پنجشنبه 25 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توضيحات سازمان قضائی نيروهای مسلح درباره پرونده کهريزک

سازمان قضائی نيروهای مسلح با تشريح روند رسيدگی به پرونده کهريزک تاکيد کرد: اتهامات ساير متهمان اين پرونده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان قضائی نيروهای مسلح در واکنش به انتشار مطلبی با اين مضمون که اگر با خاطيان کهريزک برخورد شده بود اتفاق اخير باعث مرگ وبلاگ نويس نمی‌شد در يکی از روزنامه ها اعلام کرد: مطلب طوری تنظيم شده بود که عدم برخورد با خاطيان شامل هر دو بخش می‌شد در حالی که تشکيلات قضائی نيروهای مسلح با بخش انتظامی برخورد قضائی کرد وپرونده مربوط به اين بخش در موقع مقتضی رسيدگی شد و احکام صادره نيز به اطلاع عموم رسيد و روزنامه جمهوری اسلامی نيز اطلاعيه مربوط به آن را به چاپ رساند.

از آنجا که هر وقت از ماجرای کهريزک مطلبی گفته می‌شود يا در مطبوعات به چاپ می‌رسد، اين دو بخش از همديگر تفکيک نمی‌شوند، لازم است بار ديگر بخش‌هائی از گزارش مربوط به رسيدگی به بخش مربوط به نيروی انتظامی که توسط تشکيلات قضائی نيروهای مسلح[سازمان قضايی نيروهای مسلح] دادرسی شد را يکبار ديگر از نظر خوانندگان گرامی بگذرانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱- پس از ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی تهران با همکاری ضابطين قضايی بررسی‌های جامعی در اين ارتباط آغاز و بخش‌های مختلف بازداشتگاه کهريزک مورد بازديد و بازرسی دادستان نظامی تهران و قاضی پرونده قرار می‌گيرد. در ادامه با اخذ ليست کامل اسامی متهمان اعزامی به بازداشتگاه کهريزک در جريان حوادث بعد از انتخابات، تمامی آنان شناسايی و ۹۸ نفر شکايت خود را به دادسرای نظامی تهران اعلام می‌کنند و مصدومان به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند.

۲- در روند رسيدگی به پرونده، با تدبير دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی و پرداخت خسارت و دلجويی از شاکيان در نهايت تعداد ۵۱ نفر از آنان، رضايت خود را اعلام می‌نمايند.

۳- به دليل جان باختن ۳ نفر از بازداشت شدگان به نام‌های مرحوم محسن روح الامينی، مرحوم امير جوادی فر و مرحوم محمد کامرانی و شکايت اولياء دم، تحقيقات جامعی در اين خصوص از متهمان، شهود و مطلعين صورت گرفت و از پزشکی قانونی خواسته شد که با توجه به معاينه اجساد ضمن اخذ نظر هيات تخصصی پزشکی قانونی نظر خود را درباره علت فوت آنان اعلام کند. پزشکی قانونی در نظريه خود با رد فوت نامبردگان به لحاظ ابتلاء به بيماری مننژيت، با تاييد وجود آثار متعدد ضرب و جرح بر روی اجساد، علت درگذشت متوفيان را مجموع صدمات وارده اعلام می‌نمايد.

۴- تحقيقات به عمل آمده نشان می‌دهد که بازداشتگاه کهريزک از شرايط نامناسبی به لحاظ زيستی، بهداشتی و تغذيه برخوردار بوده و شکات نيز بدون رسيدگی‌های لازم پزشکی در کنار برخی افراد سابقه‌دار و شرور نگهداری می‌شدند و به دليل ظرفيت محدود بازداشتگاه، تعداد زيادی از دستگيرشدگان در فضايی محدود و وضعيتی سخت ايام بازداشت خود را سپری کرده‌اند. در مجموع بازداشتگاه کهريزک فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری متهمين بوده و برخوردهای ناهنجار و تنبيهات بدنی مامورين نيز اين شرايط بد را تشديد کرده است.

۵- پس از تحقيقات اوليه، عوامل دخيل در پرونده به عنوان متهم به دادسرای نظامی احضار و از آنان بازجويی به عمل آمده و تا پايان تحقيقات در مجموع ۲۲ نفر از رده‌ها و قسمت‌های مختلف نيروی انتظامی و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.

۶- دادسرای نظامی تهران در نهايت پس از تحقيقات جامع با توجه به اقارير و اظهارات متهمان، گواهی شهود، مدارک و اسناد موجود، اظهارات شکات و مطلعين، معاينه محل وقوع جرم، استعلامات متعدد از مراجع ذيربط، نظريات پزشکی قانونی در خصوص چگونگی و ميزان جراحات و صدمات وارده به شاکيان و علل فوت متوفيان، مواجهه حضوری و ساير قرائن موجود در مجموع ۱۲ نفر از متهمان را مجرم شناخته و در خصوص آنان کيفر خواست صادر و نسبت به ساير متهمان حسب مورد قرار منع پيگرد و موقوفی تعقيب صادر نموده است.

۷- براساس مدارک و شواهد موجود و نظريات پزشکی قانونی، دادسرای نظامی تهران جان باختن مرحوم محسن روح ا لامينی، مرحوم امير جوادی فر و مرحوم محمد کامرانی را به استناد بند "ب" ماده ۲۰۶ "قانون مجازات اسلامی" از مصاديق قتل عمد تشخيص داده و در همين ارتباط از دادگاه نظامی برای ۳ نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه کهريزک به اتهام مشارکت در ايراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات نموده است.

به دنبال صدور کيفرخواست عليه ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهريزک توسط دادسرای نظامی تهران که در اطلاعيه قبلی اعلام گرديد، پرونده به دادگاه نظامی يک تهران ارجاع شد و رسيدگی به اتهامات متهمان با رعايت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمين و وکلای آنان صورت پذيرفت. طی جلسات اولياء دم، جمعی از شکات و وکلای آنان به تفصيل شکايات خود را مطرح کردند و متهمان پرونده و وکلای آنان نيز به طرح دفاعيات خود پرداختند.

پس از پايان رسيدگی، دادگاه بر اساس تحقيقات انجام شده، نظريات پزشکی قانونی و ساير مستندات موجود در پرونده، دو نفر از متهمان را به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزيری و پرداخت ديه، به قصاص نفس و ۹ متهم ديگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری محکوم نموده و يکی از متهمان نيز به دليل عدم احراز جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است. حکم صادره غيرقطعی است و پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در تاريخ ۲۰ مهر ۱۳۸۹ سخنگوی قوه قضائيه، در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعيت پرونده کهريزک با توجه به اعلام رضايت سه ولی دم اين پرونده مبنی بر گذشت از قصاص دو محکوم حادثه، گفت: رضايت اوليای دم به دادگاه نظامی اعلام شده، منتهی اين رضايت در خصوص محکومين به قصاص بوده است. طبعا دادگاه در خصوص افرادی که نسبت به آن‌ها اعلام رضايت شده از جنبه عمومی جرم اقدام به رسيدگی و صدور مجازات خواهد کرد؛ اما اين رضايت ارتباطی با ساير متهمان ندارد و رسيدگی به اتهامات اين افراد دنبال خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016