یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: از مشايی و بقايی تشکر می‌کنم، برخی حتی وقتی اسم فردوسی را می‌بريد، کج نگاه می‌کنند، خبرآنلاين

دولت - احمدی نژاد يک بار ديگر از مشايی و بقايی ، مردان شماره يک و دوی خود که بيشترين انتقادات سال‌های اخير به دولت به خاطر عملکرد‌ها و اظهار نظرهای آنان بوده است، حمايت کرد.


به گزارش خبرآنلاين رييس جمهور که در مراسم رونمايی از گنجينه تمدن جيرفت سخن می‌گفت با اشاره به عملکرد اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی که هر دو روسای پيشين سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری بودند گفت: از مهندس مشايی که خيلی زحمت کشيده‌اند، در ميراث فرهنگی و يک تحرکی ايجاد کردند و سازمان را زنده کردند و آقای بقايی واحمد‌زاده که کار را دنبال کردند، تشکر می‌کنم.

مشخص نيست که منظور رييس جمهور از تحرکی که رحيم مشايی در سازمان ميراث فرهنگی ايجاد کرده است چيست. عملکرد سازمان ميراث فرهنگی در دوران صدرات اسفنديار رحيم مشايی در اين سزمان با انتقادات فراوان اصولگرايان مواجه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهوردر بخش ديگری از سخنان خود را به بيان اهميت ميراث فرهنگی اختصاص داد و گفت: برخی بودند و هستند که به اين موضوع ايراد می‌گيرند و می‌گويند چرا می‌رويد در تاريخ می‌گرديد تا ۴ تا تکه پيدا کنيد و بعد دور آن می‌چرخيد.چرا يک تکه ديوار و ساختمان گلی نيمه مخروب را تعمير می‌کنيد و پلاک می‌زنيد. اين حرف‌ها و اين چيزها را کنار بگذاريد.

احمدی‌نژاد افزود: به نظر من کسانی که چنين صحبت‌هايی را مطرح می‌کنند، از چند حقيقت غفلت کرده‌اند .اول اين که نگاه آنها به انسان نگاه فيزيکی و مکانيکی است. و دوم اين که جريان انسان را يک جريان پيوسته نمی‌پندارند و فکر می‌کنند که در آسمان باز شده و ما يک دفعه پايين افتاده‌ايم و فکر نمی‌کنند که منحنی تاريخ بشر پيوسته است و ادامه همين آينده را می‌سازد.

احمدی‌نژاد گفت: عده‌ی ديگر نيز مخالف معرفی پيوستگی تاريخ ملت‌های صاحب تمدن هستند . آنهايی که خود ريشه ندارند و می‌گويند گذشته را کنار بگذاريد. چطور می‌شود گذشته را کنار گذاشت. امروز محصول گذشته است و فردا نيز ادامه‌ مسير امروز است و مدعيانی در دنيا هستند که کل سابقه‌ی تاريخی آنها به اندازه‌ی يک خانه‌ی دوران زنديه‌ی که مردم در آن زندگی می‌کنند، نيست. اين‌ها علاقه ندارند که تاريخ باز شود.

اهم سخنان رييس جمهور را در ادامه به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دولت بخوانيد:
•با توجه به تاريخ ۵ هزار ساله گنجينه تمدنی جيرفت همانطور که گفتم کسانی نمی‌خواهند تاريخ باز شود و پشت اين قضيه صهيونيست‌ها هستند. همان‌هايی که به دروغ تاريخ ۲۵۰۰ ساله درست کردند و می‌خواهند هويت ما را قيچی کنند؛ چرا که می‌دانند ملتی که بی‌هويت است به راحتی تاثير می‌پذيرد.
•اگر برويم و ببينيم که ملتی ۵ هزار سال تمدن دارند و در آن ارتباطات فرهنگی و اجتماعی قوی‌ای حاکم بوده است که بسياری از مشکلات کنونی را حل می‌کرد ديگر آن ملت در برابر تکنولوژی سرمايه‌داران مقهور نمی‌شود و اين تمدن خودباوری به وجود می‌آورد و اين‌که ما می‌توانيم تمام قله‌ها را فتح کنيم. البته برخی از آدم‌های ساده لوح و سطحی اين را نمی‌خواهند.
•وقتی که از رستم سخن می‌آوريم که يک اسطوره است برخی می‌گويند چرا اسم رستم را می‌بريد در حالی که اسطوره‌ها هويت بخش و راهنما هستند و برخی‌ها خيلی کج افتادند. حتی وقتی اسم فردوسی را می‌بريد، کج نگاه می‌کنند. اگر فردوسی نبود ايرانی نبود.
•متاسفانه وقتی اسم فردوسی و شاهنامه می‌آيد، برخی می گويند اين چيزها را کنار می گذاريد به نظر من بايد فردوسی و امثال وی را در نقش تاريخی خود ديد و اين که در مقطع خود چه کارهای بزرگی را انجام داده‌اند.
•چقدر به تحريک غربی‌ها در ايران کتاب سوزی شد. با هيچ ملتی به اندازه‌ی ملت ايران مخالفت نکردند و آن را مورد تعدی قرار ندادند. اگر يک ملت چيزی نداشته باشد که مورد تجاوز قرار نمی‌گيرد، پس چيزی بوده که اين اتفاق‌ها افتاده، نه فقط از نظر اقتصادی، بلکه از نظر انسانی، فرهنگی و تمدنی.
•ملت ايران صدتا مثل شما(مستکبران) را حذف می‌کند، البته نه با اتم و با اسلحه. اين کار آدم‌های بی‌هويت و بی‌شخصيت است که سلاح در دست می‌گيرند. کسی که دارای تمدن و فرهنگ است اين کار را نمی‌کند و با منطق خود شما را اداره می‌کند، همانطور که ملت ايران مغول را با منطق خود اداره کرد و ايران ماند و هويت اشغال‌گران عوض شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016