دوشنبه 17 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: رفتار قبيله ای در ميدان سياست و اقتصاد از نقاط ضعف ماست، ايسنا

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر يکشنبه در ديدار رؤسای قوای مجريه، مقننه و قضاييه، رييس مجلس خبرگان ،اعضای هیأت وزيران، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاهها و سازمانهای مختلف، ائمه جمعه و نمايندگان ولی فقيه در استانها و فرماندهان ارشد نيروهای مسلح در سخنان بسيار مهمی با اشاره به شرايط بی سابقه منطقه و جهان، تحليل جامعی از شرايط کشور ارائه و تأکيد کردند: ارزيابی واقع بينانه از جايگاه نظام اسلامی بعد از گذشت ۳۲ سال نشان می دهد، کشور اکنون به دستاوردها و پيشرفتهای بزرگ و غيرقابل تصوری رسيده که اميدبخش و زمينه ساز برای ادامه حرکت شتابان به سمت قله ها هستند و در کنار آنها نيز اولويتها و فهرستی از کارهای انجام نگرفته وجود دارند که بايد با همدلی، وحدت، کار و تلاش شبانه روزی، ايستادگی بر اصول و ارزشها و با استفاده از اعتماد کم نظير مردم به نظام و اعتماد به نفس ملی بالا در ميان جوانان، از فرصت های موجود حداکثر استفاده را کرد و ايران اسلامی را به جايگاه شايسته خود در منطقه و جهان رساند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رهبر انقلاب اسلامی، نگاه واقع بينانه در هرگونه ارزيابی شرايط کشور را مهم دانستند و افزودند: برای رسيدن به يک نگاه صحيح و واقعی از وضعيت کشور بايد شرايط فعلی منطقه و جهان را نيز در نظر گرفت زيرا بيداری اسلامی کنونی در منطقه و بحران اقتصادی عجيبی که گريبانگير غرب شده و همچنين رشد جريانهای افراطی در غرب، از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون بی سابقه است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: وجود چنين شرايط بی سابقه ای در منطقه و دنيا، فرصتهای بزرگی را پيش روی نظام اسلامی قرار داده است که اگر ارزيابی واقع بينانه ای از شرايط کشور وجود نداشته باشد، ممکن است اين فرصت ها از دست بروند و يا حتی تبديل به تهديد شوند.

ايشان ارزيابی صحيح از شرايط کشور را مستلزم نگاه واقع بينانه و پرهيز از يکسونگری دانستند و افزودند: در بررسی شرايط کشور، بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ديد و از نگاه منفی و يا نگاه مثبت مطلق پرهيز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی با اظهار گله مندی از نگاه منفی مطلق در ميان برخی مسئولان و نخبگان سياسی، نتيجه اجتماعی چنين نگرشی را نااميدی دانستند و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی مطبوعات نيز به دليل بعضی اغراض فقط تيتر منفی می زنند که اين روش، کار غلطی است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: نگاه مثبت صرف نيز نادرست و موجب رضايت کاذب است.

ايشان نخبگان دانشگاهی و حوزوی و مسئولان را به مطالعه دقيق و بررسی کارشناسی فهرست نقاط قوت و ضعف فراخواندند و افزودند: نقاط مثبت، ظرفيتهای کشور است و نقاط منفی، نشان دهنده اولويتها است که با در نظر گرفتن هر دو فهرست، می توان مسير صحيح حرکت به سوی پيشرفت و تعالی را شناخت.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به برخی نقاط قوت کشور در شرايط کنونی اشاره و تأکيد کردند: اين نقاط روشن و مثبت محصول يک حرکت مستمر و بهم پيوسته نظام جمهوری اسلامی ايران در طول ۳۲ سال گذشته است که البته فراز و نشيب هايی هم داشته است.

حضرت آيت الله خامنه ای، توانايی غلبه بر تهديدها را نقطه قوت درجه اول نظام خواندند و افزودند: نظام اسلامی، از ابتدای پيروزی انقلاب تاکنون با تهديدهای مختلف و پيچيده سياسی، امنيتی، نظامی و اقتصادی قدرتهای جهانی مواجه بوده اما توانسته است با تکيه بر مردم و تواناييهای خود بر همه آنها غلبه کند.

اعتماد ميان مردم و نظام، دومين نقطه قوت کشور بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره و تأکيد کردند: اعتمادی که اکنون مردم ايران به نظام اسلامی دارند در کمتر نظامی در دنيا وجود دارد.

حضرت آيت الله خامنه ای، حضور بيش از هشتاد درصدی مردم در انتخابات دو سال قبل، و حضور گسترده و پرشور مردم در دو راهپيمايی سالانه روز قدس و ۲۲ بهمن را نمونه های عينی اعتماد مردم به نظام دانستند و خاطرنشان کردند: امسال نيز با وجود هوای گرم، دنيا عظمت مردم ايران را در ماه رمضان و در روز قدس خواهد ديد.

ايشان افزودند: برخی موارد خاص نيز همچون حرکت عجيب مردم در نهم دی سال ۸۸، نمونه ديگری از احساس دلبستگی عميق مردم به نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار تأسف از برخی سخنان و مطالب به ظاهر مصلحت جويانه که مدعی از دست رفتن اعتماد مردم به نظام هستند، خاطرنشان کردند: مردم نظام اسلامی را دوست دارند و از آن دفاع می کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای، پيشرفت در شرايط تحريم را يکی ديگر از نقاط قوت کشور دانستند و افزودند: در سخت ترين تحريم ها و در شرايطی که دشمن از تحريم های فلج کننده سخن می گويد، کشور در عرصه های مختلف از جمله علم و فناوری پيشرفت های شگرفی کرده است که دستاوردهای هسته ای، فناوری زيستی، فناوری نانو، فناوری انرژيهای نو، صنايع هوا – فضا، ساخت ابررايانه ها، سلولهای بنيادی، شبيه سازيها، راديو داروها، و نانو داروهای ضدسرطان، نمونه هايی از پيشرفت در فناوريهايی است که در بعضی از موارد آن فقط چند کشور معدود صاحب آنها هستند.

ايشان به پيشرفت در ايجاد زيرساخت ها و کارهای عمرانی نيز اشاره کردند و افزودند: پيشرفت در اعتماد به نفس ملی يکی ديگر از دستاوردهای بزرگ کشور است، به گونه ای که اعتماد به نفس کنونی جوانان از اعتماد به نفس جوانان نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بيشتر است.

ارتقای جايگاه و اعتبار بين المللی ايران، يکی ديگر از نقاط مثبتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ايران امروز کشوری محترم، اثرگذار، و متنفذ و دارای عزت بين المللی است.

حضرت آيت الله خامنه ای اين عزت بين المللی را ناشی از پافشاری مردم و مسئولان براصول و ارزشها و شعارهای اصلی انقلاب دانستند و تأکيد کردند: عزت و اعتبار جمهوری اسلامی ايران، امروز بيش از هر زمان ديگری است.

ايشان افزودند: در مقابل، نفرت از امريکا در منطقه و جهان، در حال افزايش است و امريکا اکنون بی اعتبارترين و منفورترين کشور در منطقه و دنيای اسلام است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته مردم اروپا هم اگر از علت واقعی مشکلات خود که تسلط امريکا و رژيم صهيونيستی بر سياستهای دولتهای آنها است، آگاه شوند، قطعاً روند کاهش محبوبيت امريکا در اروپا هم بيشتر خواهد شد و اين اتفاق، در آينده نه چندان دور، خواهد افتاد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به تلاش برخی افراد برای خدشه دار نشان دادن اعتبار بين المللی نظام جمهوری اسلامی افزودند: برخی می خواهند بگويند چون نظام اسلامی بر مبانی خود ايستادگی کرده، اعتبار بين المللی ايران تنزل يافته است، در حاليکه در برخی دورانها که متأسفانه مسئولان در مقابل غرب کوتاه می آمدند، برخوردهای آنها تندتر و توهين آميزتر بود.

ايشان خاطرنشان کردند: در دوره ای مسئولان کشور حتی مناقب مسئولان امريکايی را ذکر کردند اما رئيس جمهور سبک سر امريکا بلافاصله جمهوری اسلامی ايران را محور شرارت ناميد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در دوره ای ديگر، رابطه با يک دولت اروپايی به ظاهر خوب بود و آن دولت از ايران تجليل می کرد اما همان دولت اروپايی، در جريان داستان رستوران ميکونوس، تشکيل دادگاه داد و کشورهای اروپايی سفرای خود را از تهران فراخواندند و به خيال خود خواستند سيلی سختی بزنند اما از همين حسينيه پاسخ خود را با سيلی سخت تری دريافت کردند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: هرگاه نظام اسلامی در مقابل امريکا و اروپا کوتاه آمده است، آنها گستاخ تر شده اند و هر زمان که نظام بر شعارها و مبانی انقلاب پافشاری کرده، عزت جمهوری اسلامی بيشتر شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، نااميدی دشمنان از منفعل کردن انقلاب اسلامی، ثبات کشور، الهام بخشی، الگوسازی، ضعيف شدن دشمنان، و تجربه متراکم قانونگذاری و اجرايی در کشور را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامی برشمردند.

حضرت آيت الله خامنه ای بعد از تبيين نقاط قوت، به بيان نقاط ضعف کشور پرداختند و تأکيد کردند: اگر نقاط منفی ديده نشوند يقيناً ضربه خواهيم خورد.

ايشان افزودند: در زمينه های سياسی، اقتصادی و فرهنگی ضعف ها، غفلت ها و کوتاهی هايی وجود داشته که در بيشتر موارد ناشی از عمل نکردن به وظيفه بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با يادآوری شکست مسلمانان در جنگ احد و علل و عوامل آن، افزودند: سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سياسی، روی آوردن به رفاه طلبی و زندگی اشرافی، غفلت از روحيه جهادی و ايثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمين بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه ای کشور، و کم توجهی نسبت به حفظ بيت المال از جمله نقاط ضعف هستند.

حضرت آيت الله خامنه ای رفتار قبيله ای در ميدان سياست و اقتصاد را يکی ديگر از نقاط ضعف برشمردند و خاطرنشان کردند: در رفتار قبيله ای، تأييد يا تخطئه اقدامات افراد، براساس ماهيت عمل آنها انجام نمی شود بلکه انتقاد و يا تعريف از افراد به نحوه وابستگی آنها به قبيله مورد نظر مرتبط است.

ايشان افزودند: اگرچه در عرصه اقتصادی اقدامات زيادی انجام شده اما هنوز مسئله اشتغال، تورم و فرهنگ کار حل نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی فرهنگ عمومی مردم را يکی ديگر از زمينه هايی دانستند که بايد به آن توجه جدی تر شود.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: بايد فضائلی همچون صبر، شکر، ذکر، احسان، مروت نسبت به ديگران، ميل به خدمت و پرهيز از آزار و اذيت همنوعان، روزبروز در جامعه گسترش يابد.

ايشان مطرح نشدن صحيح مبانی اعتقادی اسلام و انقلاب را يکی ديگر از نقاط ضعف برشمردند و در جمع بندی اين بحث تأکيد کردند: نقاط قوت، اميدها را افزايش می دهند و نقاط ضعف، نشان دهنده اولويتها هستند بنابراين، در هر ارزيابی از شرايط کشور بايد نقاط مثبت و منفی با يکديگر ديده شوند.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه به وضعيت منطقه نيز اشاره و تأکيد کردند: شرايطی که اکنون در منطقه حاکم است، کاملاً برخلاف تصور و محاسبات امريکا و صهيونيزم بين الملل پيش می رود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: قدرتهای بين المللی قصد داشتند با تحريم اقتصادی، ايران را فلج کنند اما اکنون خداوند به گونه ای مقدر کرده است که بحران اقتصادی گريبان خودشان را به شدت گرفته است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آنها فتنه سال ۸۸ را برای زمين زدن نظام جمهوری اسلامی، تقويت و يا تدارک کردند اما شرايط به گونه ای رقم خورد که اکنون نظامها و دولتهای وابسته به امريکا در منطقه، يک به يک در حال زمين خوردن و يا متزلزل شدن هستند.

ايشان افزودند: امريکا و برخی قدرتهای غربی برای محاصره ايران، به افغانستان و عراق حمله نظامی کردند اما اکنون در باتلاق اين دو کشور گرفتار شده و خود در محاصره قرار گرفته اند.

حضرت آيت الله خامنه ای، بيداری اسلامی در منطقه را نيز حادثه ای فوق العاده مهم دانستند و تأکيد کردند: ابعاد آنچه که اکنون در مصر، تونس و يمن، در جريان است، قابل محاسبه نيست و ابعاد عظيم آن در آينده مشخص خواهد شد.

ايشان افزودند: قرار دادن نامبارکِ مصر در قفس و دادگاهی کردن او، يک حادثه پر معنا، عجيب و عميق است که بايد تنگ شدن عرصه بر رژيم صهيونيستی را نيز به آن اضافه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش آمريکا و برخی قدرتها برای کنترل اوضاع کشورهای منطقه، خاطر نشان کردند: اين تلاشها تاکنون به نتيجه نرسيده و به لطف خداوند به نتيجه هم نخواهد رسيد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اظهار نگرانی از اوضاع ليبی تأکيد کردند: سياست غرب در ليبی بسيار رذيلانه و موذيانه است زيرا آنها تلاش دارند با سوء استفاده از قيام مردم، علاوه بر تسلط بر منابع نفت اين کشور، حضور خود را در ليبی تثبيت کنند و بر منطقه شمال آفريقا بويژه مصر و تونس اِشراف داشته باشند.

ايشان در بخش ديگری از سخنان خود ماه مبارک رمضان و روزه داری را هديه ای الهی و زمينه ای برای رسيدن به تقوا دانستند و با اشاره به فرازهايی از دعای مکارم الاخلاق حضرت امام سجاد عليه السلام افزودند: گسترش عدالت در ابعاد مختلف، فروخوردن خشم و حرکت در مسير منطق و استدلال، پرهيز از دامن زدن به اختلافات، تلاش برای جذب افراد بجای دفع آنها، و بيان نقاط مثبت عملکرد افراد و اجتناب از اعلام عمومی نقاط منفی افراد، از جمله لوازم تقوا است.

در ابتدای اين ديدار آقای احمدی نژاد رئيس جمهور گزارش مبسوطی از فعاليتهای شش ساله دولت در بخشهای عدالت گستری، ترويج مهرورزی و خدمتگزاری، و پيشرفت و آبادانی کشور بيان کرد.

رئيس جمهور با تشکر از اقدامات دولتهای گذشته، به همراهی نمايندگان مجلس و قوه قضاييه با دولت اشاره کرد و گفت: دولت در سخت ترين شرايط با حمايت مردم و رهبر معظم انقلاب به دستاوردهای مهمی در بخشهای مختلف رسيد به گونه ای که در شش سال اخير جهش چند برابری در فعاليتهای عمرانی کشور بوجود آمده است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به ۹۱ سفر استانی هیأت دولت و اتخاذ بيش از بيست هزار تصميم استانی گفت: ۹۸ درصد از مصوبات اولين دور از سفر استانی، ۷۷ درصد از تصميمات سفر استانی دور دوم و ۴۹ درصد از مصوبات سفر استانی مرحله سوم اجرايی شده است.

رئيس جمهور توجه ويژه به مناطق محروم را از جمله سياستهای دولت برشمرد و با اشاره به اجرای سياستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: مجموع واگذاريها از سال ۷۰ تا ۸۳ مجموعاً ۲۸۰۰ ميليارد تومان بود که از سال ۸۴ تاکنون به ۸۲ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

رئيس جمهور گفت: در بخش سرمايه گذاری خارجی هم با وجود رشد منفی سرمايه گذاری در جهان، ايران در دو سال اخير رشد ۱۲۴ درصدی داشته و در زمينه رشد سرمايه گذاری نيز در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

آقای احمدی نژاد به اعطای سهام عدالت به ۳۹ ميليون نفر، اجرای قانون هدفمندی يارانه ها و نيز افزايش حقوق کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگيران، اشاره کرد و گفت: به استناد آمار، فاصله طبقاتی براساس شاخص ضريب جينی کاهش يافته است.

رئيس جمهور، ترويج مهرورزی و همبستگی ملی و توسعه فرهنگ خدمتگزاری را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با اشاره به سرعت حرکت علمی در کشور افزود : در سالهای اخير آمار دانشجويان دو برابر شده، تحصيلات تکميلی توسعه يافته و مقالات علمی نيز از ۱۲ هزار مقاله به بيش از ۳۲ هزار مقاله افزايش يافته است.

آقای احمدی نژاد به خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، و مخابرات نيز اشاره کرد و درخصوص بخش نفت و گاز گفت: خودکفايی در توليد بنزين، گازرسانی به شهرها و نقاط محروم، توسعه فازهای پارس جنوبی با اتکا به سرمايه و دانش بومی و کاهش مصرف بنزين از جمله دستاوردهای اين بخش است.

وی تأسيس صندوق توسعه ملی را يکی از اقدامات مناسب برشمرد و گفت: اين صندوق اکنون ۲۰ ميليارد دلار سرمايه دارد که تا پايان سال به ۳۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.

رئيس جمهور به افزايش اعتبارات حوزه فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: برنامه های فرهنگی دولت مسجد محور است و بودجه حوزه دين از ۹۶ ميليارد تومان در سال ۸۳ به بيش از دو هزار ميليارد تومان در سال ۹۰ افزايش يافته است.

رئيس جمهور در پايان تأکيد کرد: مسير آينده کشور، رسيدن به سند چشم انداز ۱۴۰۴ و تبديل شدن به قدرت اول منطقه ای و جايگاه شايسته بين المللی است که روند شتابان کنونی زمينه ساز رسيدن به اين جايگاه والا است.

در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه ای اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه ايشان افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016