دوشنبه 25 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: خود سوال‌کنندگان بايد به اين جمع‌بندی برسند که سوال از رييس جمهور اشتباه است، ايسنا

نماينده مردم تهران در مجلس، استعفای خود از نمايندگی را يک استعفای واقعی عنوان کرد و گفت: اين استعفا اصلا يک ژست سياسی نيست و پشت پرده آن، هيچ موضوعی قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،علی مطهری در حاشيه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: دليل استعفايم اين بود که ما همه راه‌ها را برای به جريان انداختن سوال از رييس‌جمهور رفتيم ولی به جايی نرسيديم، بنابراين از ابزار استعفا استفاده کردم.

مطهری افزود: به کاری که انجام دادم ايمان دارم، بنده معتقدم رويه مديريتی مجلس فعلی و مجالس آينده به اين شيوه، رويه درستی نيست و بنده به رويه رييس و هيات رييسه مجلس انتقاد دارم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران تاکيد کرد: مجلس و نمايندگان مجلس بايد رشد کنند هر چند که ممکن است در برخی امور اشتباه کنند ولی بايد دست مجسليان باز گذاشته شود تا با آزمون و خطا به رشد کافی برسند، فرض کنيد سوال از رييس‌جمهور کاراشتباهی است ولی بايد اجازه داده شود سوال کنندگان خود به اين جمع‌بندی برسند؛ بايد اجازه داد اين کار انجام شود و رييس‌جمهور هم برای پاسخ گويی به مجلس بيايد تا اين احساس به وجود آيد که سوال از رييس‌جمهور، کار خوبی نبود که در اين صورت قطعا دفعه بعد، نمايندگان به راحتی سوال از رييس‌جمهور را امضا نخواهند کرد.

مطهری افزود: نمايندگان نبايد دائما مورد امر و نهی قراربگيرند، بلکه بايد دستشان را باز گذاشت تا در حيطه‌ی اختيارات قانونی به تدريج به رشد اجتماعی و سياسی برسند تا در نهايت مجلس ارتقا پيدا کند.

نماينده تهران ابراز اميدواری کرد که با استعفايش برخورد سياسی نشود و اين طرح استعفا هفته آينده اعلام وصول شود تا استدلال‌هايش را بيان کند و مخالفان نيز دلايل‌شان را مطرح کنند و سپس رای‌گيری شود.

مطهری با بيان اينکه رای مجلس هر چه بود آن را می‌پذيرم افزود: تابوی سوال از رييس‌جمهور بايد شکسته شود تا نمايندگان بتوانند از اختيارات قانونی‌شان استفاده کنند.

وی در پاسخ به اين پرسش که اگر مجلس به استعفايش رای نداد و سوال هم در دستور کار قرار نگرفت چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: در اين صورت خيالم راحت است که بنده از آخرين حربه هم استفاده کردم، ولی فکر می‌کنم در اصلاح روش مديريت هيات رييسه برای مجلس فعلی و آتی، موثر خواهد بود.

اين عضو فراکسيون اصولگرايان در پاسخ به اين پرسش که برخی معتقدند سوال از رييس‌جمهور موجب پاسخ‌هايی از سوی رييس‌جمهور می شود که به صلاح نيست، به همين دليل نمی‌خواهند رييس‌جمهور به مجلس بيايند، گفت: بنده چنين تصوری ندارم، اکثريت مجلس و حتی حاميان مجلسی دولت نيز با سوال از رييس‌جمهور موافق هستند. اتفاقا برخی از مخالفان ايشان با سوال از رييس‌جمهور مخالفند چون معتقدند نبايد به رييس‌جمهور تريبون داد ولی بنده معتقدم بايد به ايشان فرصت بيان مسائل را به صورت استدلالی داد که در آن صورت اگر قانع شدم، قبول می‌کنم، بايد تابع دليل و استدلال بود و نبايد منافع گروهی و سياسی را در نظر گرفت.

مطهری تاکيد کرد: شخصا معتقدم سوال از رييس‌جمهور موجب تفاهم دولت و مجلس می‌شود و اين موضوع بيشتر به نفع رييس‌جمهور تمام خواهد شد.

نماينده مردم تهران افزود: سخنان رهبری نبايد به گونه‌ای تفسير شود که دست مجلس بسته شود، ايشان دستور کلی برای وحدت داده‌اند و اين دستور نبايد به مفهوم استفاده نکردن از اختيارات قانونی مجلس تلقی شود، نبايد مباحث با هم خلط شود.

مطهری با اشاره به برخی از گمانه‌زنی‌ها مبنی به اينکه وی استعفايش را با اصرار هيات رييسه پس خواهد گرفت افزود:يورش و خيمه‌ی هيات رييسه به نماينده برای پس گرفتن سوال را به هيچ وجه قبول ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016