پنجشنبه 16 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کريمی قدوسی: برکناری رييس‌ فتا ربطی به‌ ستار بهشتی نداشت

فرارو ـ جواد کريمی قدوسی از اعضای جبهه پايداری و عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، در زمان مطرح شدن پرونده مرگ ستار بهشتی، در اظهارنظری که مورد انتقاد برخی ديگر از نمايندگان قرار گرفت، گفته بود که احتمال دارد زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين در کشته شدن اين وبلاگ‌نويس نقش داشته باشند.

با گذشت چند هفته از اين ماجرا و اثبات ضرب و شتم ستار بهشتی که منجر به برکناری رييس پليس فتای تهران شد، روز گذشته کريمی قدوسی، در گفت‌وگو با «اعتماد»، نظر سابق خود را به عنوان يکی از گمانه‌های مطرح در کميسيون امنيت ملی مجلس تکرار کرد. او درباره حوادث بعد از انتخابات و کشته‌شدگان اين حوادث هم نظرات جالبی دارد.

بررسی‌های قوه قضاييه و مجلس درباره پرونده مرگ ستار بهشتی، نتايجی را نشان داده که با نظر شما درباره نقش زندانيان سياسی در مرگ اين وبلاگ‌نويس مغايرت دارد. با روشن شدن نتايج اخير فکر نمی‌کنيد اظهارنظر اوليه شما صحيح نبود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين بحثی که من مطرح کردم توسط کارشناسان در اولين جلسه کميسيون امنيت ملی مطرح شده بود. در بررسی‌های کارشناسان، احتمالات و گمانه‌های مختلفی مطرح شده بود و منجمله يکی از احتمالات هم همان چيزی بود که من گفتم. چون اين فرد را در بند زندانيان حوادث سال ۸۸ قرار داده بودند و احتمالات و گمانه‌هايی مطرح شده بود. در گفت‌وگوی قبلی هم من دقيقا گفتم «يکی از احتمالات» اين است. آقای اژه‌يی هم در نشست خبری خود، يکی از نکاتی که مطرح کردند همين احتمال نفوذ اقدامات خرابکارانه ضد انقلاب در اين قضيه بود.

‌الان ضرب و شتم در بازداشتگاه فتا اثبات و رييس پليس فتا برکنار شده است. زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين چه نقشی در اين ماجرا می‌توانند داشته باشند؟
برکناری رييس پليس فتا هيچ ربطی به مرگ ستار بهشتی نداشت. در گزارش پزشکی قانونی که ما آن را خوانده‌ايم، به شش يا هفت نقطه از بدن ايشان اشاره شده که کبودی دارد. در گزارش پزشکی قانونی حتی ابعاد دقيق اين کبودی‌ها هم درج شده و جمعا هفت سانتيمتر مربع از بدن ايشان کبود شده بود. اين کبودی‌ها هم اثری بر مرگ ايشان نداشته و اثر ضرب و شتم بر مرگ ايشان، براساس مستندات پزشکی قانونی مطلقا رد شده است.
اما سهل‌انگاری‌هايی در زمينه نظارت بر بند از سوی پليس فتا صورت گرفته بود. مثلا نگهبان در بازداشتگاه نبوده که اگر ايشان حالش بد شد، خبر بدهد. خوشبختانه پليس و دستگاه قضايی ما به همين ايرادات هم توجه دارد. ما با افتخار می‌گوييم که حقوق همه مردم، حتی مخالفان و دشمنان ما بايد طبق اسلام رعايت شود. محال است که در سيستم قضايی حکومت اسلامی، کسی به عمد خطايی کرده باشد و ما از حق مظلوم بگذريم. در صدر اسلام هم اميرالمومنين در مقابل کفار با صلابت می‌ايستاد اما وقتی خلخال از پای يک زن يهودی در می‌آوردند، حضرت می‌فرمود اگر از اين غصه انسان دق کند و بميرد جا دارد. لذا از اين حيث ما افتخار می‌کنيم که اگر پليس ما خطايی هم کرده است با آن برخورد می‌کنيم و اگر به عمد اتفاقی افتاده باشد، قصاص را حق اوليای دم می‌دانيم. ما در کميسيون امنيت مجلس چشمان‌مان را روی اين وقايع نمی‌بنديم.

درباره آسيب‌ديدگان حوادث سال ۸۸ هم حق پيگيری برای خانواده‌هايشان قائل هستيد؟
در حوادث بعد از انتخابات، همانطور که مستندات آن هم ارائه شد، يک جريان براندازی بود. اينها را قشنگ بنويس. ارتباط فتنه با سرويس‌های جاسوسی برقرار بود و عوامل منافقين با اسلحه داخل مردم بودند. سران فتنه با ناتو به توافق رسيده بودند که اگر کار فتنه جلو رفت، ناتو به ايران حمله نظامی را آغاز کند.
در چنين حادثه‌يی که هدفش کشته سازی است، قتل‌هايی هم به شکل مرموز اتفاق می‌افتد که گاهی اوقات، کشف علت آنها چندين سال طول می‌کشد. چند سال زمان می‌برد تا کيس مورد نظر در تور بيفتد و دستگير شود و اسناد کامل شود. وگرنه تا جايی که ما از سيستم پليس اطلاع داريم در اين جور حوادث مطلقا بنای آنها بر استفاده از اسلحه نيست. نيروهای بسيج هم ما اطلاع داريم که بر اساس آموزش‌هايی که ديده‌اند اجازه تيراندازی مستقيم ندارند. مگر اينکه افرادی بخواهند بروند يک پايگاه پر از سلاح و مهمات را اشغال کنند. اما اينکه کف خيابان بسيج به مردم تيراندازی کند، مطلقا وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016