یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آفتاب آمد دلیل آفتاب، محترم مومنی روحی

سه دهه متوالی می گذرد، که مردم رنج کشیده ایرانی، مدام از جور دشمن خانگی خودشان، فریاد دادخواهی بر می آورند. این فریاد ها بیانگر آنست که هم میهنان ما، چه درونمرزیها و چه برونمرزیها، هر کدام به نوعی چوب ظلم و ستم سرکردگان رژیم جلاد و ستمگر اسلامی و مزدورانش را، بر اندام خودشان تحمل می نمایند و جهانیان آنرا درک نمی کنند.

این چوبها را اگر فردی یا گروهی بر ما می نواختند؛ که به اندازه یک جو انسانیت سرشان می شد؟ تحمل کردنی بود، اما متأسفانه کسانی بر گرده ملت شریف ایران، تازیانه ظلم و ستم می نوازند؛ که حتی به اندازه یک ارزن هم، از انسانیت بوئی نبرده اند؛ چه رسد به یک جو یا گندم!!

دادخواهی مردم سرزمین ما، از بیدادهائی که رژیم آخوندی بر آنها وارد می نماید؛ تا به کیوان رسیده و از هیچ دولت و ملتی، ندای همدلی و همراهی با ملت ایران به گوش نرسیده است.

پریشانحالی و درماندگی فرزندان کوروش و داریوش، به همه گیتی مخابره می شود؛ اما دستی یاری دهنده به سوی ملت ایران دراز نمی گردد.

ولی در عوض، رئیس جمهور کنونی کشور ایالات متحده آمریکا آقای حسین باراک اوباما، در بدو برگزیده شدن و تصدی پست ریاست جمهوری خویش، دست سیاسی و مهرورزانه اش را، به طرف ناجوانمردان رژیم آخوندی دراز نمود؛ و به جای ملت ایران، حکومت و دولتی را که مملکت ایرانیان را اشغال نموده؛ به دوستی خواند!

برای ما دردناک و دل شکننده بود که ایشان، با آن ژست ایران دوستی، هنگام طلیعه نوروز باستانی، با کلمات شیوای پارسی، به ایرانیان تبریک گفت. چرا که پیش از آن، ملت ایران را بها نداد و به دولت غاصب و اشغالگر جمهوری اسلامی اعلام دوستی نمود!

تا آنکه در ماه ژوئن سال 2009 ، ماجرای دستگیری و زندانی نمودن سه کوهنورد جوان آمریکائی، توسط دولتمردان حکومت اسلامی، به همه جا مخابره شد و همگان را دچار شگفتی نمود. در این راستا سران رژیم آخوندی، دلائلی را برای بیان علت دستگیر کردن این سه نفر عنوان نمودند؛ که البته در ظاهر امر هیچکس نمی توانست آنها را بپذیرد.

شین بائر و جاش فتال و سارا شورد، بارها در بازجوئی های داخل زندان، اعلام نمودند که در کوههای عراق به ورزش کوهنوردی مشغول بوده اند؛ و به طور اشتباهی و غیر عمد، به داخل خاک ایران آمده اند. اما حاکمیت و دولت اسلامی، که در این ارتباط به حربه ای کاری دست یافته بود؛ و به سادگی نمی توانست سخنان آن سه کوهنورد آمریکائی را بپذیرد؛ از قبول دلائلی که آنها برای ورود غیر قانونی خودشان به خاک ایران ارائه می دادند سر باز زد.

سارا شورد با پا در میانی شیخ عمان و پرداختن وثیقه پانصد هزار دلار، توانست از زندان جمهوری اسلامی رهائی بیابد؛ اما آن دو پسرهمچنان در محبس جمهوری اسلامی اسیر و زندانی هستند. ظاهرا نه تلاش های وکیل ایرانی آنها، و نه درخواست های مکرر دولت آمریکا و خانواده های کوهنوردان زندانی هم، هیچ فایده ای ننموده و نزدیک بیش از دو سال، جاش فتال و شین بائر در زندان اوین جمهوری اسلامی گرفتار شده و در حبس می باشند.

توضیح واضحات است که این سه کوهنورد آمریکائی، به عنوان وجه المصالحه سیاسی، جهت ایجاد توافقی پنهانی بر سر موضوع خاصی، که میان دو دولت جمهوری اسلامی و آمریکا مطرح می باشد؛ مورد سوء استفاده قرار گرفته شده اند. از این رو، تا هنگامی که این توافق احتمالی جامه عمل نپوشیده است؛ امکان آزاد شدن آنها از زندان رژیم اسلامی وجود و معنا نخواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از ماهها که از این واقعه می گذرد، اخیرا دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، و دادستان آن عباس جعفری دولت آبادی، پس از شایع نمودن جهانی یک دروغ آشکار، در باب آزاد شدن احتمالی این جوانان از زندان، باری دیگر مسأله آنان را بر سر زبانها انداخته اند؛ آنها به ناگهان اعلام می دارند، که این دو جوان زندانی آمریکائی را به هشت سال زندان محکوم نموده اند! وکیل مدافع آنها گفته است که برای فرجام خواهی در این مورد اقدام خواهد کرد. خانواده های شین بائر و جاش فتال نیز، با انتشار یک بیانیه مشترک در این زمینه، اظهار نموده اند که آن هفتصد و پنجاه و یک روز زندانی فرزندانشان به یک طرف، و دو سه روز اخیر که چنین حکمی برای فرزندان آنها صادر شده به سوئی دیگر، بسیار جانکاه تر از همه آن روزها می باشد.

چنین رویدادی که در بیدادگاه جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، با آنکه به هیچوجه منطقی و انسانی نیست؛ اما دست کم برای ملتی که بیش از سه دهه، از بیدادهای پی در پی این نامردمان نالیده و دادخواهی نموده است؛ سند آشکاری از بیان این حقیقت خواهد بود؛ که به جهانیان اثبات بنماید؛ که تا کنون از چه ظلم و ستمی برای ساکنان این دنیا سخن گفته است.

اینگونه، ضرب المثل "آفتاب آمد دلیل آفتاب" بهترین بیانی خواهد بود؛ که میزان رنج کشیدنها و سوختن و ساختن های ملت بزرگ ایران را، که چنین زیر بار رنجی طاقتفرسا مقاومت می کند و نامش را زندگی کردن می گذارد؛ از همه حقوق انسانی خویش بی بهره مانده است.

حقوقی که طبیعت و تمام قوانین مدنی و انسانی به ایشان هم متعلق می داند؛ اما با حضور چنین ظالمانی به عنوان دست اندر کاران حکومت و مدیریت کشورشان، برای آنها هیچ شائبه ای از احقاق حق را بیان نمی دارد!

گفتنی است که خانم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه کشور ایالات متحده آمریکا، از اقدام سران رژیم اسلامی، در مورد اتخاذ چنین تصمیمی، برای محکوم ساختن شین بائر و جاش فتال، به هشت سال زندان را، ناامید کننده تلقی می کند. سخنی دو پهلو که می تواند پیامی باشد برای سران رژیم اسلامی، که به آنها گفته باشد ما را از خودتان ناامید کردید! چرا که آزاد ساختن این دو نفر آمریکائی، می توانست در پشت پرده های سیاست، به استحکام روابط پنهانی آنها با یکدیگر منتج بشود که نشد!!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016