سه شنبه 19 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۳۵۰ کلاس درس در دانشگاه علامه طباطبايی تفکيک جنسيتی شد

- سهم دختران ۲۶۳ و پسران ۸۷ کلاس درس

روزنامه شرق ـ محمدحسين نجاتی: دانشگاه علامه طباطبايی تهران در سال تحصيلی گذشته بيش از ۲۶۳ کلاس درس را در راستای اجرای سياست‌های تفکيک جنسيتی به دختران اختصاص داده است. در مقابل ۸۷ کلاس هم به پسران اختصاص داده شده است.
تنها دانشگاه علوم انسانی کشور طی سال‌های اخير همواره مجری طرح‌های بحث‌برانگيز وزارت علوم در دولت نهم و دهم بوده است و با در اختيار داشتن بيش از ۱۷۰۰ دانشجو در مقاطع تحصيلی، اولين دانشگاهی در کشور است که به شکل رسمی تفکيک جنسيتی کلاس‌های درسی را اجرا کرده است. براساس اطلاعات رسمی از اين دانشگاه، مسوولان در سال تحصيلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹ بحث تفکيک جنسيتی برای کلاس‌های عمومی را که دارای تراکم جمعيتی بالايی هستند، عملياتی کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر بيش از ۳۵۰ کلاس تفکيک شده در دانشگاه علامه طباطبايی تهران وجود دارد و سهم دختران ۲۶۳ و سهم پسران تنها ۸۷ کلاس درس است، به عبارت ديگر سهم دختران در کلاس‌های تفکيک شده سه برابر پسران است.
از سوی ديگر آمار تعداد استادان و اعضای هيات علمی اين دانشگاه نشان می‌دهد تنها دانشگاه علوم انسانی کشور ۴۲۹ استاد و عضو هيات علمی دارد که در مقام مقايسه به نظر می‌آيد ۹۰‌درصد از ظرفيت آموزشی استادان دانشگاه علامه طباطبايی تنها بايد صرف حضور در کلاس‌های درس تفکيک شده شود.
اقدام دانشگاه علامه طباطبايی در شرايطی است که «محمود احمدی‌نژاد» تيرماه سال گذشته دستور توقف تفکيک جنسيتی و بازنشستگی استادان در دانشگاه‌ها را صادر کرد. پس از آن برخی نمايندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی اين اقدام را شعاری توصيف کردند و به نظر می‌رسد گسترش تعداد کلاس‌های تفکيک شده در دانشگاه علامه گواهی بر انتقادات برخی نمايندگان مجلس باشد. همچنين پس از دستور احمدی‌نژاد، وزير علوم با چرخشی بزرگ تمام گفته‌های پيشين خودش را پس گرفت و گفت: «در وزارت علوم و دانشگاه‌های ما طرحی تحت عنوان تفکيک جنسيتی به صورت مدون وجود ندارد.»او که پيش از دستور احمدی‌نژاد گفته بود طرح تفکيک جنسيتی، از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و بايد اجرا شود، پس از دستور احمدی‌نژاد اين موضوع را ساخته و پرداخته رسانه‌های آمريکايی و انگليسی عنوان کرد. خواجه‌سروی، معاون وی نيز در راستای اظهارات وزير اعلام اصطلاح «تفکيک جنسيتی» را ساخته دشمنان نظام معرفی و عنوان کرد: ما به دنبال اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها نيستيم، ضمن اينکه در اجرای طرح عفاف و حجاب به دنبال پرده‌کشی، ديوار کشيدن و اقدامات خشن و برخورد فيزيکی نيستيم. با اين حال، با گذشت کمتر از يک سال از اظهارات مسوولان و تاکيد بر نبود تفکيک جنسيتی و ساخته و پرداخته شدن اين موضوع در رسانه‌های خارجی، گزارش عملکرد دانشگاه علامه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ که مربوط به دوره شش ساله رياست حجت‌الاسلام شريعتی بر اين دانشگاه می‌شود، به صراحت نشان می‌دهد تفکيک جنسيتی ۳۵۰ کلاس درس، طرحی آزمايشی و تنها مربوط به دروس عمومی است و احتمال آن می‌رود که با طی شدن مرحله آزمايشی اين طرح، دامنه تفکيک جنسيتی گسترده‌تر و به کلاس‌های اختصاصی نيز برسد. جدا از گام بلند مسوولان دانشگاه علامه طباطبايی در اجرای سياست‌های تفکيک جنسيتی در وضعيت کنونی، توسعه پرديس‌های دخترانه و پسرانه در اين دانشگاه از جمله طرح‌هايی است که با جديت در حال پيگيری است. «حجت‌الاسلام سيد صدرالدين شريعتی» هفته گذشته درباره آخرين وضعيت احداث پرديس دختران اين دانشگاه اظهار کرد: برخی از ساختمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه علامه قرار است جابه‌جا شود و ما می‌توانيم از دانشکده‌های بزرگ‌مان که خالی شده به عنوان پرديس دختران استفاده کنيم. وی زمان راه‌اندازی دقيق اين پرديس را اعلام نکرد و گفت: راه‌اندازی يک پرديس دانشگاهی کار زمانبری است، بنابراين نمی‌توان زمان دقيقی اعلام کرد. در اين پرديس شرايطی را به وجود خواهيم آورد تا دختران با خيال آسوده به فعاليت‌های آموزشی و ورزشی و پژوهشی خود بپردازند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016