سه شنبه 28 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماشاالله شمس‌الواعظين برای اجرای حکم ۱۶ ماه حبس تعزيری احضار شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - ماشاءالله (محمود) شمس‌الواعظين، نايب رئيس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای اجرای حکم ۱۶ ماه حبس تعزيری خود به زندان اوين فرا خوانده شد.

در برگه احضاريه‌ای که به دست اين روزنامه نگار و تحليل گر مسائل خاور ميانه رسيده، علت حضور «اجرای حکم» عنوان شده است. بر همين اساس وی بايستی ظرف سه روز آينده خود را به دادسرای مستقر در زندان اوين معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای شمس الواعظين با تاييد اين خبر به کميته گزارشگران حقوق بشر گفت: «در برگه احضاريه‌ای که به دستم رسيده، علت حضور اجرای حکم عنوان شده و آمده است که عدم حضور منجر به صدور حکم جلب خواهد شد.»

مقامات قضايی، همزمان با ارسال اخطاريه‌ای ديگری برای مادر آقای شمس الواعظين وثيقه گذار ايشان، به وی اعلام کرده‌اند که ظرف مهلت ۲۰ روز از رويت آن و در صورت عدم مراجعه وثيقهٔ ايشان ضبط خواهد شد. در اين اخطاريه آمده است: «با توجه به اينکه شما کفيل وثيقه گذار آقای ماشاء الله شمس الواعظين می‌باشيد، لذا در اجرای ماده ۲۲۵ آيين نامه امور زندان‌ها و ماده ۱۴۰ قانون آيين دادرسی کيفری به شما اخطار می‌گردد ظرف مدت ۲۰ روز پس از رويت اخطاريه نسبت به معرفی نامبرده جهت اجرای حکم اقدام نماييد، در غير اين صورت نسبت به ضبط وثيقه مورد کفالت شما به نفع دولت اقدام خواهد شد.»

پيش‌تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی مقيسه، ماشاء‌الله شمس‌الواعظين را به اتهام «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» و نيز «توهين به رييس جمهور»، به ۱۶ ماه حبس تعزيری محکوم کرده بود.

آقای شمس الواعظين در حالی برگه اجرای حکم زندان خود را دريافت کرده است که می‌گويد: «برگه احضار و اجرای حکم در حالی به دست من رسيده که هنوز حکم دادگاه تجديد نظر به صورت قانونی به من ابلاغ نشده است. البته اين پنجمين بار است که در دوره اخير من به زندان می‌افتم، يک بار بنده را خواستند و گفتند که دادگاه تجديد نظر رای داده و از همين جا به زندان خواهيد رفت که من گفتم اين حکم بايد به من ابلاغ شود. پس از صدور حکم دادگاه بدوی قاضی مقيسه به من گفتند که پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجديد نظر به رياست قاضی زرگر ارجاع خواهد شد.»

اين روزنامه نگار با اشاره به اينکه آقای سيف‌زاده وکالت او را بر عهده داشته است می‌گويد: «من دچار مشکل چندجانبه ای شدم و در حال حاضر وکيل ندارم. دکتر سيف‌زاده در يک مرحله ممنوع الوکاله شدند و امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند و در مرحله بعدی هم بازداشت شدند. البته در اين مرحله که حکم درحال اجرا است وکيل هم کاری نمی‌تواند انجام دهد ولی در زمانی که امکان دفاع وجود داشت آقای سيف‌زاده امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند.»

ماشاالله شمس‌‏الواعظين سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ايران و مشاور مرکز مطالعات راهبردی خاورميانه در تهران بامداد سه‌شنبه ۸ دی ماه ۸۸ توسط نيروهای امنيتی در منزلش در تهران بازداشت و پس از دوماه و نيم با سپردن وثيقه از زندان آزاد شد.

شمس‌الواعظين کار‌شناس ارشد علوم سياسی از دانشگاه لبنان است که سردبيری مجله کيان، روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه مطبوعاتی خود دارد. وی همچنين کتاب‌هايی برای کودکان و نوجوانان تاليف نموده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016