یکشنبه 18 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه وينرسايتونگ: آمادگی ايران برای مذاکره محرمانه با آمريکا

خبرگزاری آريا- روزنامه وينرسايتونگ چاپ وين در مقاله ای به قلم ديويد ايگناتيوس نوشت: : متن پيشنهادهای ايران به گروه ۵+۱ در ماه گذشته نشان می دهد که ايران در باره برنامه هسته ای خود تا اندازه آماده توافق و امتيازدهی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر اين تحليل ؛ پيشنهاد ايران تعهد اين کشور را به قرارداد "ان. پ. تی." و حق ايران برای غنی سازی اورانيوم را مورد تاکيد قرار می دهد.
مذاکره کنندگان ايران در مسکو به بخش اول اشاره کرده و گفتند چرا غنی سازی در اين قرارداد يک حق غيرقابل واگذاری است؟ ايرانی ها برای توجيه غنی ‌سازی خود برخی از مواد و فرازهای قانون منع گسترش سلاح های اتمی را ذکر کردند و از ساير منابع بين المللی هم استفاده کردند. برخی از کارشناسان آمريکائی و اسرائيلی اين حق ايران را زير سئوال می برند ولی ايران شناسائی رسمی آن را يکی از ستون های اصلی هر گونه مذاکره ای می داند. غنی سازی در همه مذاکرات هسته ای مسئله تعيين کننده است. گروه ۱+ ۵ خواستار آنست که ايران غنی سازی را متوقف کند تا همه قطعنامه های سازمان ملل حالت اجرائی به خود بگيرند. ولی ايران روی حق خود برای غنی سازی تاکيد می کند
دربخش ديگری از اين مقاله آمده است: در مدارک مربوط به مذاکرات اثری از طرح برد - برد ديده نمی شود. ولی مدارکی ديده می شوند که انعطاف پذيری ايران را در قبال خواست های اعتماد سازی گروه ۱+۵ مبنی بر غنی سازی ۲۰ درصد و صدور مواد سوختی به خارج از کشور را نشان می دهند. اين موضوع در يک فرمول بندی مغلق خلاصه شده و طبق آن گروه مزبور متعهد می شود مواد سوختی مورد نياز مرکز تحقيقاتی ايران را تامين نمايد. اگر مذاکرات با شکست روبرو شود اين سئوال باقی می ماند که آيا مذاکرات ديگری امکان پذير است يا خير.
در اين نوشته ادعايی مظرح شده که منابع ايرانی و نيز منابع مستقل آن را هنوز تاييد نکرده اند و آن اين که:برخی ايرانی ها علامت فرستاده اند که آماده مذاکرات محرمانه با آمريکا هستند. ولی ضيق وقت وجود دارد و فشار آمريکا به خاطر نزديک شدن مبارزات انتخاباتی در آن کشور مذاکرات جدی و واقعی را مشکل تر ساخته است. فشار تحريم ها بيشتر می شود و خطر عمليات نظامی اسرائيل به طور تهديد کننده نزديک تر شده است.
در قسمت ديگری از مقاله می خوانيم:نقطه پايانی در سند ۴۴ صفحه ای بيش از هر موضوعی جالب توجه است. هشدار مبنی بر اين که ايران به بيش از ۲۰درصد مواد سوختی نياز خواهد داشت با توجه به طرح های اين کشور برای ساخت چهار نيروگاه هسته ای تحقيقاتی در آن کشور و صدور مواد سوختی به ساير کشورها است اين موضوع می تواند يک حرکت قاطع شطرنج بازانه باشد ولی در عين حال می تواند نشان از اين باشد که مذاکرات در گودالی فرو افتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016