یکشنبه 23 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: هاشمی و ناطق نوری کانديدا نمی شوند

مهر ـ دبير سابق شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به سوالی درباره تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران ، گفت: آنها قبلا مدعی بودند که تحريم ها در چارچوب سازمان ملل است در حاليکه اين تحريم ها در چارچوب سازمان ملل متحد نيست؛ تحريم ها يک جانبه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام امروز يکشنبه در حاشيه همايش بين المللی برند برتر، کيفيت برتر که در سالن همايش های مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پرواز پهباد حزب الله بر فراز آسمان های رژيم صهيونيستی اظهار داشت: اين موضوع نشان داد اين رژيم با همه ادعايی که دارد در زمينه دفاع هوايی ضعيف عمل می کند. ضمن آنکه پرواز اين پهباد و نفوذ آن بر فراز آسمان های رژيم صهيونيستی ضربه سختی را به حيثيت اين رژيم غاصب وارد کرد.

وی گفت: همچنين پرواز اين پهباد علامت بسيار خوبی برای قدرت حزب الله در منطقه خاورميانه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت الاسلام روحانی در ادامه درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری تصريح کرد: بنده معتقدم بايد انتخابات پرشور برگزار شود و انتخابات پرشور منوط به حضور همه گروه ها و جريان های سياسی در عرصه انتخابات است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر من بايد همه افراد، گروه ها و تشکل‌های سياسی در انتخابات يازدهم رياست جمهوری حضور پيدا کنند.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا از کانديداتوری ناطق نوری يا هاشمی رفسنجانی در انتخابات يازدهم رياست جمهوری حمايت می کنيد، يا نه؟ افزود: افرادی که شما از آنها نام برديد اعلام کرده اند که در انتخابات آينده شرکت نخواهند کرد.

روحانی در ادامه به اين پرسش که آيا شما داوطلب انتخابات رياست جمهوری می شويد، پاسخی نداد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص وسعت فعاليت اصلاح طلبان در انتخابات آينده نيز افزود: اين موضوع را بايد از خود اصلاح طلبان پرسيد؛ چراکه بنده از برنامه و تصميمات آنها بی خبرم، اما همانطور که اذعان داشتم بايد همه گروه ها در انتخابات آينده شرکت کنند.

نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به اين سوال که تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران را چگونه ارزيابی می کنيد؟، گفت: آنها قبلا مدعی بودند که تحريم ها در چارچوب سازمان ملل است در حاليکه اين تحريم ها در چارچوب سازمان ملل متحد نيست؛ تحريم ها يک جانبه است.

وی افزود: به نظر بنده تحريم های يک جانبه کار ناصحيح و نادرستی است ضمن آنکه بحث WTOبرای اين بود که مسائل سياسی وارد بحث تجارت نشود، اما کاری که اکنون انجام شده، خلاف مقررات تجارت آزاد و مقررات بين المللی است.

روحانی تاکيد کرد: اروپايی ها اگر نظری دارند بايد آن را به شورای امنيت ارائه دهند، اما در اقدامی يک جانبه تحريم ها را عليه ما اعمال می کنند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ما بايد همه توان خود را برای مقابله با تحريم ها بکار بگيريم، اضافه کرد: اگر دشمن بخواهد کاری را انجام دهد ما نبايد در قبال عملکرد آنها چشمان مان را ببنديم و فقط تماشاچی باشيم، بايد تلاش کنيم تا جلوی اقدامات آنها را بگيريم و با برنامه های آنها مقابله کنيم، اگر اين کار را انجام ندهيم مقصر هستيم.

خبرنگاری از روحانی سوال کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه اخيرا اعلام کرده که ايران می خواهد در مسائل هسته ای انعطاف بيشتری را از خود نشان دهد، نظر شما در اين رابطه چيست؟ که وی ادامه داد: بنده اطلاع دقيقی ندارم و بهتر است به اين مساله نپردازم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگری درباره طرح وحدت ملی که از سوی هاشمی رفسنجانی ارائه شده است، تصريح کرد: معنای دولت وحدت ملی آن است که همه افکار و جناح ها در دولت حضور داشته باشند. به نظر من دولتی در شرايط فعلی می تواند موفق ظاهر شود که فراگير باشد. ما شرايطی نداريم که يک جناح بتواند از معضلات فعلی عبور کند. از اين رو با دولت فراجناحی می توانيم از اين معضلات عبور کنيم.

روحانی در ادامه اين گفتگو در خصوص انتخابات آينده آمريکا خاطر نشان کرد: ديگر نمی توانيم راجع به دوران قبل از انتخابات آمريکا بحث کنيم؛ چراکه آن دوران به پايان رسيده است، ولی در خصوص دوران بعد از انتخابات بايد منتظر ماند و ديد کدام گروه روی کار می آيند و چه سياستی را اتخاذ می کنند.

به گفته نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی در حال حاضر معلوم نيست که کدام گروه(دموکرات های جمهوری خواه) پيروزی انتخابات می شوند.

وی همچنين درباره اينکه نظر شما در خصوص مذاکره دو جانبه ايران با آمريکا چيست؟، گفت: در حال حاضر اين موقعيت برای آمريکا فراهم شده است که در قالب ۱+۵ با ايران گفتگو کند.

روحانی تاکيد کرد: در ۱+۵ بيشترين مخاطب ايران، آمريکا است تا چهار کشور ديگر. بنابراين اگر آمريکايی ها حسن نيت داشته باشند اين فرصت خوبی برای آنها است تا بتوانند در قالب مذاکره و گفتگو مسائل و مطالب خود را بيان کنند.

روحانی در پاسخ به اين سوال که چه نمره ای به دولت نهم و دهم می دهيد، تصريح کرد: بنده معلم نيستم و نمی توانم نمره دهم.

دبير سابق شورای عالی امنيت ملی اضافه کرد: در زمينه هسته ای فقط بايد مذاکره کرد و به هيچ وجه نمی توان با تحريم و تهديد موضوع را به پيش برد.

وی اضافه کرد: ايران در زمينه هسته ای گام های خوبی را برداشته است و طرف مقابل نيز بايد نسبت به اين گام ها پاسخ مثبتی را بدهد. مسئولين مذاکره کننده و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اين زمينه مطالبی را بيان کردند و معنای اين مطالب آن است که ما فقط به مذاکره پايبنديم و انتظار داريم که طرف مقابل نيز نسبت به اين اظهارنظرها واکنش مناسب و مثبتی را نشان دهد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آنها نبايد فکر کنند که با فشار و تهديد می توانند مسئله هسته ای ايران را حل کنند. البته آنها می گويند هم فشار، هم مذاکره، متاسفانه در سال های اخير به فشار و تهديد روی آورده اند در حاليکه بايد موضوع مذاکره را جدی بگيرند.

دبير سابق شورای عالی امنيت ملی در پايان در خصوص مواضع اخير ترکيه در قبال سوريه خاطر نشان کرد: مواضعی که ترکيه اتخاذ کرده است مواضع مناسب يک همسايه نيست ترکيه نبايد به عنوان عضو پيشتاز ناتو حرف بزند بايد به عنوان يک کشور مسلمان همسايه موضع‌گيری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016