چهارشنبه 24 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرونده قضات ماجرای کهريزک در دادگاه کيفری، هنوز زمان محاکمه مشخص نيست

مهر ـ پرونده قضات تعليق شده پرونده کهريزک ۴۰ ماه پس از حادثه با صدور کيفرخواست به دادگاه کيفری استان تهران فرستاده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز برای محاکمه متهمان تعيين وقت نشده اما پرونده در اختيار قضات شعبه ۷۶ دادگاه کيفری قرار گرفته است. يک مقام قضائی با تائيد اين خبر به مهر گفت: بر اساس پرونده برای سه تن از متهمان اين پرونده کيفرخواست صادر شده است و آنها به زودی محاکمه خواهند شد.

وی درباره علنی بودن دادگاه نيز گفت: رئيس دادگاه در اين رابطه تصميم گيری می کند اما هنوز نمی توان در اين باره صحبت کرد زيرا پرونده تازه به دادگاه آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرگ ۳ تن در کهريزک

گفتنی است در جريان فتنه ۸۸ امير جوادی فر، محسن روح الامينی و محمد کامرانی پس از بازداشت به زندان کهريزک منتقل و پس از سه روز به گواهی پزشکی قانونی بر اثر ضربات وارده به نسوج نرم و شرايط بد نگهداری کشته شدند اما با واکاوی بيشتر دليل کشته شدن آنها توسط سازمان قضايی نيروهای مسلح دو تن از مباشران انتظامی به اعدام محکوم شدند و حکم چندين نفر ديگر هم توسط ديوان عالی کشور تاييد شده است.

گذشت اوليای دم در بخش اول پرونده

در حالی که متهمان محکوم شده به اعدام در يک قدمی چوبه دار قرار داشتند اوليای دم رضايت خود را اعلام کردند.

سخنگوی قوه قضائيه اين هفته در مورد بخش اول پرونده به خبرنگاران گفت : در اين پرونده افرادی تحت تعقيب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضايت اوليای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد.

برای محاکمه روزشماری می کنيم

اين احکام درحالی اجرا شد که خانواده کشته شدگان خواستار محاکمه قضات متهم در اين پرونده بودند. عبدالحسين روح المينی پدر يکی از کشته‌شدگان حادثه کهريزک در حاشيه مراسم سومين سالگرد قربانيان حادثه گفت: روزشماری می کنيم تا زمان رسيدگی به پرونده اين قربانيان آغاز شود.

وی در جمع خبرنگاران با بيان اينکه روزشماری می کنيم تا زمان رسيدگی به پرونده اين قربانيان آغاز شود درخصوص پيگيری های صورت گرفته در پرونده کهريزک گفت: در هفته قوه قضائيه که در مشهد برگزار شد بنده گلايه هر سه خانواده را درباره اين پرونده به خدمت مسئولان بلندپايه قوه قضائيه اعلام کردم.

وی در پاسخ به اين سئوال که اظهارات محسنی اژه ای دادستان کل کشور مبنی بر قرار داشتن پرونده مرتضوی در وضعيت ابهام را چگونه ارزيابی می کنيد، گفت: در اين مورد بايد از خود وی سئوال کنيد. بنده اظهارنظر نمی کنم.

روح الامينی همچنين درباره اينکه ديدار با مسئولان قوه قضائيه را چگونه ديديد و با چه افرادی ديدار داشتيد؟ گفت: مسئولان بلند پايه قوه قضائيه بشارت دادند که اين پرونده را رسيدگی می کنند و ما اميدواريم که هر چه زودتر دادگاه برگزار شود.

علی کامرانی پدر يکی ديگر از قربانيان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد روند رسيدگی به حادثه کهريزک و محاکمه متهمان آن اظهارداشت: چندی قبل حيدری فرد معاون مرتضوی و يکی از متهمان پرونده بازداشت شده است و دادسرا هم قول داده است آينده نزديک کيفرخواست سعيد مرتضوی صادر می شود.

وی افزود: اين پرونده ابتدا در دادسرای قضات تشکيل و برای تکميل به دادسرای کارمندان ارجاع داده شد و نهايتا در دادگاه عمومی نيز رسيدگی شد. به زودی نيز با صدور کيفرخواست، پرونده به دادگاه کيفری استان تهران فرستاده خواهد شد.

صدور قرار جلب دادرسی

با اين وجود در ابتدای تحقيقات برای سه قاضی تعليق شده پرونده قرار منع تعقيب صادر شد. پس از صدور قرار منع تعقيب برای دادستان سابق تهران در پرونده معروف به بازداشتگاه کهريزک شاکيان پرونده به اين قرار اعتراض کردند.

در ادامه نيز پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران فرستاده شد. رئيس اين شعبه پس از بررسی اعتراض شاکيان پرونده و قرار صادر شده از سوی دادسرا اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی کرد.

در ادامه نيز پرونده برای رسيدگی به شعبه ۱۵ دادسرای تهران فرستاده شد.

اختلاف حقوقی در پرونده

سخنگوی قوه قضائيه در اين زمينه گفت در اين پرونده اختلافات حقوقی جدی وجود دارد. برای نمونه ترک فعل و فعل چه تفاوتهايی با هم دارد و معاونت در ترک فعل چگونه تحقق می يابد؟ از ديگر اختلاف نظرهای حقوقی اين پرونده بحث اعتراض به قرار منع تعقيب است. دادگاه قرار منع تعقيب را نقض و جلب به دادرسی داده است. حال قاضی که قائل نيست به مجرميت چگونه بايد قرار مجرميت صادر کند. موضوع ديگر در اين پرونده اعمال ماده ۱۸ است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد.

بازداشت يکی از متهمان پرونده

همزمان با انجام تحقيقات در رابطه با بخش دوم پرونده ، يکی از متهمان به اتهام تيراندازی در يک پمپ بنزين در اصفهان تحت تعقيب قرار گرفت و با قرار دادسرای تهران راهی زندان شد.

سرانجام ۴۰ ماه پس از ماجرا کهريزک پرونده قضات تعليق شدند با صدور کيفرخواست به دادگاه فرستاده شد که دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران اين موضوع را تائيد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016