پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه آر تی پی پرتغال: برخلاف کشورهای غربی، در ايران دموکراسی کنترل نشده وجود دارد، مهر

- مگر دموکراسی حکومت اکثريت نيست؟ پس چرا برخی کشورهای غربی به دنبال دفاع از گروه اقليت هستند من نماينده اکثريت هستم
- سارکوزی فکر می کند رئيس جنگل است
- اشغالگری، و ترور بايد از بين برود


رئيس‌جمهور با بيان اينکه برخی از کشورهای غربی به هيچ ضابطه ای پايبند نيستند و قصد دارند دنيا را مانند جنگل اداره کنند،گفت: امروز دنيا را بايد با منطق، فکر، دوستی و انسانيت اداره کرد نه با جنگ و وحشی‌گری.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌ نژاد در مصاحبه زنده تلويزيونی با شبکه آر تی پی پرتغال در پاسخ به سئوالی درباره ارزيابی جمهوری اسلامی ايران از تحولات منطقه گفت: عدالت، آزادی و پاکی مطالبه‌ همه مردم اروپا، آمريکا، آفريقا و آسياست و اين مطالبات ارزش‌های متعالی انسانی و اسلامی هستند. پيامبران الهی عدالت و آزادی را به بشريت هديه کردند و آموزه‌های آنها ارزش‌های مشترک همه اديان است و به شخص خاصی تعلق ندارد.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به سئوالی در خصوص آينده تحولات کشورهايی مانند مصر و ليبی اظهار داشت: معتقديم هر کجا که حقيقتاً ملت‌ها حاکم باشند، حتماً عدالت و آزادی هم خواهد بود و تجربه نيز نشان داده که اگر عدالت و آزادی به معنای واقعی وجود داشته باشد در آنجا حتماً اراده ملت‌ها حاکم خواهد شد و اراده ملت‌ها نيز عليه هرگونه سلطه‌گری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی ‌نژاد افزود: هر جايی که انتخابات آزاد برگزار شود افرادی رای خواهند آورد که مخالف سلطه غرب باشند و اين موضوعی است که به تجربه‌ ثابت شده است امروز هم در اغلب کشورهايی که دچار تحول هستند عمده‌ترين ناراحتی مردم بخاطر وابستگی حاکمانشان به دول غربی است.

رئيس‌ جمهور در پاسخ به سئوالی درباره مواضع ايران در خصوص سوريه خاطر نشان کرد: مبنايی که جمهوری اسلامی ايران به آن معتقد است در همه جا و برای همه ملت‌ها و دولت‌ها قابل پياده شدن است معتقديم آزادی، عدالت و احترام حق همه ملت‌هاست و همه دولت‌ها بايد آن را بپذيرند اما بر اين باور هستيم که مشکلات موجود را ملت‌ها و دولت‌ها بايد با هم برطرف کنند. توسل به راه حل نظامی و دخالت ناتو مشکلی را حل نمی‌کند و اصولاً دموکراسی و آزادی از لوله تفنگ بيرون نخواهد آمد.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: دولت‌ها و ملت‌ها بايد حق و آزادی را بپذيرند و با گفت گو مشکلات خود را برطرف کنند و ديگران هم حق هيچ ‌گونه دخالتی در امور داخلی آنها ندارند البته دخالت‌ها هم هيچ‌گونه کمکی به حل مساله نخواهد کرد همانگونه که در ليبی تجربه شد.امروز ناتو همچنان به بمباران اين کشور ادامه می‌دهد علت اصلی آن هم اين است که بعضی از کشورهای غربی که دچار مشکلات اقتصادی هستند قصد دارند زيربناهای ليبی را نابود کرده و بر نفت اين کشور مسلط شوند تا به اين وسيله مشکلات خود را برطرف کنند.

رئيس‌ جمهور تصريح کرد: شورای امنيت در خصوص ليبی اشتباه بزرگی مرتکب شد که البته دليل آن هم روشن است چرا که در خدمت استعمارگران سابق قرار دارد. شورای امنيت بايد گروه ميانجی ارسال می‌کرد تا بين دولت و مردم تفاهم ايجاد کرده و مشکل را برطرف کند اما قبل از فشار سياسی و اقتصادی مستقيماً به سمت حمله نظامی رفتند و اين بدان معناست که آنها نيت دوستانه نداشتند.


رئيس جمهور آمريکا حتماً بدنبال کمک به مردم سوريه نيست

احمدی نژاد تصريح کرد: امروز هم که رئيس جمهور آمريکا مستقيماً رييس‌جمهور سوريه را تهديد می‌کند اين دخالت آشکار بوده و حتماً برای کمک به مردم سوريه نيست بلکه برای نجات صهيونيست‌ها و جهت تامين منافع آمريکاست. ملت‌های منطقه خودشان می‌توانند کمک کنند تا مردم و دولت سوريه با کمک يکديگر اصلاحات مورد نياز را انجام داده و مشکلات خود را برطرف کنند.

احمدی ‌نژاد در پاسخ به اين سئوال که آيا مردم ايران می‌توانند به راحتی مطالبات خود را مطرح کنند، اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ايران تنها کشوری است که بيش از ۸۵ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و اين بالاترين حد دموکراسی در کل دنياست و هيچ کشور غربی و مدعی دموکراسی چنين رکوردی را ندارد ضمن اينکه در ايران صدها رسانه فعال هستند که آزادانه مواضع و مطالباتشان را مطرح می‌کنند حتی مدعيان اپوزيسيون نيز در انتخابات شرکت و از تمام ظرفيت‌های رسانه‌ای برای طرح ديدگاه‌های خود استفاده کردند اما اگر فکر می‌کنيد که در يک کشور قانونمند که مسئولين آن با رای مردم سر کار آمده‌اند اجازه داده شود که قانون شکنی صورت بگيرد، اين تصور اشتباهی است. بی‌ترديد در هر کجای دنيا که به اموال عمومی، ساختمان‌ها و ماشين مردم خسارت زده شود با آن برخورد می‌شود.

رئيس ‌جمهور اضافه کرد: ملت ايران تاکنون ۳۲ انتخابات برگزار کرده و موافق و مخالف با همديگر رابطه دوستانه‌ای دارند و هيچ مشکلی هم وجود ندارد مسئولين نيز به طور مستقيم با مردم در ارتباط هستند و فاصله‌ ای بين دولت و مردم وجود ندارد.

احمدی‌ نژاد در پاسخ به سوالی درباره ادعای تقلب در انتخابات و اعتراضات صورت گرفته در اين خصوص اظهار داشت: پانزده ميليون نفر در انتخابات به رقبای بنده رای دادند اما آيا اين تعداد در تظاهرات حضور داشتند؟ حتی اگر پانزده ميليون نفر هم می‌آمدند، موضوعی طبيعی بود ضمن اينکه مراجع نظارتی نيز به شکايت‌های مطرح شده در اين خصوص رسيدگی کردند و معلوم شد که صحت نداشت.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به اينکه آيا از ادعای تقلب در انتخابات و اعتراضات انجام شده تعجب کرديد؟ گفت: اصلاً! عده‌ای نظرشان را مطرح کردند و مراکز نظارتی نيز به شکايت ها رسيدگی کرده و مسأله تمام شد.


برخلاف کشورهای غربی، در ايران دموکراسی کنترل نشده وجود دارد

احمدی ‌نژاد گفت: ايران از آزادترين دموکراسی و جدی ترين انتخابات برخوردار است و برخلاف کشورهای غربی، در ايران دموکراسی کنترل نشده و واقعی وجود دارد.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به سئوالی درباره وضعيت برخی از سران معترضين پس از انتخابات اظهار داشت: آيا در اروپا کسی به دادگاه کشانده نمی‌شود و آيا هرکس به زندان رفت حق با اوست؟ البته اينگونه مسايل مربوط به قوه قضائيه است و ارتباطی به قوه مجريه ندارد. دستگاه قضايی مستقل از دولت می‌باشد و بنده هيچ دخالتی در اين قوه ندارم و تحت امر من هم نيستند که دستور بدهم با رقبايم چگونه برخورد شود.

احمدی ‌نژاد با طرح اين سئوال که چرا برخی کشورهای غربی از اقليت دفاع می‌ کنند، تصريح کرد: مگر دموکراسی حکومت اکثريت نيست؟ پس چرا برخی کشورهای غربی به دنبال دفاع از گروه اقليت هستند من نماينده اکثريت هستم و در انتخابات آزاد و واقعی آراء اکثريت شرکت‌کنندگان را به دست آورده‌ام.

رئيس ‌جمهور در پاسخ به سئوالی درباره موضوع هسته‌ای ايران و اينکه گفته می‌شود ايران به دنبال برنامه هسته‌ای غيرنظامی است، اظهار داشت:‌ دليلی وجود ندارد که ايران به دنبال سلاح هسته ‌ای باشد. ملت ايران به طور اصولی با ساختن سلاح اتمی مخالف است چرا که آن را ضد انسانی و زشت ‌ترين سلاح ضدبشری می‌داند ضمن اينکه بمب اتم ديگر کارايی هم ندارد.

احمدی‌ نژاد اضافه کرد: آمريکا ده‌ها هزار کلاهک هسته‌ای در اختيار دارد اما آيا وجود اين تسليحات، توانست آنرا در عراق و افغانستان پيروز کند؟ شوروی سابق هم چندين هزار کلاهک هسته‌ای در اختيار داشت اما مانع از متلاشی شدن آن نشد. رژيم صهيونيستی هم بيش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختيار دارد اما آيا او را در غزه ولبنان پيروز کرد؟

رئيس‌ جمهور خاطر نشان کرد: چه کسی بمب اتم را ساخت و چه کسی از آن استفاده کرد؟ آيا ايران هيروشيما را بمباران و امروز در آلمان،‌ ايتاليا و بلژيک بمب اتم انبار کرده‌ است؟ جالب است کسانی که بمب ساخته و از آن استفاده کردند امروز مدعی ملت ايران شده اند.

وی گفت: متاسفانه امروز کسانی دنيا را اداره می‌کنند که مبنای مديريت آنها ظالمانه است و اين مدل ديگر جوابگو نيست.

آيا واقعاً دنيا جنگلی است که رئيس‌ جمهور فرانسه تصور می کند رئيس آن جنگل است؟

احمدی‌ نژاد در پاسخ به سئوالی درباره سخنان رييس‌جمهور فرانسه مبنی بر اينکه ائتلافی از کشورها تشکيل شده که می‌توانند حمله‌ای انجام دهند تا از ساخت موشک‌های دوربرد ايران جلوگيری کنند و ارزيابی ايران از تهديد وی، اظهار داشت: آيا واقعاً دنيا جنگلی است که رئيس ‌جمهور فرانسه تصور می کند رئيس آن جنگل است؟ وی به چه حقی بايد چنين حرفی را مطرح کند و چه کسی حق چنين موضع گيری های را درباره ديگران به او داده است؟ البته ملت ايران چنين ادعاهايی را از موضع استيصال و ضعف ارزيابی می‌کند.

رئيس‌ جمهور خاطر نشان کرد: البته می‌ دانيم عده ای که در برابر منطق و فرهنگ ملت ايران حرفی برای گفتن ندارند، آرزو دارند به ايران حمله کنند اين عده همان استعمارگران و برده‌داران سابق هستند اما همه می‌دانند هر دستی که برای ضربه زدن به ايران دراز شود، از بازو قطع خواهد شد.

احمدی‌ نژاد گفت: کشورهای غربی هيچ ضابطه‌ا ی ندارند و می‌خواهند دنيا را مانند جنگل و با تهديد،جنگ و وحشی‌ گری اداره کنند در حالی که شرايط تغيير کرده و بايد جهان را بر مبنای فکر، فرهنگ،‌ دوستی و انسانيت اداره کرد.

رئيس‌ جمهور در پاسخ به اينکه مواضع ايران در خصوص ادعای کسانی که ايران را به عنوان محور شرارت و حامی تروريسم بين‌المللی معرفی کردند، چيست؟ اظهار داشت: بايد سئوال کرد که رئيس‌ جمهوری که چنين حرفی را مطرح کرد اکنون در چه شرايطی قرار دارد آيا وی منفورترين شخص تاريخ نيست؟ معتقديم که ملت‌ها چنين نظری نسبت به ايران ندارند و برخی سياستمداران غربی اين گونه ادعاها را مطرح می‌کنند اما اين جسارت را ندارند که در گفت وگوی آزاد آن را به بحث بگذارند تا ملت‌ها بر اساس اسنادی که در اين گفت گوها ارائه می‌شود بدانند که چه کسی حامی واقعی تروريسم است.

احمدی‌ نژاد با طرح اين سئوال که آيا اشغال عراق و افغانستان و کشته شدن بيش از يک ميليون در آنجا، حمله به غزه و لبنان و اشغال ويتنام و کره و برخی ديگر از کشورهای جهان از سوی ايران صورت گرفته است يا آمريکا و برخی از کشورهای غربی گفت: پاسخ اين سئوال ها برای همه ملت ها روشن است و همه می داند که چه کسانی بانی و حامی تروريسم بين المللی و سازمان يافته هستند.

رئيس ‌جمهور با اشاره به بحران اقتصادی موجود در اروپا با بيان اينکه آيا مشکل بحران اقتصادی اروپا، ايران است؟خاطر نشان کرد: چه کسی اين بحران را ايجاد کرده، مردم اروپا که هيچ نقشی در آن ندارند چرا بايد هزينه‌های اين بحران را بپردازند؟ مشکل اصلی شيوه و مدل مديريت‌هاست که امروز ضرورت دارد که تغيير کند.

رئيس‌ جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه پرتغالی آر تی پی مبنی بر اينکه که چند روز قبل از سوی شما مطرح شد که جايی برای رژيم صهيونيستی در خاورميانه وجود ندارد آيا هنوز هم معتقديد که اين رژيم بايد نابود شود، اظهار داشت: بر اين باوريم که اشغالگری، آدم‌ کشی، تجاوز و ترور بايد از بين برود و رژيم صهيونيستی برای اين کار تشکيل شده‌ است.

بازی سياسی استعمارگران برای تسلط بر منطقه

احمدی‌ نژاد خاطر نشان کرد: در زمينه فلسفه تشکيل رژيم صهيونيستی دو سوال در خصوص هولوکاست که بهانه تشکيل اين رژيم بود مطرح کرديم اينکه اگر هولوکاست واقع شده در کجا بوده است اگر صحت داشته باشد در اروپا رخ داده است سوال اين است که چرا هزينه آن بايد در فلسطين داده شود. و سئوال دوم اينکه اگر يک حادثه تاريخی است چرا اجازه نمی‌دهند گروه‌های مستقل درباره آن تحقيق کنند بديهی است که يک بازی سياسی استعمارگران برای تسلط بر منطقه بوده است.

احمدی‌ نژاد در پاسخ به اينکه آيا برای نابودی رژيم صهيونيستی اقدام عملی انجام صورت خواهد گرفت، تصريح کرد: هيچگونه اقدامی لازم نيست چرا که دوره صهيونيسم تمام شده است و هيچ ملتی در منطقه حاضر نيست رابطه دوستانه با آن داشته باشد. دولت‌هايی هم که با آنها رابطه دارند منفور ملت‌های خود هستند. امروز دوره صهيونيستم هم مثل دوره استعمار و برده‌داری به پايان رسيده و مانند هژمونی آمريکا در حال فرو ريختن است آنها امروز دچار تناقض درونی هستند و اين مسأله موجب از هم پاشيده شدن شان خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اعدام از طريق سنگسار تصريح کرد: آيا فکر می‌کنيد شيوه کشتن در کشته شدن شخص فرقی دارد؟ البته اين يک سوال حقوقی است که می‌توانيد با دعوت از حقوقدانها آن را به بحث بگذاريد اما بنده به عنوان احمدی‌ نژاد دوست ندارم که هيچ کس کشته شود و دوست دارم همه زندگی آزاد و بانشاط داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016