دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدوی‌کنی: رهبری شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشروط به اقرار به اشتباهشان می‌داند، راديو فردا

آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئيس مجلس خبرگان می‌گويد، رهبر جمهوری اسلامی، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس امسال را مشروط به «اقرار به اشتباه» خود کرده‌ است.

آيت‌الله مهدوی کنی به همراه آيت‌الله يزدی، دبير جامعه مدرسين قم، با تشکيل کميته‌‌ای موسوم به ۷+۸، درصدد وحدت طيف‌های مختلف اصولگرايان برای ارائه فهرست واحد در انتخابات است؛ با اين حال وی تاکنون موفق نشده جبهه پايداری که محور ان آيت‌الله مصباح يزدی است را به ارائه فهرست واحد با اصولگرايان قانع کند.

‌آيت‌الله مهدوی کنی در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ‌درباره نظر آيت‌الله خامنه‌ای درباره معيارهای نامزدهای مجلس گفت: «ايشان می‌گويند هر کس آمد و گفت من اين اصول و قانون اساسی و انقلاب و اسلام و رهبری را قبول دارم، حتی اگر اختلاف سليقه با من هم دارد، نبايد از انقلاب طرد شوند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌‌الله مهدوی کنی در ادامه می‌گويد هنگامی که از رهبر جمهوری اسلامی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پرسيده، شد، او در پاسخ گفت: «اگر آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسئله‌ای نيست، ولی نه اينکه بگويند ما می‌خواهيم بياييم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنيم. بيايند و بگويند ما در برهه‌ای اشتباه کرديم و حالا هم فهميده‌ايم و ديگر نمی‌خواهيم آن اشتباهات را تکرار کنيم.»

اين سخنان در حالی مطرح می‌شود که شماری زيادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به محاکمه کشيده شده و برخی از آنها نيز هنوز در زندان به سر می‌برند و فعاليت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب از تشکل‌های عمده اصلاح‌طلبان نيز ممنوع شده است.

از سوی ديگر به رغم اينکه به گفته آيت‌الله مهدوی کنی، رهبر جمهوری اسلامی، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را منوط به اقرار به «اشتباه» کرده، چهره‌های برجسته اين طيف، مانند محمد خاتمی، به صراحت مشارکت در انتخابات را مشروط به شرايطی کرده‌اند که به تصريح آنها محقق نشده است.

آزادی زندانيان سياسی، رفع حصر از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و تضمين انتخابات آزاد از جمله شرايطی است که محمد خاتمی بارها تکرار کرده است.

محمد خاتمی در يکی از سخنرانی‌های اخير خود گفته است در صورتی که شرايط فراهم نشود حتی اگر «بزرگان و افراد موثر» هم در اين انتخابات شرکت کنند، «مردم شرکت نخواهند کرد.»

رئيس جمهور پيشين ايران آبان‌ماه امسال تصريح کرد: «بسيار بايد متاسف ‏بود که شاهد وجود اين فضا نيستيم و حتی گاه درست نقطه مقابل آن را می‌بينيم.»

در يکی از تازه‌ترين موضع‌گيری‌ها، آيت‌الله محمد موسوی موسوی خوئينی، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز، با حاکميت اتمام حجت کرده و گفته است اگر آيت‌الله جنتی، دبير شورای نگهبان «نامه فدايت شوم هم برای اصلاح‌طلبان بنويسند ديگر نتيجه‌ای ندارد، چون فرصت تمام شده است.»

موسوی خوئينی همچنين با بيان اينکه حاکميت از اصلاح‌طلبان عبور کرده، تصريح کرده است که مردم «خود می‌دانند که با چنين انتخاباتی چگونه برخورد کنند.»

پيش از اين احمد جنتی، که منصوب آيت‌الله خامنه‌ای در شورای نگهبان است، گفته بود نيازی به شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات نيست؛ انتخابات مجلس قرار است ۱۲ اسفند ماه امسال برگزار شود.

در واکنش به اينگونه مواضعِ احمد جنتی و مقابله ديرينه وی با اصلا‌ح‌طلبان، آيت‌الله موسوی خوئينی به طنز گفته است می‌داند که «دامن آقای جنتی منزّه است ... از اينکه اصلاح‌طلبان را برای ورود به مجلس و حتی برای ورود به بهشت تاييد بفرمايند.»

محمد موسوی خوئينی، نوشته خود را اينگونه به پايان می‌رساند: «برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب‌المثل جديدی شنيده‌ام که خدمت دايم الوجودشان عرض می‌کنم: دو چيز در اين دنيا باقی می‌ماند: يکی نام نيک، و ديگر آيت الله جنتی.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016