شنبه 18 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نوشته ستار بهشتی در روز دانشجو سال ۹۰‎

رهسا نيوز: مقاله زير پارسال در ايامی که به شانزده آذر نزديک ميشديم توسط شهيد ستار بهشتی به مناسبت فرا رسيدن روز دانشجو برای انتشار در سايت رهسا نيوز به رشته نگارش درآمده است ولی سردبيری سايت به علت عدم رعايت ادبيات معمول جنبش سبز و نيز دارا بودن مشکل محتوايی، از درج اين مقاله خودداری کرده بود، اما متاسفانه ستار عزيز امروز در ميان ما نيست و قلب ما اندوهيگن از غم از دست دادنش، آری، ستار عزيز به مظلومانه ترين شکل شهيد شد و امروز وظيفه ما بسی سنگين تر است تا راهش را ادامه و نامش را نگاه داريم. لذا تصميم گرفتيم تا مقاله وی را بدون هيچ تغيير و تحريف و ويرايشی ، همانگونه که خود وی نوشته بود منتشر کنيم.
روانش شاد و نامش جاويدان



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درود بر دوستان

درسال ۱۳۳۲در اعتراض سفر ريچارد نيکسون به ايران تظاهرات دانشجويی در دانشکده فنی تهران آغاز شد که در اين تظاهرات و حمله نيروهای نظامی به داخل دانشکده ،۳ دانشجو به نامهای احمد قنچی (از طرفداران جبهه ملی)، مصطفی بزرگ نيا (عضو کميته مرکزی سازمان جوانان حزب توده ی ايران) و مهدی شريعت رضوی (از کادرهای سازمان جوانان حزب توده ی ايران) کشته شدند. اين اتفاق در( ۱۶ آذر ۱۳۳۲) اتفاق افتاد . بعد از آن واقعه، صبح هنگام ورود نيکسون،يکی از روزنامه‌ها در سر مقاله خود تحت عنوان «سه قطره خون» نامه سرگشاده‌‌ای به نيکسون نوشت. نويسنده ابتدا به سنت کهن ايرانيان اشاره کرده بود که هرگاه مهمان عزيزی برای ايرانيان ‌می‌رسد،‌ متناسب با شأن و مقام او برايش گوسفند و گاوی قربانی ‌می‌کنند و سپس خطاب به نيکسون گفته بود: آقای نيکسون ! وجود شما آنقدر گرا‌می و عزيز بود که در قدوم شما سه نفر از بهترين جوانان اين کشور،‌ يعنی دانشجويان دانشگاه را قربانی کردند، از آن زمان روز۱۶آذر به عنوان روز وسنبل دانشجو نام گرفت وقبل از اينکه نظام جمهوری اسلامی به حکومت برسد و در زمان به حکومت رسيدن جمهوری اسلامی بسيار حکومت مانور براين روز داد تا باعث بدنامی نظام سابق گردد. در صورتيکه همانگونه که می بينيد حتی يکی از احزاب دانشجويان کشته شده از اول حکومت جمهوری اسلامی مورد مهر نظام قرار نگرفت. و حتی يک دانشجو از عوامل حزب مورد اعتماد نظام در اين واقعه کشته نشدند اما نظام به نام وبه کام خود برای کوبيدن مخالفان خود وقلع وقمع آنها و احزاب مختلف از اين روز بسيار بهره برد تا به مرور زمان حنای نظام رنگ خود را از دست داد و کم کم همين روز ۱۶ آذر به روز مخالفت با نظام و در خواست اجتماعی وسياسی و.... مردم و دانشجويان تبديل گرديد و دانشجويان در اين روز درخواستهای خود وجامعه را به صورت مسالمت آميز مطرح ميکردند .

اما کم کم با رو به توتاليتر شدن نظام وبه وجود آمدن جو خفقان بيشتر هر روز بيشتر از روز قبل و هر سال بيشتر از سال قبل ، دانشجويان در اين روز خواسته های خود و جامعه را به صورت جديتری ابراز کردند ونظام جمهوری اسلامی که داد (جمهوريت اسلاميت و آزاديت) داشت کم کم نشان داد هيچ کدام از اين سنبلها را نه تنها در خود ندارد بلکه از (جمهوريت جز ديکتاتوری محض) و( از اسلاميت به اسم دين سوء استفاده از اعتقادات مردم) و از (آزاديت جز زندان، شلاق ، شکنجه ، اعدام ) و.... چيزی ندارد و همچون شير بی يال و دم و کوپال خود را نشان داد. و نشان داد که جز ديکتاتوری و قبول نکردن حرف مخالف خود و سرکوب مخالف به هر نوع کار ديگری نميکند . وبرای سرکوب مردم خود دست به هر کاری ميزند حتی باج دادن به کشورهای بيگانه . اما در اين روز هر سال دانشجويان ايران اين مراسم را با جو خفقانی که نظام راه اندازی کرده با شکوه تر ومصمم تر و پر شور تر اين مراسم را بر پا ميکنند، ونظام نيز در اين روز بدون توجه به حرمت دانش و دانشگاه افراد و عوامل خود را با لباسهای شخصی برای ضرب وشتم دانشجويان وارد خيابانها و دانشگاه ميکند، که حرف وسخن اين عزيزان چيزی نيست جز خواسته های به حق مردم جامعه که در اين روز که به عنوان سنبل ونماد دانشجو است از زبان دانشجويان ميهن ابراز ميگردد .

دوستان ، ياران ، مبارزان و مردم آزاديخواه ايران زمين، باز ماه آذر و روز دانشجو فرا رسيد روز عزيزانی هم چون مجيد توکلی ها، مجيد دری ها، بهاره هدايت ها ، مهديه گلروها و..... امسال اين عزيزان و بسياری ديگر در جمع ما مردم نيستند ، اين عزيزان يا به تبعيد اجباری محکوم شدند و يا جان خود را از دست دادند و عده کثيری از آنان در دخمه های اين نظام پوسيده ضحاک صفت عمر را در مريضی و درد و رنج ميگذرانند و با فشار روزافزونی که نظام بر اين عزيزان مياورد برای سر خم کردن پيش اين نظام همچون کوه بر سر عهد وپيمان خود با آزاديخواهان و آرمانهای آزاديخواهانه خود ومردم ايستاده اند . جای آن دارد يکبار ديگر در ۱۶آذر امسال همه با هم همچون آذرخش بر سر اين نظام پوسيده فرود آييم و آن را از هم متلاشی کنيم .

امروز چشم آن عزيزان به حرکت ما وهمت ما است پس اين بار با حرکتی سراسری در ۱۶ آذر ايران را پر کنيم از طنين شعر يار دبستانی من، ايران را پر کنيم از نوای ای ايران ای مرز پر گهر و با صدای بلند فرياد بزنيم زندانی سياسی آزاد بايد گردد .و به عنوان يک ايرانی وطن دوست ميگويم در قدوم آقای نيکسون مردم ايران۳دانشجو قربانی کردند . از زمانی که قدوم نظام جمهوری اسلامی به ايران باز شد تا بحال چند جوان دانشجو ومرد و زن مبارزمردم ايران دربرابرشما قربانی کرده اند ؟ آيا تا بحال رحمی در دل شما آمده است ؟ ياران ومبارزان ۱۶آذر از راه فرا ميرسد وحرکت وهمت ما هم بايد بيشتر ومحکمتر فرا رسيده باشد .بياييد اين بار چون هر سال اما پر غرورتر ومحکمتر از هرسال ندای خود را به گوش دنيا برسانيم وعزيزان زندانی خود را شاد کنيم . دوستان ياران ،عزيزان چندبار قرار است به دنيا بياييم چندبار زندگی کنيم وچند بار از اين دنيا برويم .يکبار می اييم برای زندگی ويکبار عمر به پايان ميرسانيم وميرويم خوشا انکه باعزت زندگی کنيم وبا عزت برويم .

زنده و پاينده ايرانی و ايران جانم فدای ايران
نويسنده: ستار


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016