌نامند.

وی دسته ديگر از مخالفان اسلاميت نظام را کسانی دانست که هرچند دين را قبول دارند و اصل وجود خدا، پيامبران و اجمالا وحی را می‌پذيرند، اما برای دين نقش تاريخی قائلند و می‌گويند دين در دوره‌ای اثرگذار بوده و امروز تاريخ مصرف آن گذشته است.

مصباح‌يزدی با اشاره به تقسيمات برخی جامعه‌شناسان درباره دوران زندگی بشر گفت: اين دسته دوران زندگی بشر را به دوره خرافات و دين؛ فلسفه و علم تقسيم می‌کنند و معتقدند هرکدام در دوره خود در کنترل وضع جامعه و حتی پيشرفت تمدن بشری نقش داشته‌اند، اما امروز دوره علم و تجربه در آزمايشگاه‌هاست و تنها حقايقی که با آزمايش و تجربه اثبات می‌شوند، اهميت دارد.

وی گفت: اين دسته افراد که با اسلاميت نظام مخالفند لزوما غيرمسلمان نيستند و حتی در بين مسلمانان نيز افرادی تصريح می‌کنند که دوره اسلام‌گرايی گذشته ولو اينکه اسلام وجود دارد، همانگونه که دوره سوارکاری گذشته هرچند هنوز هم اسب وجود دارد.

وی ادامه داد: اين عده که مسلمان هم هستند دين را نفی نمی‌کنند و معتقدند اگر کسی خواست ديندار باشد اشکالی ندارد، اما با نقش‌آفرينی اسلام در اداره نظام مخالفند.

وی با اشاره به دسته ديگر مخالفان نظام گفت: گروهی نيز هستند که دشمنی آن‌ها با اسلاميت نظام به خاطر تعصبشان به دين يا مذهب خاصی است، اما از اين گروه کسانی که قصد دشمنی و براندازی نظام را داشته باشند، بسيار اندک‌اند.

رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، استقلال و آزادی را رکن ديگر انقلاب اسلامی دانست و گفت: اين رکن به معنای مبارزه با امپرياليسم خارجی و ديکتاتوری داخلی است.

وی منفعت‌طلبی را دليل مخالفت با اين رکن دانست و گفت: اينان لزوما عاشق آمريکا و اسرائيل و امپرياليسم نيستند، بلکه به دليل اين‌که منافعشان در گرو رابطه با آن‌هاست، قصد رابطه با آن‌ها را دارند و حمايت از خط اسرائيل و آمريکا برای آن‌ها جنبه تاکتيکی دارد و از اين‌رو با نظام اسلامی دشمنی می‌کنند. اين عضو مجلس خبرگان ضمن اشاره به رکن سوم نظام اسلامی و اهداف مخالفان اين رکن گفت: مخالفان اين رکن گروه‌های مختلفی هستند. يک گروه کسانی هستند که اسلاميت نظام را قبول ندارند و از اين رو ولايت‌فقيه را نيز که جلوه اسلاميت است قبول ندارند.

مصباح‌يزدی گفت: گروه ديگر از مخالفان ولايت‌فقيه کسانی هستند که خودشان با انگليس سال‌ها مبارزه کرده و زحماتی را برای کشور کشيده‌اند، اما معتقدند امام خمينی(ره) با زرنگی انقلاب را به نام اسلام و روحانيت تمام کرده و قدرت را به عنوان ميراثی در دست روحانيان قرار داده است.

وی با اشاره به دسته ديگری از مخالفان ولايت‌فقيه گفت: يک دسته از مخالفان ولايت فقيه، اين نوع کشورداری را تئوکراسی می‌دانند که تاريخ مصرف آن گذشته و در حقيقت آن را ارتجاعی و واپسگرائی می‌دانند.

وی ادامه داد: گروه ديگری از مخالفان ولايت‌فقيه کسانی هستند که معتقدند روحانيت صلاحيت اداره کشور را ندارند. از اين رو برخی از آن‌ها خودبزرگ‌بين بوده و معتقدند رهبری بايد در تمام مسائل با آن‌ها مشورت کند و پيشرفت‌های حاصل در کشور را نيز از وجود خودشان می‌دانند.

مصباح‌يزدی خاطرنشان کرد: در صورتی که انسان اين جريان‌های فکری را بشناسد درمی‌يابد که برخی جريان‌هايی که دم از نظام اسلامی و ولايت‌فقيه می‌زنند با آن مخالفند.

وی با تأکيد بر شناخت وظيفه گفت: ابتدا بايد خودمان را بسنجيم و ببينيم آيا واقعا با اجرای احکام اسلامی موافقيم يا نه؟

اين استاد اخلاق حوزه علميه گفت: در مرحله بعد بايد ببينيم آيا واقعا معتقديم که بايد با آمريکا تا زمانی که اين رويه را در پيش دارد مبارزه کنيم يا آن را امری لغو می‌دانيم؟ و در نهايت بايد خود را بسنجيم که آيا به ولايت‌فقيه اعتقاد داريم و آماده هستيم همه مال و جان خود را در راه او که عمود خيمه نظام است فدا کنيم يا خير؟

مصباح ادامه داد: اگر اين چنين است بايد در اين راه ثابت قدم بوده و محکم در مقابل انحرافات بايستيم و منفعت‌طلبی را کنار گذاشته و از تغيير مسير بپرهيزيم.

وی در پايان خاطرنشان کرد: اگر ولی‌فقيه محفوظ بماند، آبرو، دين و دنيای مردم محفوظ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016