چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی در مجلس: شورای نگهبان تلاش کند حقوق نامزدها از بين نرود، ايلنا

- شايد آن روزها که امام می‌فرمود جمهوری اسلامی نه يک کلمه کمتر نه يک کلمه بيشتر برخی بطن اين تمرکز مهم فکری را درک نمی‌کردند

ايلنا: رئيس مجلس شورای اسلامی با سخنرانی در صحن علنی مجلس شورای نگهبان را به رعايت قانون دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايلنا، علی لاريجانی در نطق پيش از دستور خود گفت: حال که صلاحيت نامزدها توسط شورای نگهبان در دست بررسی است، از شورای نگهبان تقاضا دارم تلاش نمايند حقوق کانديداها از بين نرود و تنوع کانديدها ميدان انتخابات را شورانگيزتر خواهد کرد.

وی افزود: ‌ از کسانی که در اين ميدان رقابت وارد شده‌اند می‌خواهم در مدت تبليغات طوری عمل کنند که سيمای وحدت جامعه مخدوش نشود.

نماينده قم در مجلس هشتم با اشاره به ديدگاه امام خمينی (ره) درمورد انتخابات گفت: ‌انتخابات ميوه شيرين انقلاب است، رقابت‌ها اگر در معرفی کانديداها و در پناه اخلاق باشد حلاوت اين ميوه انقلاب را افزون می‌سازد اما اگر با بداخلاقی، تهمت و تخريب همراه باشد رقابت و ميوه شيرين انقلاب را به تلخی، تفرقه و دشمنی بدل می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس هشتم ادامه داد: ۳۳ سال پيش در چنين روزی با ورود مقتدای ملت به ميهن انقلاب روح خود را بازيافت و در ظرف ۱۰ روز طومار حکومت ديکتاتوری پهلوی به هم پيچيده شد و آفتاب انقلاب اسلامی طلوع کرد.

لاريجانی با بيان اينکه در باب نحوه شکل‌گيری انقلاب تحليل بسياری صورت گرفته است، اظهار کرد: امروز با ظهور انقلاب‌های منطقه‌ای قرائت روشن‌تری از انقلاب خمينی حاصل می‌شود.

وی با بيان اينکه نخستين نکته اين است که قبل از ورود امام به ميهن غرب و برخی عناصر در داخل با تحريک رژيم در صدد برآمدند تا به هر نحو ممکن امام را از بازگشت به ميهن منصرف نمايند، گفت: در اين سناريو سخن‌ها ناصحانه ادا می‌شد، امام با روشن‌بينی و اعتقاد به نصرت الهی و همت عالی ملت به اين درخواست‌ها پاسخ منفی داد.

رئيس مجلس با اشاره به تصميم رژيم پهلوی برای ربودن هواپيمای امام، گفت: اما، امام استوارتر از گذشته عزم جدی به بازگشت را اعلام کرد و با آرامشی که در مصاحبه ايشان در هواپيما گوشه‌ای از سکينه آن مرد الهی ظهور يافت، اراده پولادين رهبری انقلاب را در راه استيفای حقوق ملت نشان داد.

رئيس قوه قانونگذاری با بيان اينکه دومين نکته در سيره امام طرد طاغوت‌های بزرگ و کوچک است، گفت:‌ امام بت بزرگ، يعنی آمريکا را به درستی به مردم معرفی کرد که در مبارزه خود به اشتباه نيافتند، اصطلاح شيطان بزرگ بخش مهم روشنگری امام بود. امام طاغوت کوچک، رژيم پهلوی را به درستی چيزی جز بازيچه دست آمريکا نمی‌دانست که با تشر از ملت به فلاکت می‌افتد، لذا در بهشت زهرا و در بدو ورود به ميهن جمله خانمان ‌برانداز برای رژيم پهلوی و دولت بختيار را به زبان جاری نمود که من به پشتيبانی اين ملت توی دهن اين دولت می‌زنم و چنين هم شد.

لاريجانی با بيان اينکه ويژگی اراده استوار همراه با دورانديشی و شجاعت صفتی است که چه قبل از پيروزی انقلاب و چه بعد از آن در حوادث مختلف نظير ماجراجويی‌های آمريکا و غرب در بحران‌سازی داخل کشور، دفاع مقدس و حوادث سياسی حاد نظير عزل بنی‌صدر در سيره امام مشاهده شده است، گفت: عامل مهم پيش برنده اهداف انقلاب همين خصوصيت امام بود.

رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس با بيان اينکه سر مبارزه با طاغوت بزرگ در سلوک سياسی امام را امروز و پس از سه دهه بهتر می‌توان دريافت، گفت:‌ در تمامی مشکلات بعد از انقلاب آمريکا در پشت صحنه آنها را هدايت می‌کرد، در جريان‌های تجزيه‌طلبی ابتدای پيروزی و در جنگ صدام عليه ايران که با اسناد روشن امروز پشتيبانی آمريکا آشکار شده است.

وی ادامه داد: رئيس اطلاعات ارتش صدام، وفيق السامرايی، در کتاب خود می‌گويد که آمريکا در چندين مرحله چه در تحريک حمله در ابتدای جنگ، چه دادن اطلاعات ميدانی در طول جنگ و چه اقدامات مهم در آخر جنگ به ارتش عراق کمک کرد.

لاريجانی با بيان اينکه در مساله اتمی ايران و تحريم‌ها مساله‌سازی آمريکا در پشت صحنه کاملاً آشکار است، گفت: در ماجراجويی‌های منطقه‌ای چه درباره افغانستان، عراق و چه لبنان اين طاغوت نقش اساسی داشته است.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه نکته اساسی اين است که جهت‌گيری مبارزه با شيطان بزرگ در اين سه دهه برای ملت ايران قدرتی فراهم کرد که در پناه شعاع انديشه امام اراده ملت ايران، روحيه‌ای خاص را در ملت‌های مسلمان دنيا بيدار کند، گفت: به طوری که تلاش غرب برای بازيافتن جايگاه خود در منطقه ديگر رنگ باخته است.

نماينده مردم قم در مجلس اضافه کرد:‌ امروز مدل کرنش در برابر آمريکا و غرب را در حکومت‌های سرنگون شده يک سال اخير می‌توان مشاهده کرد. اگر رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با همان تفکر بنيادين امام هرگونه مذاکره با آمريکا را چيزی جز خسارت برای ملت نمی‌پندارد نظريه‌ای صرف نيست؛ صحت اين مرام توحيدی را در مقايسه اين دو مدل رفتار سياسی می‌توان به دقت دريافت.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه حرافی‌های اخير آمريکا و غرب در مساله هسته‌ای ايران به دليل ترس از هيمنه اين انقلاب است، گفت: وگرنه ملت ايران تنگه هرمز را تنگه صلح می‌داند، اما همين ملت مصمم است که اگر کسانی قصد ماجراجويی در خليج فارس و دريای عمان و تنگه هرمز داشته باشند دستان آنان را قطع کند.

نماينده مردم قم در مجلس سومين نکته در سلوک سياسی امام را ارائه مدل دموکراسی دينی دانست و گفت: شايد آن روزها که امام می‌فرمود جمهوری اسلامی نه يک کلمه کمتر نه يک کلمه بيشتر برخی بطن اين تمرکز مهم فکری را درک نمی‌کردند، در اين سه دهه آزادی و مردمسالاری و عدالت مدل کمونيستی و مدل ليبرال دموکراسی ناتوانی‌های خود را نشان داده است. در مدل کمونيستی به دليل قلب ماهيت آزادی، دموکراسی و عدالت و نشاندن حزب کمونيست به جای ملت و نابودی استعدادها در تئوری عدالت از درون به فروپاشی رسيد.

وی ادامه داد: مدل ليبرال دموکراسی به قول شهيد مطهری به دليل تمرکز بيش از اندازه بر يک ارزش و ناديده گرفتن ساير ارزش‌ها دچار طوفان‌های اجتماعی و سياسی شده است، اينک صلابت انقلاب در نفی طاغوت‌ها و ارائه مدل اثباتی مردمسالاری دينی، مدل راهگشايی برای انقلاب‌های منطقه‌ای است.

لاريجانی با بيان اينکه ما به اسم و عنوان‌ها کاری نداريم، گفت: نام‌ها تحت شرايط بومی برگزيده می‌شوند اما بطن انقلاب‌های امروز در منطقه اولاً دموکراسی، ثانياً استقلال از قدرت‌ها و ثالثاً ايجاد عدالت است اما در چارچوب تحقق تفکر اسلامی، اينجاست که علما، دانشمندان و سياستمداران در قدردانی اين نعمت بايد هم در بالا بردن جايگاه علمی و فناوری کشور تلاشی مضاعف نمايند و هم در تئوريزه نمودن عدالت که حفظ ارزش‌ها همگی در درون آن نهفته است تلاش کند.

نماينده مردم قم با بيان اينکه يکی از رهبران کشورهای آسيايی در سفر اخير اين جانب به بين المجالس آسيايی گفته است که انقلاب شما جلودار انقلاب‌های امروز منطقه است، افزود: توجهات ساير ملل به سوی ايران اسلامی است و اين مسووليت خطيری است.

لاريجانی در پايان نطق خود در صحن علنی به وصيت حضرت امام خمينی اشاره کرد و گفت: امام وحدت صفوف ملت، سياستمداران و مسوولان را عامل اصلی پايداری و ترقی می‌دانست و به تعبير ارسطوی حکيم وقتی فساد درونی ايجاد شد عامل بيرونی تأثيرگذار می‌شود، وحدت توصيه شده امام دستگيری عامل خارجی که فساد و انحراف درونی است را از بين می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016