پنجشنبه 27 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: جنگی تمام‌عيار و همه‌جانبه عليه جمهوری اسلامی در حال اجراست، ايسنا

- پيش از نشست «مهاجرانی» و «نوری‌زاده» با پادشاه عربستان از آن باخبر بوديم


وزير اطلاعات گفت: از منظر دستگاه اطلاعاتی، جنگی تمام‌عيار و همه‌جانبه عليه جمهوری اسلامی در حال اجراست و طراحی‌های گسترده دشمن در تمام حوزه‌ها عليه جمهوری اسلامی باعث شده که تهديدها و آسيب‌پذيری‌هايی به وجود بيايد و در کنار آن فرصت‌هايی نيز خلق شده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحی طی سخنانی در همايش «مسجد، حماسه حضور دشمن‌شکن» که صبح پنجشنبه از سوی مرکز رسيدگی به امور مساجد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با تبريک ايام ربيع‌الاول و حضور باشکوه مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن تصريح کرد: اين حضور با شکوه نشانه بصيرت، هوشياری و آگاهی مردم است.

وی با اشاره به عنوان اين همايش، به تشريح برنامه‌ها و اهداف دشمنان داخلی و خارجی در خصوص انتخابات آتی پرداخت و ادامه داد: شما می‌توانيد در به هم ريختن و خنثی کردن توطئه‌های دشمن با بصيرت‌بخشی و تبيين امور برای مردم، نقش ويژه و موثری ايفا کنيد.

وزير اطلاعات با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران، افزود: وزارت اطلاعات به عنوان مهم‌ترين بازوی اطلاعاتی نظام با اشراف خوب اطلاعاتی که مورد اعتراف دشمنان و دوستان نظام است، با طراحی‌های دشمنان در تمام جبهه‌ها در حال مقابله است و در اين ارتباط سربازان گمنام امام زمان (عج) به موفقيت‌های چشمگيری دست پيدا کرده‌اند.

مصلحی اظهار کرد: از منظر دستگاه اطلاعاتی، جنگی تمام‌عيار و همه‌جانبه عليه جمهوری اسلامی در حال اجراست و اين يک شعار و تحليل نيست بلکه بنده بر اساس اطلاعات دقيق خدمت شما عرض می‌کنم که ما در وضعيت يک جنگ نرم سنگين هستيم و وزارت اطلاعات با توجه به اطلاعات دقيق خود اين موضوع را مطرح می‌کند و می‌گويد که دشمن طراحی‌های گسترده ای تقريبا در تمام حوزه‌های مختلف عليه جمهوری اسلامی طراحی کرده و اين باعث شده که تهديدها و آسيب‌پذيری‌هايی به وجود بيايد و در کنار آن فرصت‌هايی نيز خلق شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه به موضوع جنگ نرم و واژه‌شناسی رهبر معظم انقلاب در اين مقوله اشاره و خاطرنشان کرد: مقوله جنگ نرم دارای ويژگی‌های خاصی است؛ از جمله اينکه جنگ نرم، آرام و بی‌ سر و صدا و بدون احساس جنگ عليه جبهه خودی است، پايدار است، هدف‌های متعددی دارد و در واقع يک هدف ندارد، سيال و ژله‌ای است، مخاطب‌ساز است و آسيب‌آفرين، تضادآفرين و ياس‌آفرين است.

وزير اطلاعات يادآور شد: با اين فرض، عمق و پيچيدگی طراحی و معادله دشمنان مشخص می‌شود؛ به نحوی که خيلی از کارشناسان به اين سادگی نمی‌توانند جبهه‌های جنگ نرم را تشخيص دهند.

مصلحی گفت: بنا به دلايل متعدد و اطلاعات موجود، هيچ عنصری به اندازه بصيرت‌بخشی در شرايط پيش رو و امروزی نمی‌تواند موثر و مفيد باشد که اين بصيرت‌بخشی در قالب آگاهی‌بخشی و تحليل سياسی بروز می‌کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد بصيرت تصريح کرد: ‌در اين زمينه با سه عنصر عنصر بصيرت، بصيرت‌بخشی و بصيرت‌پذيری مواجه هستيم و اگر در هر کدام از اين سه عنصر خللی ايجاد شود جامعه دچار مشکل خواهد شد.

وزير اطلاعات ادامه داد: به حمدالله با بصيرت‌بخشی‌های مقام معظم رهبری و به لطف خداوند، نظام توانسته در موقعيت‌های مختلف به پيش برود و بر چالش‌های مختلف فائق آيد.

مصلحی در ادامه به حضور باشکوه مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن اشاره کرد و افزود: اين حضور باشکوه بيانگر بصيرت‌پذيری مردم است.

وی همچنين با اشاره به وضعيت اقتصادی کشور و تحريم‌هايی که از سوی غرب عليه ايران اعمال شده است، اظهار کرد: می‌بينيد که در اين شرايط مردم چگونه هوشيارانه در صحنه حضور پيدا کردند و اين نشان‌دهنده موقعيت‌شناسی و بصيرت مردم است.

وزير اطلاعات با بيان اينکه مقام معظم رهبری از سال ۶۸ مساله جنگ نرم و بحث تهاجم فرهنگی را به عناوين مختلف در سخنرانی‌های خود مورد اشاره قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: ‌در اين ارتباط ۳۲ مورد را به کار برده‌اند؛ از جمله مبارزه فرهنگی، تهاجم فرهنگی، بيماری فرهنگی، توطئه فرهنگی، سلطه فرهنگی و نبرد فرهنگی و جنگ نرم نيز آخرين عنوانی بود که در سال ۸۸ در سخنان خود از آن استفاده کردند. وقتی ما به اين واژه‌ها توجه می‌کنيم می‌بينيم که دشمن چه مسيرهايی را طی کرده و جلو آمده است؛ البته اين جلو آمدن به اين معنا نيست که مقابله‌ای صورت نگرفته و ما اقدامی انجام نداده‌ايم ولی من تاکيد می‌کنم تمام واژه‌های به کار گرفته شده با توجه به طراحی‌ها، برنامه‌ريزی و ژله‌ای عمل کردن دشمن به کار رفته است.

وی يادآور شد: دشمن در هر موقعيتی راهبرد تهاجمی و حمله خود را تغيير می‌دهد.

وزير اطلاعات گفت: اگر بخواهيد مورد ديگری را در بحث واژه‌شناسی مطرح کنيد، واژه خواص است که مقام معظم رهبری در سخنان خود به آن اشاره کردند. واژه خواص هم مفهوم مثبت و هم مفهوم منفی دارد که می‌تواند از باب مثبت آن به خواص مذهبی جبهه حق، اهل حق و با بصيرت اشاره کرد و از باب منفی آن نيز بيش از ۱۳ مورد به کار بردند؛ از جمله خواص بی‌بصيرت، مطرود، فرصت‌طلب، مصلحت‌انديش، منحط اخلاقی، دنياگرا، ‌ترسو، فاقد شجاعت و ... .

مصلحی در ادامه به اتفاقات سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: در فتنه ۸۸ تمام گروه‌های معاند نظام و انقلاب از انجمن حجتيه گرفته تا منافقين و موساد دست به دست هم دادند و کشورهای منطقه نيز تقريبا همه‌شان در اين فتنه همراهی کردند.

وی همچنين با اشاره به حضور مهاجرانی و نوری‌زاده در مجلس ميهمانی امير عبدالله پادشاه عربستان گفت: در سفری که چندی پيش به عربستان داشتيم و قبل از برگزای اين جشن، به مقامات عربستان گفتيم که شما فلان تاريخ برنامه جشنی داريد و در اين جشن افرادی را دعوت کرده‌ايد که از افراد معاند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در آن حضور دارند و پيش‌بينی کرده‌ايد که ۱۸ ميليون دلار در اختيار آنان بگذاريد. مسئول اطلاعات داخلی عربستان تعجب کرد که ما چگونه اين اطلاعات را کسب کرده‌ايم؛ در حالی که اين اطلاعات جزء اطلاعات سری و داخلی آنها بود.

وزير اطلاعات گفت: ما وقتی می‌گوييم بر همه تحرکات اشراف اطلاعاتی داريم، شعار نيست و دوست و دشمن به اين موضوع اذعان دارند.

مصلحی افزود: فتنه سال ۸۸ فتنه‌ای است که تمام مجموعه‌ها با عنوان يک فرصت و با همراهی سران فتنه تلاش داشتند کار را تمام کنند و برنامه‌ريزی کرده بودند. شرايط داخلی کشور بعد از فتنه سال ۸۸، تحولات پس از آن و تحولات بی‌سابقه در منطقه با عنوان بيداری اسلامی به ما القا می‌کند که يک نگاه جديد و نوين به موضوعات داشته باشيم و اين ناشی از تغيير ماهوی بسياری از پديده‌ها و تهديدات است. تغييرات جدی در حوزه تهديدات عليه نظام صورت گرفته و ما بايد اين تهديدها را بشناسيم و بدانيم که ماهيت اين تهديدها عليه نظام تغيير يافته و ما با تهديدات جديد و نوينی مواجه هستيم و در اين ارتباط نيز بايد به چند نکته توجه کرد؛ از جمله ضرورت نگاه جديد به تهديدها و طراحی‌های جديد جهت مقابله با آنها.

وی با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی در اينترنت نيز اظهار کرد: در جريان اتفاقات سال ۸۸ در تهران‌پارس خانمی را دستگير کرديم که با پای شکسته پای اينترنت نشسته بود و جمعيت ۵۰۰ ـ ۶۰۰ نفری دختر و پسر را از طريق اينترنت برای رفتن به کف خيابان‌ها هدايت می‌کرد. پس تهديدهای جديد مقابله جديد می‌طلبد.

وزير اطلاعات با اشاره به تغييرات صورت گرفته در وب و مواجه شدن با وب ۳ در حال حاضر خاطرنشان کرد: سرويس‌های اطلاعاتی اينترنت را به‌وجود آورده‌اند و اطلاعاتی به شما می‌دهند که در واقع آن چيزی که شما می‌خواهيد نيست بلکه آنچه که خود می‌خواهند به شما می‌دهند و اطلاعات شما را می‌گيرند. رييس گروه گوگل به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که من افتخار می‌کنم که اگر دستگاه حاکميت آمريکا راجع به هر فردی هر اطلاعاتی بخواهد می‌توانم در مورد آن فرد اطلاعات بدهم و به ما هر خطی بدهند در ارتباط با اطلاع‌رسانی و دادن اطلاعات به آن فرد در آن مسير و خط حرکت می‌کنيم.

مصلحی در همين رابطه با ذکر مثالی يادآور شد: وقتی شما در گوگل کلمه نور را می‌زنيد، انتظارتان اين است که مثلا آيات و روايات سوره نور يا مباحث علمی مربوط به نور برای شما بيايد ولی اين‌گونه نيست بلکه متناسب با کشور و فرد طراحی شده که چه چيزی در پی جست‌وجو بيايد. مثلا وقتی اين کلمه نور را می‌زنيد، چيزهايی که در تهران و ‌اصفهان می‌آيد يک‌جور نيست.

وی افزود: ‌تغيير ماهوی تهديدات و تهديدات جديد به اين معناست که کليه دستگاه‌ها با طراحی‌های جديد بايد به اين عرصه وارد شوند و در اين ارتباط برنامه‌ريزی کنند.

وزير اطلاعات تصريح کرد: ‌از ابتدای پيروزی انقلاب، استکبار به رهبری آمريکا در مقاطع مختلف راهبردهای مختلفی را در مواجهه با نظام طراحی کرده است و تلاش کرده که آنها را عملياتی کند. اولين موضوع آن ساختارشکنی بود و در واقع تلاش داشت که ساختار نظام را به هم بريزد و پس از آنکه موفق نشد، تاکتيک و استراتژی تغيير رفتار را در پيش گرفت و در کنار خانه مسئولان لانه کرد.

مصلحی ادامه داد: قبل از پيروزی انقلاب سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا و انگليس و موساد در کشور ما فعال مايشا بودند ولی بعد از پيروزی انقلاب تمام سيستم آنها به هم ريخت ولی آيا فکر می‌کنيد که آنها کار را رها کردند؟ نه.

وی افزود: ‌آنها بعد از تاکتيک تغيير رفتار و عدم حصول نتيجه، استراتژی حاکميت دوگانه سپس مهار منطقه‌ای و در ادامه مهار داخلی را در پيش گرفتند و در واقع تلاش کردند که از درون، ضربه وارد کنند و فتنه سال ۸۸ در اين راستا بود.

وزير اطلاعات اظهار کرد: در ادامه، آنها استراتژی دو قطبی‌سازی جامعه را در پيش گرفتند.

مصلحی تاکيد کرد: بايد توجه کنيم که در مجموع، رويکردهای جديد آمريکا مبتنی بر قدرت هوشمند است و در واقع آنها استراتژی خود را بر اساس فرصت‌های داخلی تعريف می‌کنند. آنها نگاه می‌کنند که وضعيت داخلی چگونه است و متناسب با آن استراتژی‌شان را تبيين می‌کنند و در چنين شرايطی ما به يک نوع مديريت هوشمند برای مقابله با تهديدها احتياج داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016