چهارشنبه 17 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: مسئولان زمينه حضور مردم در انتخابات قانونی و آزاد را فراهم کنند

خبرگزاری آريا - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همان‌گونه که مردم تکليف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نيز تکليف دارند زمينه حضور و مشارکت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم کنند.
به گزارش خبرگزاری آريا ، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، در ديدار جمعی از نمايندگان شوراهای اسلامی شهرهای کشور، تفکر شورايی را ضد خودمحوری، خودبينی و قانون گريزی دانست و با توجه به تأکيد مکرر دين اسلام به تفکر و مديريت شورايی گفت: هرچند پس از پيروزی انقلاب اسلامی، همه اعضای شورای انقلاب تفکر شورايی داشتند، ولی مرحوم آيت‌الله طالقانی در اين مورد بسيار پيگير بودند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌که قانون تشکيل شوراها در مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع مقدس به تصويب رسيد، گفت: هرچند به دليل مشکلات و مضيقه‌های کشور، اجرای اين قانون تا سال ۷۷ تحقق نيافت، ولی با انجام سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، اکنون شاهد نقش‌آفرينی خوب و مؤثر اين شوراها به عنوان يکی از ارکان مردم‌سالاری در قانون اساسی هستم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به سابقه قديمی کارهای شورايی در کشور حتی در مناطق روستايی، يکی از راه‌های تحقق تفکر شورايی را تشکيل شوراهای اسلامی شهرها در سراسر کشور خواند و گفت: تشکيل شوراهای شهر ياری نيز به منظور کمک به تصميمات شوراهای اسلامی و مشارکت آحاد مردم در تصميم‌گيری‌های شهری، يکی ديگر از آثار و برکات عملکرد شورايی است که برای کشور تاکنون مؤثر و کارگشا بوده است.
هاشمی رفسنجانی در تبيين اهميت و جايگاه مشورت از ديدگاه اسلام، به آياتی از قرآن کريم که پس از شکست اوليه مسلمانان در جنگ اُحد نازل شد، اشاره کرد و گفت: در بحبوحه جنگ که نفرات زيادی از سپاهيان اسلام حتی حضرت حمزه به دليل غفلت برخی برای حفاظت از تنگه اُحد به شهادت رسيده و خود پيغمبر نيز مجروح شده بودند و شرايط سختی برای مسلمانان و پيامبر پيش آمده بود، آيه‌ای بر پيامبر نازل شد که رحمت خداوند شامل حال تو شد، چون نرمش نشان دادی و خشونت به خرج ندادی و همان جا خداوند توصيه می‌فرمايد: کسانی را که به غفلت پشت جبهه را خالی کردند، ببخش و حتی با آنان مشورت کن.
وی با اشاره به همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با رياست جمهوری گفت: از هم‌اکنون برنامه‌ريزی‌ها و تشريک مساعی‌ها برای انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات رياست جمهوری در دستور کار باشد تا اين موضوع مورد غفلت و تحت‌الشعاع قرار نگيرد.
هاشمی رفسنجانی، قانون کنونی انتخابات و تشکيل شوراهای اسلامی را خوب توصيف کرد و گفت: چنانچه نياز به تغييراتی در اين قانون احساس می‌شود، بايد به صورت لايحه و در زمان مناسب که منتج به نتيجه‌گيری مفيد شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جواب سؤال يکی از حاضرين در مورد نقش و تکليف مردم در شرايط کنونی کشور به‌ويژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدين ايران اسلامی همواره با درک شرايط و مقتضيات کشور به تکليف خود به خوبی عمل کرده‌اند و همان‌گونه که مردم تکليف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نيز تکليف دارند زمينه حضور و مشارکت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016