سه شنبه 11 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمال شورجه: "جدايی نادر از سيمين" منطبق با نظر سياست‌مداران آمريکايی‌ است، فارس

خبرگزاری فارس: جمال شورجه ضمن انتقاد از فيلم سينمايی «جدايی نادر از سيمين» گفت: اين فيلم به دليل مطابقت با سياست‌های سياست‌مداران آمريکايی، برنده جايزه شد و اگر فرهادی نسبت به ايران و تعلقات مردم ايران پايبند باشد بايد اعلام کند که اجازه نمی‌دهد فيلم جدايی نادر از سيمين در اسرائيل اکران شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جمال شورجه نويسنده و کارگردان سينما در نخستين دوره از سلسله همايش‌های «جوان ايرانی زندگی ايمانی» که با موضوع جوان و سينما در خانه شهرياران جوان برگزار شد، با اشاره به اينکه فيلمسازان امروز دغدغه فکری خود را به نمايش می‌گذارند گفت: اينکه چقدر در هنر شيطنت‌ وجود دارد و چقدر شيطان محل جولان و پرواز دارد، بحثی است ديرينه که متاسفانه شهرت، شهوت و ثروت در اين حوزه همچنان فعال عمل می‌کند. در سينما فضا برای جولان شيطان خيلی زياد است. نياز است هنرمندان نخست از خودسازی شروع کنند و بدانند برای چه به اين عرصه وارد شده‌اند، به کجا خواهند رفت و چه حرفی برای گفتن دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* راه‌اندازی صد شبکه بدون فراهم‌سازی مقدمات امکان‌پذير نيست

وی افزود: ما که تريبون و قاب تصوير را در دست داريم، بايد در رفتار و گفتار و به خصوص در آثاری که ارائه می‌دهيم احتياط کنيم. اين نياز وجود دارد که ما خودمان را متخلق به اخلاقی کنيم که آن را ترويج می‌دهيم. نبايد ناقض حرف‌هايی که می‌زنيم باشيم. بخش قابل توجهی از هنرمندان مثل مگس منتظر هستند روی نجاست‌ها و کثيفی‌ها و چرک‌ها بنشينند. هيچ وقت نديد که يک مگس روی گل، شهد و شيرينی بشيند. به نظرم اين يک نوع بد اخلاقی و رواج بی‌تربيتی است. به عبارتی نگاه کم بصيرت به جامعه است. هشتاد درصد نکات منفی و بيست درصد نکات مثبت را تبليغ می‌کنند. به علت اين‌که خودشان از بصيرت و آگاهی و دانش بالايی برخوردار نيستند که برای مشکلاتی که وجود دارد راهکار‌هايی ارائه بدهند. اين‌ها هم يک نوع بد اخلاقی است که در سينمای ايران وجود دارد.

اين کارگردان سينما گفت: شنيده‌ام آقای احمدی‌نژاد گفته است ما بايد صد شبکه‌ی تلويزيونی داشته باشيم. اين صد شبکه بدون فراهم‌سازی مقدمات کار امکان‌پذير نيست. ابتدا بايد عوامل اجرايی اين کار در مباحث اخلاقی تربيت شوند چون تخصص حاصل آموزش است و اکتسابی است. بنابراين نمی‌توان صد شبکه تلويزيونی داشت چرا که بايد در ابتدا بازيگران و کارگردانانی تربيت شوند که خود را بشناسند.

وی با انتقاد بر اينکه در فيلم‌های امروز از فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود گفت: تا من شورجه تربيت نشوم نمی‌توانم آدم تربيت کنم. ما تريبونی را در اختيار داريم که در رفتارها و نگرش‌های جامعه تاثيرگذار است. زمانی که کارگردانان؛ تهيه‌کنندگان از دانش برخوردار نيستند چگونه می‌توانند برای جامعه راهکار ارايه دهند. اميدوارم گلوگاه‌های ورود به سينما به گونه‌ای باشد که در آينده ابتدا فکر کنيم و بعد وارد جامعه شويم.


* برای ايجاد جريان صحيح فرهنگی در سينما نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد

شورجه با تاکيد بر اينکه برای ايجاد جريان صحيح فرهنگی در سينما نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد گفت: فارغ التحصيلان امروز فقط درس ياد می‌گيرند و در دانشگاه‌ها به اخلاقيات و معنويات و حتی باورهای دينی کمتر توجه می‌شود، به همين دليل برای ايجاد جريان نمی‌توان به دانشگاه‌ها اعتماد کرد.


* خانه سينما سياسی بود و تعطيل شد

کارگردان فيلمهای حماسه مجنون، دايره سرخ، عمليات کرکوک وظيفه خانه سينما را سنفی دانست و افزود: خانه سينما به دخل و تصرف غيرقانونی در اساسنامه و مسائل سياسی که پيش و رو گرفته بود تعطيل شد و اين تعطيلی برای اصلاح خانه سينما است.


* فرهادی به اکران فيلمش در اسرائيل اعتراض کند

وی همچنين شورجه ۹۹ درصد جشنواره‌های خارجی را سياسی دانست و گفت: فيلم اصغر فرهادی به دليل مطابقت با سياست‌های سياست‌مداران آمريکايی، برنده اين جايزه شد و اگر فرهادی نسبت به ايران تعلقات مردم ايران پايبند باشد بايد اعلام کند که اجازه نمی‌دهد فيلم جدايی نادر از سيمين در اسرائيل اکران شود.

اين کارگردان سينما همچنين در حاشيه اولين روز برگزاری سلسله همايش‌های "جوان ايرانی، سينمای ايمانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه شهرياران جوان درباره اين همايش گفت: برگزاری چنين همايش‌هايی در دراز مدت می‌تواند تاثير بسزايی در روند ديد مخلصانه و ايمانی جوانان داشته باشد.


**شهريار بحرانی:کسی از عهده هنر امروز برنيامده است

شهريار بحرانی کارگردان فيلم‌های ملک سليمان و مريم مقدس در همايش جوان در سينمای پس از انقلاب خانه شهرياران جوان گفت: با پيروزی انقلاب اسلامی ايران مردم با فضای جديدی آشنا شدند به همين دليل نياز به افکار جديد بود. در همين راستا، خواندن کتاب‌ها گسترش يافت. امام خمينی(ره) در سخنرانی‌های خود مردم را به اسلام تشويق می‌کردند، در اين ميان هنرمندان هم عهده دار مسئوليتی بودند. اما ما هنر رو به رشدی نداشته‌ايم.

وی افزود: در نگاهی مقطعی به فيلمسازی ايران سال به سال سقوط داشته‌ايم. شرايط اجتماعی جامعه امروز خطرناک است. خطر اصلی وجود بی فرهنگی است و متاسفانه در اين ميان فيلمسازی ما هم دچار معضل شده است چرا که اثرات تخريبی بيشتری در جامعه دارد.

* بنای سينمای آمريکا بر تخريب است

بحرانی هدف اين تخريب‌ها را روح و روان جامعه دانست و گفت: سينمای امريکا هم بنايش بر تخريب است. آنها با ايجاد هيجانات روح و روان مخاطب را تخريب می‌کنند و اين همان کاری است که ما در جامعه با ساخت سريال‌ها و فيلم‌های سينمايی مختلف انجام می‌دهيم.

* سينمای امروز ايران از مولفه‌های مخرب بهره می‌گيرد

وی با اشاره به اينکه تخريب ساده‌تر از ساختن انسان است گفت:ساختن انسان کار طولانی و پرزحمتی است .سينمای داخل امروزه از مولفه‌های مخرب بهره می‌گيرد. اين در حالی است که ما امروز عادت به ديدن فيلم داريم بنابراين سينما بايد به سمت سينمای خاص برود که مبانيش از قران استخراج شود. هنرمان هم بايد در راستای فرهنگمان باشد که تاکنون کسی از عهده آن برنيامده است.

**اکبر نبوی:برای حضور جوانان در عرصه های سينمايی بايد خانه ايمانی را تعريف کنيم

«اکبر نبوی» معاون فرهنگی خانه سينما در نخستين دوره از همايش‌های جوان ايرانی – زندگی ايمانی با تاکيد بر اينکه شناخت ما از جوان ناقص است گفت: متاسفانه امروزه اکثر افراد حتی سياست‌گذاران شناختی از جوان ندارند و شايد تنها فيلمی که در دهه اخير ساخته شده فيلم «مرهم» عليرضا داوودنژاد است که توانسته گرفتاری‌های مواد مخدر را به درستی نشان دهد.

وی در ادامه تعريفی از جهان معنايی و جوان را ارائه داد و گفت: يکی از مهمترين عناصر که با ايدئولوژی جوان امروز همراه است آرمان خواهی اوست. از خود گذشتگی، دگرخواهی و آرمان خواهی جوان باعث افزايش تاثير گذاری او می‌شود.

وی که سال‌ها در حوزه قلم وسينما فعاليت داشته هنر را يکی از جلوه‌های اجتماعی هر جامعه‌ای دانست و افزود: در موقعيت‌يابی هنر، سينمای امروز و جوان بايد سی سال حضور فيزيکی جوانان را بررسی کرد گرچه حضور فيزيکی به معنای خواست بازيگری نيست بلکه بسياری از حوزه‌های استراتژيک و اجتماعی را در بر ميگيرد.

نبوی در ادامه به مقايسه سينمای پيش وپس از انقلاب پرداخت وگفت: سينمای پيش از انقلاب از دو جهت قابل بررسی است در آن دوران از سويی بی قيدی همراه با رنگ و لعاب جوانمردی وجود داشت و از سوی ديگر سرچشمه‌های موج نوی فرانسه در اثار سينمايی ديده می‌شد که به تعبيری تمامی اين موارد باعث شده بود حرکت سينما متوقف شود. در دوره اول انقلاب فيلم های سينمايی هم رنگ و لعابی از انقلاب داشت که می‌توان به فيلم "فرياد مجاهد"اشاره کرد که با فضای درونی و فرهنگ جامعه بسيار متضاد بود.

وی تربيت نسل جوان در عرصه سينما را يکی از اقتضائات زمان امروز دانست و گفت: جوانانی زمانی فيلم‌هايی مهيج را در دوره جنگ ساختند، اما آتش توپخانه‌ها اکنون خاموش شده و بايد در دوره فعلی که نسل چهارم را تشکيل می‌دهند؛ مسايل جامعه ناشناخته و به آن بپردازيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016