شنبه 3 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تأیید سرنگونی هواپیمای جنگنده ترکیه توسط سوریه

دويچه وله ـ مقامات نظامی سوریه گزارش دادند که یک جت جنگنده‌ی ارتش ترکیه را سرنگون کرده‌اند. دولت ترکیه ضمن تایید این خبر اعلام کرد که واکنش قاطعی به این حمله نشان خواهد داد. بحران سوریه بتدریج ابعادی منطقه‌ای می‌یابد.


ارتش سوریه در شامگاه جمعه (۲۲ ژوئن/۲ تیر) تایید کرد که یک هواپیمای جنگنده‌ی ترکیه را در نزدیکی سواحل دریای مدیترانه سرنگون کرده است. به گفته مقامات نظامی سوریه این هواپیما در ارتفاع کم و با سرعت زیاد وارد حریم هوایی این کشور شده بود.

به گفته ناظران بین‌المللی تایید خبر سرنگونی این هواپیما از سوی ترکیه تنش در مناسبات دمشق و آنکارا را شدت خواهد بخشید. هواپیمای جنگنده از نوع فانتوم اف‌۴‌ بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رسمی سوریه، "سنا"، نخست گزارش داد که ارتش این کشور یک هواپیمای بی‌هویت را در حریم هوایی این کشور با آتش پدافند سرنگون کرده ‌است. اما پس از چندی مقامات نظامی سوریه اعتراف کردند که هواپیمای سرنگون شده متعلق به نیروی هوایی ترکیه بوده است.

ترکیه اعلام کرد که "واکنشی قاطع" به حمله سوریه نشان خواهد داد. دفتر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اعلام کرد که اثری از دو خلبان این هواپیمای فانتوم هنوز یافت نشده و جستجوها همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود که نیروی دریایی ترکیه و سوریه در پی یافتن سرنشینان هواپیما هستند. این جت جنگنده از فرودگاه "ملطیه" در جنوب ترکیه برخاسته بود.

هواپیمای جنگنده ترکیه حوالی بعد ازظهر جمعه بر فراز دریای مدیترانه از صفحه رادار ناپدید شد. نخست گمان می‌رفت که هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده است، اما شبکه خبری حزب‌الله لبنان در روز جمعه اعلام کرد که این هواپیما مورد اصابت پدافند هوایی سوریه قرار گرفته است.

در ترکیه نیز نخست خبرهای ضد و نقیضی درباره هواپیمای مفقود شده گزارش می‌شد، تا اینکه در پی نشست کابینه‌ی امنیتی ترکیه به ریاست اردوغان خبر سرنگونی هواپیمای این کشور توسط ارتش سوریه تایید شد. محل سرنگونی هواپیما ظاهراَ حدود ۱۳ کیلومتر از شهر لاذقیه فاصله داشته و بر فراز دریای مدیترانه بوده است.

دفتر اردوغان اعلام کرد که این هواپیما سرگرم پرواز اکتشافی بوده است.

آیا بحران سوریه گسترش می‌یابد؟

پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه، آنکارا بتدریج از رژیم بشار اسد فاصله گرفت و سرانجام بدل به یکی از منتقدان جدی حکومت سوریه شد. ادامه سرکوب مخالفان در سوریه موجی از آوارگان سوری را روانه ترکیه کرده است.

بخش بزرگی از اپوزیسیون سوریه نیز در ترکیه به سر می‌برند. کشتار خونین غیرنظامیان در سوریه سبب شد که دولت اردوغان آشکارا خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شود.

عنان بار دیگر خواهان همکاری ایران در حل بحران سوریه شد

از سوی دیگر کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، بار دیگر اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران باید برای حل بحران سوریه مشارکت داشته باشد. ایران یکی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد به شمار می‌آید.

عنان در روز جمعه گفت تشدید خشونت‌ها در سوریه نیاز به تدابیر جدیدی دارد. قرار است در ۳۰ ژوئن نشست "گروه تماس" در ژنو برگزار شود. عنان در ژنو تصریح کرد که «هر چه زمان بیشتری سپری شود شرایط در سوریه وخیم‌تر خواهد شد».

به گفته نماینده سازمان ملل کشورهای بانفوذ باید فشار بر دولت ترکیه را افزایش دهند. هنوز تصمیمی برای تغییر برنامه ۶ ماده‌ای صلح عنان در نظر گرفته نشده است.

عنان گفت تهران می‌تواند "بخشی از راه‌حل بحران سوریه" باشد. آمریکا در مقابل ایران را "بخشی از مشکل سوریه" می‌داند. عنان از ماموریت صلح‌بانان سازمان ملل در سوریه تقدیر کرد اما گفت که به علت وضعیت موجود ۳۰۰ ناظر سازمان ملل مجبور به قطع فعالیت‌های خود شده‌اند.

عنان در ژنو هشدار داد: «بیم آن می‌رود روزی فرا رسد که جلوگیری از وخامت اوضاع ممکن نباشد و بحران سوریه از کنترل خارج شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016