شنبه 20 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگويی برای رفع تحريم‌های ايران؟

ايسنا ـ يک خبرگزاری آمريکايی گزارش داد که دولت اوباما در حال بررسی رويکرد جديدی در گفت‌وگوها با ايران است که تحريم‌های اقتصادی را سريع‌تر از رويکردی که پيشتر به تهران پيشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری آسوشيتدپرس با اعلام اين خبر به نقل از مقامات آمريکايی گزارش داد که اين پيشنهاد يکی از چند گزينه‌ای است که پيش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات ۱+۵ و ايران درباره‌ی آن مذاکره می‌شود.

اين گزارش حاکی است که هدف آمريکا تلاش برای پيشگيری از شکست دور بعدی مذاکرات با ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آسوشيتدپرس افزود که تدوين اين استراتژی در بحبوحه افزايش فعاليت‌های ديپلماتيک انجام می‌گيرد. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز روز جمعه اعلام کرد که گفت‌وگوهايش با ايران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد.

بر اساس اين گزارش يک مقام غربی گفت که مذاکره کننده ارشد آمريکا، انگليس، چين، فرانسه، آلمان و روسيه توافق کرده‌اند ۲۱ نوامبر (اول آذر) در بروکسل با يکديگر به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگيری احتمالی مذاکرات با ايران در اوايل سال آينده ديدار کنند.

تا آن زمان آمريکا نيز ممکن است تهديد تحريم‌های جديد و بی‌سابقه عليه اقتصاد ايران را بررسی کند که قانونگذاران کنگره در حال کار کردن بر روی آ‌ن طبق گفته مشاوران و افراد دست‌اندرکار تدوين پيش نويس اين تدابير هستند.

بر اساس اين گزارش مبنای مقدماتی هر راه حل از طريق مذاکره روشن است: تحريم‌های آمريکا، اروپا و ديگر تحريم‌ها بين‌المللی در صورتی رفع خواهد شد که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، ذخائر موجود اورانيوم ( با غنای بالا) را از کشور خارج کرده و عمليات‌ها در فردو را تعليق کند.

اما ايران تاکنون از پذيرش اين رويکرد خودداری کرده است.

به گفته‌ی مقامات آمريکايی اين باعث شده است آمريکا به راه‌هايی برای تغيير شکل اين پيشنهاد فکر کند تا آن را برای ايران جذاب‌تر کند بدون آنکه مصالحه جديدی را ارايه کند.

اين مقامات به دليل آنکه مجاز به صحبت علنی در اين باره نبودند از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

بر اساس اين گزارش، دولت آمريکا آنچه را خودداری ايران از عمل به تعهدات هسته‌يی‌اش می‌خواند، تنها دليل اين " بن بست" می‌داند، اما مقامات آمريکايی می‌گويند که دولت آمريکا در حال بررسی پيشنهادی بسط داده شده است که کنارگذاشتن سريع‌تر و عميق‌تر تحريم‌های نفتی و ديگر تحريم‌ها را شامل شود.

اين گزارش می‌افزايد: اما از اين تحريم‌ها زمانی عقب نشينی می‌شود که تهران به مصالحه‌های بيشتری از آنچه درباره‌ی برنامه‌ی غنی سازی خود به آن اشاره کرده است، موافقت کند.

جزييات پيشنهاد احتمالی همچنان نامشخص است، اما فرض بر آن است توافقی ايجاد شود که مانع از آن شود که به نظر برسد هر دو طرف در برابر تقاضای ديگری تسليم می‌شود.

اين گزارش حاکی است دولت اوباما همچنان به راه حل ديپلماتيک متعهد است و گزينه‌ی نظامی را بايد تنها به عنوان آخرين دستاويز بررسی کرد.

بنابراين گزارش، يک مقام آمريکايی همچنين گفت: در حالی که اوباما دوباره به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده است، دولت با گفت‌وگوی مستقيم با تهران به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر که شامل گروه بزرگ قدرت‌های جهانی است باز برخورد خواهد کرد؛ در صورتی که با اين مذاکرات اميد بيشتری برای يک را ه حل از طريق مذاکره وجود داشته باشد.

مقام ياد شده که به علت مجاز نبودن به صحبت علنی درباره‌ی اين موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود که با اين حال گفت‌وگوی مستقيم در سه ماه آينده بسيار بعيد به نظر می‌رسد؛ زيرا دولت آمريکا هيچ تمايلی را از سوی ايرن مشاهده نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016