پنجشنبه 26 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله مصباح‌ يزدی: کسی که انحرافی را پايه‌ريزی می‌کند تا قيامت در گناه آن شريک است، فارس

به گزارش فارس از قم، آيت‌الله محمدتقی مصباح‌يزدی چهارشنبه شب در آخرين جلسه از سلسله درس‌های اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری به تبيين شرايط صدر اسلام و رفتار مردم آن زمان پرداخت.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی در ادامه با تشريح بيانات حضرت زهرا (س) در جمع زنان مهاجر و انصار گفت: حضرت متوجه شد که اين سخنان در مردم بی‌تاثير است بنابراين به عنوان آخرين روش به بيان عواقب دنيوی کارشان پرداخت.

وی ادامه داد: نخستين راهکار پيامبران در رسالتشان بشارت دادن و بيان آثار خوب دنيوی و اخروی پيروی از دين حق است، اما برای مومنينی که به خدا و روز قيامت ايمان دارند اما غافلند بيان عذاب‌های اخروی می‌تواند موثر باشد.

استاد اخلاق حوزه افزود: آخرين روش پيامبران در مواجهه با افراد ضعيف‌الايمان، ترساندن آنها از عواقب دنيوی کارشان است زيرا اين افراد از بلاهايی که در اين دنيا ممکن است گريبانگيرشان شود بيشتر در هراسند.
عضو خبرگان رهبری با تاکيد بر اينکه حضرت زهرا(س) نيز از اين روش استفاده کرده است، بيان داشت: به همين سبب ايشان در پايان به زنان مهاجر و انصار وعده تسلط کسانی را بر آنان می‌دهد که به هيچ کس رحم نخواهند کرد.

‌مصباح‌يزدی اظهار داشت: شواهد تاريخی نشان می‌دهد اکثر مردم آن زمان بسيار زودباور بوده و به علت بصيرت نداشتن اطلاع درستی از کاری که انجام می‌داده‌اند، نداشته‌اند.

وی تاکيد کرد: حتی قضيه کربلا را همانند يکی از جنگ‌های قبيله‌ای صدر اسلام ميان دو طايفه می‌دانستند و بيشتر به دنبال منفعت شخصی خود بودند هر چند تا حدی به اشتباه خود آگاه بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استاد اخلاق حوزه با بيان اينکه مردم عادی نيز در اين انحرافات مقصرند، افزود: در روز قيامت عالم را به خاطر عمل نکردن به علم خويش و جاهل را به دليل ياد نگرفتن مسائل صحيح بازخواست می‌کنند.

وی اظهار داشت: هم دلايل عقلی و هم دلايل نقلی بر تحقيق و يادگيری درست مسائل تاکيد دارند.
‌مصباح‌يزدی با بيان اينکه زنان مهمان حضرت اين بيانات را برای مردانشان نقل کردند، افزود: مردان مهاجر و انصار نمايندگانی برای عذرخواهی به نزد حضرت زهرا (س) فرستادند و گفتند اگر اين سخنان را قبل از اين بيان کرده بودی ما از شما حمايت می‌کرديم ولی شکستن بيعت با خليفه وقت کار درستی نيست.

وی ادامه داد: حضرت عذر اين افراد را نپذيرفت و به ايشان فرمود چگونه است که بيعت با علی در روز غدير را به راحتی از خود برداشتيد اما از شکستن بيعت با خليفه هراسانيد.

‌مصباح‌يزدی با تاکيد بر اينکه انحرافات اجتماعی ريشه در قضيه سقيفه دارد، افزود: اشتباهات فردی تک تک افراد نيز متاثر از اين جريان است زيرا فرصت بيان حقايق و معارف اسلام از اهل بيت (ع) گرفته شد.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی گفت: ممکن است افرادی اين سخنان ما را ناشی از تعصب شيعی بدانند و بگويند اين حرف‌ها را ائمه اطهار نيز قبول ندارند، اما دلايل فراوانی وجود دارد که بيان جنايات اين افراد در بين ائمه (ع) جزو مسلمات بوده و در زيارات مختلفی به اشکال گوناگون بيان شده است.

‌مصباح‌يزدی در ادامه با اشاره به فرازهايی از زيارت «ائمة المومنين» خاطرنشان کرد: در اين زيارت به مسائل مختلفی اشاره شده ‌که شامل قضايای تاريخ صدر اسلام و جناياتی است که بر اهل بيت و ساير مسلمين روا داشته شده است.
استاد اخلاق حوزه گفت: در اين زيارت به افرادی اشاره می‌شود که به ظاهر مسلمان بودند اما دل در گرو کفر داشتند و بعد از رحلت پيغمبر از فرصت استفاده کرده و مردم را غافلگير کردند.
وی افزود: اين افراد از قبل منتظر چنين زمانی بودند به همين دليل برای شکستن بيعت غدير شتاب کردند.
‌مصباح‌يزدی اظهار داشت: در اين زيارت افرادی که به درب خانه زهرا (س) آمدند و آن گونه جسارت کردند عده‌ای از اراذل و اوباشی معرفی شده‌اند که باقی مانده جنگ احزاب بودند و با اين کارها يعنی بی‌حرمتی به دختر پيغمبر و بستن دست و پای علی برای بيعت گرفتن از او به تعبير زيارت، جگر پيامبر را جريحه‌دار کردند.

وی با بيان اين پرسش که آيا مردم آن زمان طبق اصول دموکراسی رفتار کرده‌اند، عنوان داشت: عده‌ای معتقدند که پيامبر در روز غدير تنها به توصيه در مورد شايستگی حضرت علی پرداخت نه اينکه او را به عنوان جانشين خود منصوب کند.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی خاطرنشان کرد: بيعت با خليفه وقت بيعتی بود که شومی آن تمام اسلام را دربر گرفت و به تعبير اين زيارت جناياتی چون تبعيد و شکنجه ياران علی چون سلمان، ابوذر و عمار نتيجه اين بيعت است تا جايی که با اشاره به داستان يوم الحرة، تسلط زنازادگان بر جان، مال و ناموس مردم را از آثار اين بيعت معرفی می‌‌کند.

وی با بيان دنباله زيارت که عنوان می‌کند ای کاش پيامبر بود و می‌ديد که با اهل بيت او چه می‌کنند، اظهار داشت: عاملی که آنها را وادار به چنين کارهايی می‌کرد حسادت نسبت به ائمه به خاطر ايمانشان بود.
‌مصباح‌يزدی گفت: به طور کلی در اين زيارت به پنج قضيه زمان حضرت زهرا اشاره می‌شود که شامل فرصت‌طلبی اين گروه، نقض بيعت غدير، جسارت به اهل بيت پيامبر، ظلم به حضرت زهرا و اکراه علی (ع) برای بيعت با خليفه می‌شود.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی افزود: زيارت ائمة المومنين به ۱۰ جنايتی اشاره می‌کند که همه آنها نتيجه شکستن بيعت با علی و بيعت بعدی اين مردم است.

وی اظهار داشت: طرد سلمان و ابوذر و ساير ياران علی که به اجماع مردم برترين امت پس از اهل بيت بودند، تسلط زنازادگان بر نواميس مردم، بدعت‌های بعدی، خراب کردن کعبه، هجوم به مدينه و هتک حرمت دختران و زنان مسلمين، شهادت حضرت علی، مسموميت امام حسن و شهادت امام حسين (ع) در کربلا و شهادت ساير ائمه، همگی به دليل همان بيعت شوم است.

‌مصباح‌يزدی در ادامه با اشاره به مسائل سياسی و اجتماعی حاضر تاکيد کرد: اگر در مسائل فردی دچار خطايی شويم جبران آن آسان است اما اگر گناهی موجب فساد اجتماعی شود آن گاه جبران‌ناپذير خواهد بود.

وی گفت: اگر کسانی جريانی را به راه بيندازند که موجب انحراف در جامعه شود هيچگاه راه برگشتی برای جبران خطای خود نخواهند داشت.

استاد اخلاق حوزه افزود: جنايات معاويه و بنی اميه در شهادت ياران خاص علی (ع) و ساير اعمال وحشيانه خلفای بعدی به هيچ وجه قابل جبران نيست.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی محروم ساختن امت ميلياردی مسلمان از هدايت ائمه (ع) را در ادامه انحرافی دانست که در صدر اسلام بنيان گذاشته شد و عنوان داشت: بنابراين نبايد در مسائل اجتماعی از نقش خود غافل شويم و موظف به سنجيدن آثار خوب و بد هرگونه عمل خود هستيم.

وی ادامه داد: امام خمينی به تنهايی جريانی را به راه انداخت که بخش عظيمی از مسائل اسلامی که در طول قرن‌ها به فراموشی سپرده شده بود مجددا احيا شد.

‌مصباح‌يزدی با بيان اين که نيم قرن قبل سياست‌زدگی تهمتی بود که به علما زده می‌شد، اظهار داشت: امام خمينی اين رويه را تغيير داد و سياست را امری لازم برشمرد تا جايی که حفظ نظام را از اوجب واجبات و از نماز نيز مهم‌تر عنوان کرد.

وی حرکت‌های اجتماعی اخير در کشورهای اسلامی را نتيجه بيداری امام خمينی دانست و افزود: امام در ثواب تمام اين انقلابات تا روز قيامت شريک است.

استاد اخلاق حوزه تاکيد کرد: عکس اين قضيه نيز ممکن است و کسی که انحرافی را پايه‌ريزی می‌کند تا قيامت در گناه آن شريک خواهد بود.

‌مصباح‌يزدی خواستار توجه افراد به نقش خود در جامعه شد و اظهار داشت: اگر سنت حسنه‌ای را پايه‌گذاری کنيم تا قرن‌ها از ثواب آن بهره‌مند می‌شويم اما به واسطه دنياطلبی ما ممکن است گروهی تا قيامت به گمراهی کشانده شوند يا از مواهب اخروی بازمانند که گناه آن نيز به پای ما نوشته می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016