دوشنبه 16 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه دانشجويان ليبرال در اعتراض به تفکيک جنسيتی گسترده در دانشگاه‌ها

بامدادخبر – بحث تفکيک جنسيتی از ابتدای انقلاب ۵۷ در ايران مجددا اوج گرفته است و هربار مسئولين امر با ترفندی جديد سعی در کاهش دسترسی دختران به نظام آموزشی مدرن دارند. اما در تازه‌ترين اقدام و پس از اعلام نتايج کنکور سراسری سال ۹۱، محدوديت‌های شديدی برای انتخاب رشته دختران پذيرفته شده در کنکور وضع شده است. براساس دفترچه‌های انتخاب رشته توزيع شده، از هر ۶ رشته بيش از ۱ رشته به صورت تک جنسيتی دانشجو می‌پذيرند. اين رقم که نسبت به سال گذشته رشد شديدی را شاهد بوده است، نگرانی بسياری از فعالان فرهنگی و دانشجويی را در پی داشته.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه دانش‌جويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران نيز در اعتراض به سياست‌های تفکيک جنسيتی دولت بيانيه‌ای صادر کرده است. در اين بيانيه ضمن محکوم کردن تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها از تمامی دانشجويان، فعالان و گروه‌های سياسی و فعالان فرهنگی خواسته شده است در مقابل اين سياست‌ها موضع گيری کنند.

متن که کامل بيانيه که به دست بامدادخبر رسيده به شرح زير است:

نتايج اوليه آزمون سراسری سال ۹۱ در حالی اعلام شد که تفکيک جنسيتی و تبعيض بر عليه دختران شرکت کننده در آن به شکلی بسيار ملموس قابل رويت است. اين اتفاق در واقع ادامه تلاشهايی است که به شکلی سازمان يافته و منظم، نهاد مدرن دانشگاه را هدف قرار داده و در تلاش برای تبديل آن به زير مجموعه‌ای خنثی و منفعل از دستگاههای ايدئولوژيک نظام است. اين برنامه خزنده و جهت دار که سالهاست در آموزش عالی و همچنين آموزش و پرورش آغاز شده است، می‌رود تا مدارس و دانشگاه را از توليد علم و وجود انديشه‌های مدرن و انتقادی خالی کند و آن‌ها را به شعبه‌هايی از حوزه عليمه تبديل نمايد. جدال تاريخی روحانيت سنتی با تحصيل دختران در تاريخ معاصر ايران اگر چه با تاسيس نهادهای مدرن بعد از مشروطه ناکام ماند، اما با قدرت گرفتن بنيادگرايان دينی، روز به روز شاهد تحديد جايگاه زنان در جامعه هستيم و اين برنامه‌های ارتجاعی که دانشگاههای ايران را دربر گرفته است، چيزی نيستند جز ادامه‌‌‌‌ همان تلاش‌ها برای خانه نشين کردن زنان و دختران اين مرز و بوم.

دانش‌جويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران ضمن محکوميت شديد اين حرکت‌های ارتجاعی، از همه دانشجويان و اساتيد و فرهيختگان و فعالان عرصه فرهنگ می‌خواهد که در مقابل اين حرکت‌های رسوا سکوت نکنند و اعتراض خود را به هر طريق ممکن ابراز نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016