چهارشنبه 29 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: ضرورت عرضه کتاب سالم و جلوگيری از ورود کتاب های مضر، ايلنا

- برای برخی کالاها و محصولات کم اهميت و حتی مضر تبليغات گسترده ای در صدا و سيما و مطبوعات می شود اما برای کتاب تبليغ مناسبی صورت نمی گيرد
- گاهی در بازار کتاب، کارهايی به ظاهر فرهنگی ولی با مقاصد سياسی و انحرافی ديده می شود.


حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در ديدار مسؤولان کتابخانه های بزرگ و عمومی و جمعی از کتابداران سراسر کشور با اشاره به سابقه کهن و تاريخی ملت مسلمان ايران در توليد کتاب و کتابخوانی، شرايط کنونی توليد و نشر کتاب و آمارهای مطالعه کتاب در کشور را راضی کننده ندانستند و همه مسئولان دستگاههای فرهنگی و مرتبط با موضوع کتاب و کتابخوانی را به بازنگری جدی و حرکتی جديد و فراگير برای ترويج کتابخوانی و مطالعه کتاب های مفيد و سالم بويژه در ميان نوجوانان و جوانان فراخواندند.
به گزارش ايلنا،حضرت آيت الله خامنه ای در اين ديدار با تشکر و قدردانی از زحمات مسئولان کتابخانه ها و کتابداران، برگزاری چنين ديداری را اقدامی نمادين برای احترام به کتاب و کتابخوانی بيان کردند و افزودند: با وجود پيشرفتهای اخير در وسايل ارتباط جمعی و ارتباطات جديد و نوظهور، کتاب هيچگاه منزوی نخواهد شد و هيچ ابزار پيشرفته ارتباطاتی و فرهنگی نمی تواند جايگزين کتاب شود.
کتابخوانی، يکی از موضوعاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به تبيين ابعاد مختلف آن پرداختند و لازمه اهتمام به کتاب را ترويج کتابخوانیِ همراه با تدبر دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه همه دستگاههای آموزشی و فرهنگی برای ترويج کتابخوانیِ همراه با تدبر، وظيفه دارند افزودند: از آموزش و پرورش و مدارس ابتدايی تا دستگاههای ارتباط جمعی و تبليغاتی اعم از مطبوعات و صدا و سيما در ترويج کتابخوانی مسئول هستند.
ايشان فراگير شدن تبليغات کتاب و کتابخوانی در دستگاههای ارتباط جمعی و تبليغاتی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: امروز برای برخی کالاها و محصولات کم اهميت و حتی مضر تبليغات گسترده ای در صدا و سيما و مطبوعات می شود اما برای کتاب که محصولی با عظمت و با ارزش است، تبليغ و تشويق مناسبی صورت نمی گيرد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: کتابخوانی بايد به يک عادت هميشگی در مردم بويژه جوانان تبديل شود و در سبد کالاهای مصرفی خانواده سهمی قابل قبول پيدا کند.
حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود به موضوع کتابخانه ها و نقش مهم کتابداران برای راهنمايی کتابخوان ها اشاره کردند و افزودند: مهمترين و سنگين ترين وظيفه در کتابخانه ها، برعهده کتابداران است.
ايشان با تأکيد بر اينکه کتابداران منبع و مرجعی برای راهنمايی مراجعين به کتاب هستند خاطر نشان کردند: يکی از نيازهای کنونی، نظم مطالعاتی در ميان دوستدارن کتاب است که کتابداران با راهنمايی صحيح می توانند اين خلاء را برطرف کنند.
رهبر انقلاب اسلامی نقش کتابداران در جهت دهی به مراجعان برای کتابخوانی همراه با تأمل را يادآور شدند و با اشاره به اهميت برنامه های مطالعاتی افزودند: يکی از نيازهای مهم جامعه بويژه نسل نوجوان و جوان طراحی سير مطالعاتی در موضوعات مختلف و با تنوع مناسب است.
عرضه کتاب سالم و جلوگيری از ورود کتابهای مضر، يکی ديگر از محورهای سخنان حضرت آيت الله خامنه ای بود.
ايشان درباره اين موضوع خاطر نشان کردند: لزوماً هر کتابی مفيد نيست و نمی توان بازار کتاب را آزاد گذاشت تا کتابهای مضر وارد جامعه شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم ترويج کتابهای خوب و سالم و جلوگيری از تغذيه معنوی ناسالم افزودند: گاهی در بازار کتاب، کارهايی به ظاهر فرهنگی ولی با مقاصد سياسی و انحرافی ديده می شوند که بايد به اين موضوع توجه جدی تری شود.
حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: توليد، ترجمه، و نشر کتاب بايد بر طرف کننده نيازها و خلاءهای فکری جامعه باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همه دستگاههای فرهنگی و تبليغاتی کشور را به حرکتی جديد و فراگير در ترويج کتاب و کتابخوانی فراخواندند و خاطر نشان کردند: تيراژهای چند هزاری و چاپ های مکرر کنونی کتاب، شايسته کشوری ۷۵ ميليونی و با جمعيت گسترده جوان، نيست.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به درصد بسيار بالای با سوادی در کشور افزودند: بايد از اين فرصت برای گسترش توجه به کتابهای مورد نياز جامعه و کتابخوانی همراه با فکر و تدبر استفاده شود.
در ابتدای اين ديدار آقای حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: افزايش حدود ۴۸ درصدی کتابخانه های عمومی و ۲۰ برابر شدن خريد کتاب در شش سال گذشته، آغاز برنامه مطالعاتی سند نهضت مطالعه مفيد و سند چشم انداز نهاد کتابخانه، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی و جشنواره های کتاب، برگزاری نمايشگاههای عمومی و تخصصی کتاب، راه اندازی شبکه کتابخوانان حرفه ای، و آموزش و ارتقاء علمی کتابداران از جمله تلاشها و اقدامات انجام گرفته است.
آقای واعظی دبيرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نيز گزارشی از وضعيت کتابخانه های عمومی و برنامه های فرهنگی اين نهاد ارائه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016