دوشنبه 10 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: اصلاح‌طلبان فريب "در باغ سبز" را نخورند

• نمی‌توان آنچه در درون جناح اصولگرا می‌گذرد را آرايش سياسی ناميد
• راه برای فعاليت اصلاح طلبان بسته است.


احمد شيرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در مورد ارزيابی خود در آرايش سياسی گروه‌ها در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تصريح کرد: تاکنون آنچه از طيف‌های مختلف درمورد انتخابات مشاهده کرديم هيچ شباهتی به آرايش سياسی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اگر چه در آستانه انتخابات با صراحت اعلام نمی‌شود ولی محدوديت‌هايی که متوجه اصلاح طلبان بود، امروز نيز به قوت خود باقی است. بنابراين اگر چه همه مردم در اصلاح طلبان و اصولگرايان خلاصه نمی‌شوند اما اگر اين دو را دو طيف اساسی کشور حساب کنيم، می‌توان گفت که در عمل راه برای فعاليت اصلاح طلبان بسته است.

شيرزاد با بيان اينکه جناح اصولگرا فعاليت سياسی خود را آنگونه که عرف است، انجام نمی‌دهد، گفت: نمی‌توان بر آنچه در درون جناح اصولگرا می‌گذرد نام آرايش سياسی را گذاشت زيرا تکليف اين جناح اصولا طی يک فرايند سياسی مشخص نمی‌شود، ضمن اينکه تناقض در اظهارات افراد اين طيف نيز به امری طبيعی تبديل شده است.

وی افزود: بسياری از گروه‌های اصولگرا که در آستانه انتخابات با يکديگر ائتلاف می‌کنند اساسا واقعيت خارجی ندارند و شب انتخابات ايجاد می‌شوند.

اين فعال سياسی اصلاح طلب همچنين با اشاره به طرح مناسک که از سوی جبهه مردم سالاری پيشنهاد شده است، تاکيد کرد: اگر چه اجرای اين طرح دشوار به نظر می‌رسد اما اگر اين جبهه بتواند از اين طريق چتر امنی برای اجماع همه گروه‌های اصلاح طلب ايجاد کند، کار ارزشمندی خواهد بود.

شيرزاد با تاکيد براينکه حضور در انتخابات با معرفی کانديد و تشکيل ستاد انتخاباتی کاملا متفاوت است، عنوان کرد: عدم ترک سنگر انتخابات همواره يکی از ارزش‌های اصلاح طلبی است البته مشروط بر اينکه انتخابات کاملا رقابتی برگزار شود. بنابراين در صورت فراهم شدن شرايط حضور اصلاح طلبان جدی‌تر از هم اکنون نيز خواهد شد و تا زمانی که موضع رسمی از سوی جبهه اصلاحات اعلام نشود همه بحث‌ها در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات گمانه زنی بيش نيست.

وی با تاکيد براينکه به دست گرفتن امور کشور پس از دولت نهم و دهم کار دشواری است، تصريح کرد: مساله مهم اين است که ما چاره حل مشکلات کشور را می‌دانيم چرا که در قدرت مديريت مجموعه اصلاح طلبان شکی نيست اما از طرفی شرايط بايد فراهم شود. اصلاح طلب دست بسته کاری از دستش بر نخواهد آمد.

شيرزاد ادامه داد: اگر چه در دولت خاتمی به شکل نسبی شرايط برای اتخاذ برخی تصميمات باز بود اما پس از آن هيچگاه شاهد چنين وضعيتی نبوديم بنابراين معتقدم بايد راه را برای رقابت سالم همه نيروهای دلسوز کشور باز کرد که اصلاح طلبان نيز جزئی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

وی خطاب به اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان نبايد به بهانه ايجاد رنگ و بوی انتخاباتی فريب در باغ سبزهايی که به آن‌ها نشان می‌دهند را بخورند و از خود يک اصلاح طلب بازنده بسازند.

اين فعال سياسی اصلاح طلب با انتقاد از اينکه تاکنون شرايط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری فراهم نشده است، يادآور شد: قرار نيست شب قبل از انتخابات معجزه‌ای صورت گيرد. جناح مقابل بايد شکست در مديريت کشور را بپذيرد.

شيرزاد با بيان اينکه برای رسيدن به قدرت و تامين منافع سياسی کشور نمی‌توان دريوزگی کرد، گفت: اصلاح طلبان نمی‌خواهند کسی برد آن‌ها را در انتخابات تضمين کند. تنها خواسته ما اين است که تضمين باخت هم به ما ندهد و به جای حذف نيروهای دلسوز نظام شرايط را برای آمدن افراد توانمند در عرصه مديريت کشور فراهم کند.

وی همچنين خاطرنشان کرد: اميدوارم دوستان ما در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تحليل جامعی از شرايط کشور داشته باشند تا بتوانند به درستی برای انتخابات تصميم بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016