چهارشنبه 30 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپين بين المللی حقوق بشر: احمدی نژاد در نيويورک، فيلمسازان در زندان؛ مستندسازان ايرانی جديدترين قربانيان سرکوب آزادی بيان در ايران

(۲۸ شهريور ۱۳۹۰) کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز گفت که مقامات ايرانی بايد روندِ رو به افزايش ارعاب و دستگيری فيلمسازان و روزنامه نگاران را که اخيرا شامل دستگيری شش مستندساز شده است متوقف کنند. کمپين همچنين افزود ديپلماتهايی که با رييس جمهور ايران محمود احمدی نژاد طی سفر جاری وی به نيويورک ملاقات می کنند بايد وی را در بارۀ حملات گستردۀ حکومت به آزادی بيان به چالش بکشند.

آرون رودز سخنگوی کمپين گفت: “اين دستگيری ها بار ديگر ثابت می کنند که محمود احمدی نژاد و دستگاههای اطلاعاتی وی به هيچ عنوان فيلمسازها و روزنامه نگاران مستقل را تحمل نمی کنند.” وی افزود: “اگر رييس جمهور ايران توقع دارد که جامعۀ بين المللی به حقوق وی برای سخن گفتن در نيويورک احترام بگذارد، وی بايد وادار شود تا توضيح دهد که فيلمسازان و مطبوعات ايران چرا بايد با چنين سرکوبی روبرو باشند؟”

در تاريخ ۲۶شهريور مامورين امنيتی شش فيلمساز مستند مستقل را دستگير کردند. بر اساس گزارش منابع کمپين، اين فيلمسازها شامل محسن شهرنازدار، هادی آفريده، کتايون شهابی، ناصر صفاريان، شهرام بازدار و مجتبی ميرطهماسب می باشند. آژانس خبری دولتی باشگاه خبرنگاران جوان فيلمسازان دستگير شده را به همکاری با بی بی سی فارسی و جاسوسی برای اين بنگاه خبری متهم کرد. چندين منبع مختلف نيز گزارش دادند که دستگيرشدگان به بند ۲۴۰ زندان اوين، تحت نظارت وزارت اطلاعات برده شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق صبا مديرتلويزيون بی بی سی فارسی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: ” بی بی سی فارسی در ايران نه به طور رسمی و نه به طور غيررسمی هيچ همکاری ندارد. اگر اتهام اين افراد همکاری با بی بی سی فارسی باشد از آنجايی که ما هيچ همکاری در ايران نداريم بنابراين آنها می توانند قربانی فشار آوردن بر روی بی بی سی باشند و واقعا متاسفم که به اين اتهام واهی گرفته شده باشند هم برای خودشان، برای خانواده هايشان وبرای دوستانشان.”

دستگيری شش فيلمساز يک روز بعد از اين که بی بی سی فارسی يک مستند در مورد رهبر ايران، آيت الله علی خامنه ای را پخش کرد صورت گرفت. دو روز پيش از اينکه بی بی سی اين مستند را پخش کند، باشگاه روزنامه نگاران جوان از قول يک “منبع آگاه” گفته بود يک شبکۀ فيلمسازان که به بی بی سی اطلاعات می دادند شناسايی شده اند و “اقدامات مقتضی برای برخورد با آنان انجام خواهد شد.”

يک فيلمساز مستند ايرانی که شخصا چهار نفر از اين شش تن افراد دستگيرشده را می شناسد به کمپين گفت: “من اين افراد را از نزديک می شناسم و ميدانم که هيچيک از آنان برای بی بی سی کار نمی کنند و هيچيک از آنان کاری که ماهيت سياسی داشته باشد توليد نکرده اند.” وی گفت که در گذشته ماموران وزارت اطلاعات سه نفر از اين فيلمسازان را برای مدتهای کوتاه دستگير و يا مورد بازجويی قرار داده بودند و به آنها گفته بودند که با بی بی سی فارسی کار نکنند.

اين مستندساز گفت: “از زمانی که بی بی سی فارسی تاسيس شده است، فيلمسازان مستندِ مستقل زيادی توسط ماموران امنيتی مورد بازجويی و تهديد نيروهای امنيتی قرار گرفته اند. مقامات حتی به بعضی فيلمسازان مستندی که سعی کرده اند پروانۀ فيلمبرداری بگيرند گفته اند که کار آنها نبايد توسط بی بی سی فارسی پخش شود.”

در بيانيه ای که در تاريخ ۲۸ سپتامبر منتشر شد، بی بی سی تاکيد کرد که “شش فيلمسازی که در حال حاضر در ايران دستگير شده اند کارمندان بی بی سی نيستند. اين افراد فيلمسازان مستند مستقلی هستند که فيلمهايشان در فستيوال ها و ساير محل های بين المللی نمايش داده شده اند. بر اساس روال عادی برای نمايش برنامه های اين کانال، تلويزيون بی بی سی فارسی حقوق پخش اين فيلم ها را خريداری کرده است.”

ليليان لاندور از بخش اخبارجهانی بی بی سی گفت: “ما اين حرکت را بخشی از تلاشهای جاری حکومت ايران برای فشار آوردن روی بی بی سی به دليل گزارشگری بيطرفانه و متوازن تلويزيون بی بی سی فارسی در خصوص وقايع ايران و منطقه ميدانيم.”

تلويزيون بی بی سی فارسی مرتبا از داخل ايران مورد ارسال پارازيت روی امواج ماهواره ای اين کانال می گردد. به گزارش بی بی سی، اين پارازيت های مختل کننده در شب شنبه ۲۶ شهريور، در زمانی که اين کانال آغاز به پخش يک برنامۀ مستند در بارۀ رهبر ايران، آيت الله خامنه ای کرد شديدتر شد.

دستگيری های شنبه بخشی از حملات جاری توسط مقامات ايرانی به مطبوعات، روزنامه نگاران و فيلمسازان ايرانی است. در تاريخ ۱۹ تير امسال، هنرپيشۀ محبوب و فيلمساز جوان ايرانی پگاه آهنگرانی در زمانی که قراربود برای تهیۀ گزارش برای صدای آلمان به مسابقات جام جهانی فوتبال بانوان درآلمان برود دستگير شد. در تاريخ۵ تير امسال نيز نيروهای امنيتی فيلمساز ايرانی مهناز محمدی را دستگير کرده بودند. قبل از اين دستگيری ها، در اسفند سال جاری، فيلمسازان سرشناس ايرانی جعفر پناهی و محمد رسول اف نيز در حالی که مشغول به کار روی يک فيلم در مورد اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بودند، دستگير شدند و هر يک به شش سال زندان محکوم شدند.

رييس جمهور ايران محمود احمدی نژاد در حال حاضر در نيويورک به سر می برد تا در شصت و ششمين اجلاس عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. در ديدارهای گذشته از نيويورک، علاوه بر شرکت در مراسم افتتاحیۀ اجلاس عمومی، محمود احمدی نژاد از فرصت استفاده کرده تا با روزنامه نگاران و ديپلماتهای بين المللی ديدار کند، با گروههای دستچين شده ای از اهالی نيويورک شام بخورد، و چند سخنرانی انجام بدهد.

در چندين مورد محمود احمدی نژاد از سابقۀ حقوق بشری ايران در برابر روزنامه نگاران بين المللی دفاع کرده است و گفته است که ايران “بالاترين ميزان قابل تصور آزادی را دارا می باشد” و “در ايران، ابراز عقيده مجاز و آزاد می باشد.”

آرون رودز گفت: “آنچه محمود احمدی نژاد به عنوان آزادی بيان در طول سفرهای بين المللی اش نمايش ميدهد در تضاد کامل با واقعيتهايی است که در ايران در جريان است. در دنيای واقعی، مقامات ايرانی آنچه در توان دارند انجام ميدهند تا دسترسی به اطلاعات توسط شهروندان ايران را محدود کنند. با حضور احمدی نژاد در نيويورک، ديپلماتها و روزنامه نگاران بايد وی را نسبت به سرکوب رياکارانۀ آزادی بيان و مطبوعات آزاد توسط حکومت ايران پاسخگو نمايند.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016