دوشنبه 6 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: زير سئوال بردن گزارشهای مسئولان عالی نظام اقدامی نادرست است، مهر

حضرت آيت الله خامنه ای تاکيد کردند: هرگونه اقدام و يا القای تشکيک برای زير سؤال بردن فعاليتها، گزارشها و آمارهای مسئولان عالی سه قوه بويژه قوه قضاييه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه در ديدار رئيس و مسئولان عالی قوه قضاييه و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضايی، صبر همراه با بصيرت در مقابل سختی ها را عامل اصلی پيشرفت حرکت رو به جلوی ملت ايران در ۳۳ سال گذشته ارزيابی کردند و با اشاره به نياز قوه قضاييه به دو رکن مهم اقتدار و اعتماد عمومی افزودند: هرگونه اقدام و يا القای تشکيک برای زير سؤال بردن فعاليتها، گزارشها و آمارهای مسئولان عالی سه قوه بويژه قوه قضاييه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است و همه مسئولان، صاحبان تريبون ها و رسانه ها بايد به اين موضوع مهم کاملاً توجه کنند.

در اين ديدار که در آستانه سالگرد حادثه انفجار تروريستی دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تير سال ۱۳۶۰ و شهادت آيت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از ياران انقلاب برگزار شد و جمعی از خانواده های شهدای حادثه هفتم تير نيز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی با گراميداشت ياد و خاطره اين شهدا بويژه شهيد مظلوم آيت الله دکتر بهشتی، خاطرنشان کردند: حادثه هفتم تير حقيقتاً يک محنت بود اما ملت ايران با صبر و بصيرتی که از طرف امام بزرگوار (ره) تزريق می شد، اين محنت را تبديل به نعمت کرد و موج را به طرف خود دشمن برگرداند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای، اين درس امتحان پس داده شده ملت ايران را عامل اصلی پيشرفتها و حرکت رو به جلو دانستند و افزودند: ملت ايران به دليل اهداف والای خود که همان رسيدن به ارزشهای اسلامی و تحقق مبانی اسلامی در جامعه و انتشار آن در جهان است، همواره با زورگويان عالم و استعمارگران و ديکتاتورها و سختی های تحميلی از طرف آنها مواجه بوده و خواهد بود، بنابراين بايد با صبر همراه با بصيرت در مقابل سختی ها ايستاد و محنت ها را به نردبانی برای پيشرفت و ارتقاء تبديل کرد.

مسائل مربوط به قوه قضاييه بخش ديگری از سخنان رهبر انقلاب اسلامی بود.

حضرت آيت الله خامنه ای، اقتدار و اعتماد عمومی را دو رکن اصلی مورد نياز قوه قضاييه برشمردند و تأکيد کردند: اقتدار قوه قضاييه با تأمين زيرساختهای مناسب انسانی و فنی بوجود می آيد.

ايشان افزودند: تربيت انسانهای شايسته، فاضل، امين و درستکار و همچنين ابتکار و نوآوری، وضع قوانين صحيح و بهره گيری درست و براساس تشخيص عقلی، از پيشرفتهای گوناگون فنی و سازمانی، زمينه ساز استحکام درونی قوه قضاييه و اقتدار آن خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه جلب اعتماد عمومی به عنوان دومين رکن مورد نياز قوه قضاييه را، تأمين عدالت دانستند و تأکيد کردند: تبديل شدن عدالت به جريانی فراگير و دائمی در قوه قضاييه نيازمند تقوا، نگاه بی طرفانه در حوادث کوچک و بزرگ و عملکرد دقيق و حکيمانه به قانون است.

حضرت آيت الله خامنه ای درهمين خصوص به موضوع سلب اعتماد عمومی هم اشاره کردند و با انتقاد از برخی القای تشکيک ها در اقدامات و گزارشهای قوه قضاييه و همچنين قوای مجريه و مقننه افزودند: زير سؤال بردن زحمات و گزارشهای رسمی مسئولان عالی نظام در سه قوه و سلب اعتماد عمومی، کاری غلط و نادرست است و همه مسئولان، صاحبان تريبون ها و رسانه ها بايد متوجه اين موضوع مهم باشند.

ايشان با اشاره به احتمال اشتباه در برخی گزارشها و يا آمارها خاطرنشان کردند: نبايد با تعميم اين موضوع و القای شبهه، اعتماد مردم را از بين برد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع رسانه ای کردن اتهامات نيز اشاره کردند و افزودند: متهم شدن به معنای مجرم بودن نيست، بنابراين هيچکس در قوه قضاييه و در خارج از اين قوه و در رسانه ها حق ندارد تا زمانيکه جرمی ثابت نشده، آن را رسانه ای کند.

حضرت آيت الله خامنه ای با انتقاد از برخی فشارها به قوه قضاييه برای افشاگری، خاطرنشان کردند: هيچ لزومی به افشاگری وجود ندارد و هيچکس حق ريختن آبروی يک مسلمان را ندارد.

ايشان با تأکيد بر اينکه در شرع فقط در مواردی خيلی خاص، اجازه انتشار مجازات و يا علنی شدن مشخصات شخص مجازات شونده داده شده است، افزودند: حتی در مواردی که جرم در دادگاه نيز اثبات می شود نبايد نام فرد مجرم علنی و رسانه ای شود زيرا خانواده وی تحت فشار قرار می گيرند و دچار مشکل می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پيشرفتهای قوه قضاييه از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون و در دوره های مختلف خاطرنشان کردند: در دوره فعلی نيز شخصيت برجسته ای از لحاظ علم، ابتکار، نشاط، انگيزه و همت در رأس قوه قضاييه قرار دارد و اقدامات عالمانه و مبتکرانه تحسين برانگيزی انجام گرفته است.

در ابتدای اين ديدار، آيت الله آملی لاريجانی رئيس قوه قضاييه ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهدای حادثه تروريستی هفتم تير بويژه شهيد آيت الله بهشتی، گزارشی از اقدامات انجام گرفته در قوه قضاييه در دو سال گذشته ارائه کرد.

تلاش برای برطرف کردن مشکل کمبود نيروی انسانی کارآمد از طريق جذب يکهزار نيروی جديد، آموزش ضمن خدمت قضات و کارکنان، اهتمام جدی به نظارت درونی در قوه قضاييه از طريق تأسيس معاونت نظارت در ديوانعالی کشور و دادستانی کل کشور و فعال شدن شورايعالی نظارت در قوه قضاييه، توسعه زيرساختهای سخت افزاری و طراحی نرم افزارهای مورد نياز برای تسهيل در ارائه خدمات، تشکيل معاونت پيشگيری و همکاری با دستگاهها برای پيشگيری از جرم، ايجاد زيرساختهای لازم برای دسترسی آسان مردم به اطلاعات حقوقی، تلاش برای حل مشکلات معيشتی قضات و کارکنان دستگاه قضايی، بهبود شرايط فيزيکی زندانها، و کاهش ميانگين زمان رسيدگی به پرونده های قضايی از جمله مواردی بود که آيت الله آملی لاريجانی در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به عملکرد دستگاه قضايی در برخورد با عوامل و سران فتنه ۸۸ و تأکيد بر برخورد با ساير جريانات انحرافی، گفت: قوه قضاييه به مبارزه بی امان، قاطعانه و عادلانه خود با مجرمان جرايم خاص، قاچاقچيان مواد مخدر، سارقان مسلح، متجاوزان به نواميس، اشرار و مفسدان اقتصادی ادامه خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016