سه شنبه 11 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت هر ريال عربستان سه برابر شد، غيبت ايرانيان در بازارهای مکه و مدينه

• همزمان با نوسانات شديد نرخ ارز در بازار تهران، قيمت هر ريال عربستان هم در مدينه منوره به يکهزار تومان افزايش يافته که اين موضوع منجر به کاهش قدرت خريد زائران ايرانی و نگرانی فروشندگان کالاها در اين شهر شده است.


به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مدينه منوره، همزمان با نوسانات شديد قيمت ارز در ايران، افزايش غيرمنتظره "ريال عربستان" زائران ايرانی را در مکه و مدينه منوره غافلگير کرده است.

در روزهای اخير و با ورود تعداد قابل توجه‌ای از زائران ايرانی به مدينه منوره، قيمت هر ريال عربستان در بازارهای رسمی و غير رسمی تا مرز يکهزار تومان افزايش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که در مراسم حج سال گذشته هر ريال عربستان حدود ۳۵۰ تومان ارزش داشت و خريد با ريال عربستان برای زائران ايرانی دارای صرفه اقتصادی بالايی بود.

با اين وجود، در سالجاری با افزايش ۳ برابری قيمت هر ريال عريستان سعودی در مقايسه با سال گذشته، قدرت خريد زائران ايرانی به شدت کاهش يافته است.

گزارش ميدانی خبرنگار اعزامی مهر از بازارچه‌های خريد شهر مدينه منوره نشان می دهد که در چند روز گذشته افزايش قيمت هر ريال عربستان به ۱۰۰۰ تومان منجر به کاهش خريد زائران ايرانی شده است.

در حال حاضر، قيمت يک لباس درجه دو بچه‌گانه چينی در بازار و فروشگاه‌های مدينه حدود ۱۰ تا ۱۵ ريال عربستان است. به عبارت ديگر، يک ‍زائر ايرانی برای خريد اين لباس بايد معادل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزينه کند در حالی که ارزش اين لباس در بازار تهران کمتر از ۷ هزار تومان برآورد می شود.

از سوی ديگر، با کاهش ارزش ريال ايرانی، برخی فروشندگان محلی و برخی از فروشگاه ها که تا سالهای قبل به جای ريال عربستان برای فروش کالا از دريافت تومان ايرانی استقبال می کردند، در سالجاری از معامله و فروش کالا با تومان ايرانی خودداری می کنند.

در همين حال، کاهش ارزش ريال ايرانی و افزايش تصاعدی قيمت ريال عربستان سعودی نگرانی و ناراحتی فروشندگان مهاجر و خارجی شاغل در بازار مکه و مدينه منوره را هم به همراه داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016