دوشنبه 8 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پی اعتراض گسترده دانشجويان و اساتيد، پذيرش تک جنسيتی در دانشگاه علم و صنعت لغو شد


با اعلام نتايج اوليه کنکور کارشناسی ارشد و انتشار دفترچه انتخاب رشته، مشخص شد که بر خلاف سال گذشته محدوديت های جنسيتی در رشته های تحصيلی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت حذف شده و اجرای طرح تک جنسيتی نمودن دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد تنها يک سال دوام آورد.

به گزارش دانشجونيوز، خرداد ماه سال گذشته و همزمان با انتشار دفترچه ی انتخاب رشته کارشناسی ارشد، شاهد حذف دختران از واحدهای روزانه‌ی کارشناسی ارشد تمامی رشته‌ها در دانشگاه علم و صنعت بوديم. در برخی از رشته‌ها، حتی اجازه‌ی تحصيل دانشجويان دختر در واحد‌های شبانه نيز داده نشده بود.

بلافاصله پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته بيش از دو هزار نفر از دانشجويان دانشگاه با امضای طوماری، اعتراض خود را نسبت با اين موضوع ابراز نمودند و خواهان رفع تبعيض جنسيتی در انتخاب رشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند ماه بعد ٩ استاد دانشگاه علم و صنعت ايران با نگارش نامه ای خطاب به علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی نسبت به «سياستهای محدوديت ظرفيت پذيرش بانوان در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد» هشدار داده و از وی خوسته بودند، نسبت به اصلاح آن «اقدام عاجل» صورت دهد.

لغو پذيرش تک جنسيتی در پی يک سال اعتراض

همزمان با آغاز سال تحصيلی جديد و در مهرماه ٩٠ اعتراضات دانشجويی به شکل سازمان يافته ای ادامه پيدا نمود. و از طريق مختلف از جمله پيگيری و اعتراض نشريات دانشجويی و مصاحبه با مسئولين و اساتيد مختلف پيرامون اين موضوع، تشکيل کمپين های اينترنتی با موضوع اعتراض به تبعيض جنسيتی دانشگاه علم و صنعت، مصاحبه ی فعالين دانشگاه علم و صنعت با رسانه ها پيرامون اين قضيه، بيانيه دانشجويان سبز دانشگاه علم و صنعت، نامه ی انتقادی هفده فعال دانشجويی دانشگاه علم و صنعت خطاب به جبل عاملی رييس دانشگاه اعتراضات در اين زمينه ادامه يافت. در مراسم مختلف و از جمله جلسه ی پرسش و پاسخ دانشجويان با رئيس دانشگاه نيز يکی از موضوعات اصلی اعتراض دانشجويان موضوع تک جنسيتی نمودن رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد بود.

همچنين در تاريخ ٢٦ ارديبهشت و حدود دو هفته قبل از انتشار دفترچه های کنکور کارشناسی ارشد، بيش از ١٨٠ نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت باانتشار نامه ای خواهان حذف قطعی هر گونه تبعيض جنسيتی در رشته های اين دانشگاه شده بودند. در بخشی از اين نامه آمده بود : " چرا بايد بانوان ايرانی از حق تحصيل در يکی از دانشگاههای طراز اول کشور محروم شوند در حالی که ٦٠% شرکت‌کنندگان آزمون سراسری را دختران شامل می‌شوند؟ چرا بايد بيش از نيمی از استعدادهای کشور از اين عرصه علمی طرد شوند؟"

سر انجام در تاريخ ٦ خرداد و همزمان با انتشار دفترچه های انتخاب رشته ی کارشناسی ارشد، تبعيضات جنسيتی مندرج در دفترچه سال ٩٠ حذف گرديد و بدعت ايجاد شده که باعث پايمال نمودن حق بسياری از دانشجويان دختر در سال گذشته شده بود، با پافشاری دانشجويان و اساتيد دانشگاه علم و صنعت از بين رفت.

لازم به ذکر است اعتراضات دانشجويی پيرامون موضوع تبعيض جنسيتی و فشار بر دختران دانشجو در اين دانشگاه تنها به مساله ی تک جنسيتی نمودن محدود نمی شود و از جمله فشارهای غير متعارف در اين دانشگاه می توان به صدور احکام انضباطی با موضوع "عدم رعايت حجاب و عفاف"، کنترل شديد پوشش دانشجويان، اجرای طرحی موسوم به "حجاب و عفاف" و گماردن مامورين امر به معروف در سطح دانشگاه جهت تذکر به دانشجويان و... اشاره نمود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016