دوشنبه 22 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسکو خواستار مذاکره مستقيم ايران و آمريکا شد

تابناک ـ در شرايطی که از چند هفته پيش تاکنون، موضوع احتمال برگزاری مذاکرات دوجانبه ميان ايران و آمريکا، به صدر اخبار رسانه ها و محافل تحليلی راه پيدا کرده، دولت روسيه ضمن موضع گيری در اين رابطه، از انجام چنين مذاکره ای استقبال کرده است. به اعتقاد مسکو، مذاکره ايران و آمريکا می تواند از وقوع منازعه جلوگيری کند.

به گزارش تابناک، سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه در گفت و گويی با روزنامه «فايننشال تايمز» اظهار داشته مسکو مايل است شاهد ورود تهران و واشنگتن به مذاکرات دوجانبه باشد تا از اين طريق، جلوی حمله اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران گرفته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ريابکف در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا گفته: «ما کلمه ای در مخالفت با اين امر بر زبان نخواهيم آورد. البته ما اميدواريم از محتوای چنين ترتيباتی آگاهی پيدا کنيم».

ريابکف که نماينده روسيه در مذاکرات ۱+۵ با ايران نيز هست، ادامه داده: «تماس های غيررسمی ميان ايران و آمريکا در جريان است؛ اما امکان مذاکره مستقيم نيز وجود دارد. چنين ترتيباتی هيچ مشکلی برای ما ايجاد نمی کند؛ حتی اگر به طور کامل در چارچوب ۱+۵ نباشد».

با اين حال، ريابکف اظهار داشته هر تحولی که در روابط دوجانبه ايران و آمريکا به وجود بيايد، نبايد بر مذاکرات با ۱+۵ تأثير بگذارد و اين مذاکرات بايد همچنان ادامه پيدا کند. وی همچنين با بيان اينکه احتمال رسيدن به توافقاتی در مذاکرات استانبول وجود داشت اما اين امکان از دست رفت، گفته ديگر نبايد اجازه داد تا امکانی از دست برود.

علاوه بر اين، به نوشته فايننشال تايمز، به نظر می رسد دولت انگليس نيز اکنون از مذاکره ميان ايران و آمريکا استقبال می کند.

اين روزنامه ضمن انتشار نقل قولی از يک ديپلمات انگليسی می نويسد اينک مذاکره ميان ايران و آمريکا به امری ضروری تبديل شده؛ زيرا آمريکا بايد به ايران نشان دهد که هرچند در پی محدود کردن برنامه هسته ای اين کشور است، هدفی برای تغيير نظامی سياسی ايران ندارد.

به هر حال، در صورتی که اين اظهارنظرها بيانگر موضع رسمی دو کشور فوق باشد، می توان آن را به عنوان تغيير رويکرد اعضای ۱+۵ نسبت به برقراری روابط ايران و آمريکا ارزيابی کرد، زيرا اين کشورها تاکنون به طرق مختلف، مخالفت خود را با خارج شدن ابتکار عمل موضوع هسته ای ايران از دست خود ابراز کرده بودند.

با اين وجود، آنچه در نهايت رويکرد و ديدگاه واقعی اين کشورها را مشخص خواهد کرد، تحولاتی است که در عرصه عمل روی می دهد و مواضعی است که اين کشورهای نسبت به اين تحولات اتخاذ خواهند نمود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016