شنبه 15 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: فضای کسب و کار دچار قفل و زنجير است، مهر

قم - خبرگزاری مهر: رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه فضای کسب و کار دچار قفل و زنجيرهايی است، بر لزوم رونق‌بخشی به فضای کسب و کار تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی لاريجانی شامگاه جمعه در نشست صميمی با فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به بررسی طرح تسهيل فضای کسب و کار در کميسيون جرايم اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر ما هنوز فضای کسب و کار دچار قفل و زنجيرهايی است که بايد باز شود.

وی با بيان اينکه در قانون جديد زمينه‌‌ها و فرصت‌های خوبی ايجاد شده که مشکلات توليدکنندگان برطرف شود، اضافه کرد: بخشی از بودجه به اين سمت اختصاص پيدا کرد که به جای اينکه فردی کفش‌های آهنين بپوشد و به دنبال دستگاه‌های دولتی بدود، در يک جا مشکلاتش را انجام دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرايط گذشته تکرار نمی‌شود

رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ترديد نداشته باشيد که نظام تصميم خودش را در مسائل اقتصادی گرفته و نمی‌خواهد شرايط گذشته را در لعاب ديگری تکرار کند.

لاريجانی ادامه داد: ممکن است برخی مسئولان در رده‌های پائين روش نيمچه سوسياليستی در سرشان باشد ولی سخن نظام ما اين نيست.

وی افزود: ممکن است شرايط زمانه اقتضا می‌کرد که در دهه اول انقلاب اسلامی وضعيت کشور از نظر اقتصادی تمرکزگرا باشد، ولی از نظر من روش‌های درستی نبود.

وی ادامه داد: در آن زمان مباحث مختلفی که از نظر تئوری مطرح بود سوء تفاهمی ايجاد کرد که انگار برای عدالت بايد سيستم دولتی ايجاد شود که اين مسئله تبعاتی در پی داشت و گاهی تلقی‌های سياسی همچون راست و چپ وجود داشت که بر اين مسئله سايه می‌افکند.


عدالت به معنای پول پاشيدن نيست

لاريجانی با بيان اينکه عدالت به معنای پول پاشيدن نيست، بيان داشت: يک بخش از عدالت را رقابت تشکيل می‌دهد و آبادانی کشور در اين است که رقابت سالم در توليد ايجاد شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: همگان بايد در مسابقه رقابت شرکت کنند و دولت‌ها نيز بايد کمک کنند که رقابت عادلانه‌ای ايجاد شود و بسترهای مسابقه مهيا شود.


انتقاد از برخی ديدگاه‌های مغاير با اصل ۴۴ قانون اساسی

وی به برخی موانع اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و يادآور شد: برخی از سيستم‌های دولتی هنوز تصور می‌کنند که اگر دستگاه‌های توليدی زيرنظر خودشان باشد موفق‌تر هستند.

لاريجانی تصريح کرد: اينکه برخی از شرکت‌های دولتی را تحت عنوان سهام بفروشيم و به شرکت‌ها نيمچه دولتی تبديل شوند، اين مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی نيست؛ اصل ۴۴ می‌خواهد رقابت سالمی در بخش توليد ايجاد شود.

وی با اشاره به ديگر مشکلات توليدکنندگان و فعالان عرصه توليد، بيان داشت: عدم اختصاص يارانه‌ها در بخش توليد و کشاورزی، بالابودن تعرفه برق، امور گمرکی و... از جمله مشکلات فعالان اين عرصه است که اميدواريم برطرف شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: واردکردن فشار زياد به صنايع و بخش توليد موجب ايستايی آن‌ها می‌شود.

لاريجانی تاکيد کرد: وزارت دارايی هم بايد ملاحظه بخش صنعت را داشته باشد، چراکه شرايط اين بخش بسيار حساس و کليدی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016