دوشنبه 27 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان پزشکی قانونی: رشد ۲۴ درصدی حوادث حين کار

• در هفت ماهه امسال بيشترين مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۷۷ مورد در شهريور ماه و کمترين آن با ۱۰۹ مورد در فروردين ماه ثبت شده‌ است.

ايلنا ـ سازمان پزشکی قانونی «سقوط از ارتفاع» را عامل نخست مرگ و مير در حوادث ناشی از کار طی هفت ماه گذشته اعلام کرد.

به گزارش ايلنا، براساس رتبه بندی سازمان پزشکی قانونی سقوط از بلندی با ۴۵۶ فوتی (۴۵۳ مرد و سه زن)، اصابت اجسام سخت با ۲۳۶ فوتی (۲۳۵ مرد و يک زن)، برق‌گرفتگی با ۱۷۳ فوتی (۱۷۲ مرد و يک زن)، سوختگی با ۶۴ فوتی (۵۸ مرد و شش زن) و کمبود اکسيژن با ۳۴ فوتی مرد به ترتيب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آور‌ترين حوادث حين کار را به خود اختصاص داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش سازمان پزشکی قانونی همچنين آمده است: مرگ و مير ناشی از حوادث کار در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزايش يافت و از ۸۸۸ نفر در هفت ماهه سال گذشته به يکهزار و ۱۰۱ نفر در سال جاری رسيده است.
اين گزارش می‌افزايد: در هفت ماهه امسال بيشترين مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۷۷ مورد در شهريور ماه و کمترين آن با ۱۰۹ مورد در فروردين ماه ثبت شده‌ است، مرگ‌های ناشی از حوادث کار مهر ماه امسال نيز نسبت به مهر ماه سال گذشته رشد زيادی داشت، به طوری که از ۱۰۹ فوتی در مهر ماه سال گذشته به ۱۷۴ مورد در مهرماه امسال رسيد که اين افزايش، معادل ۵۹. ۶ درصد رشد می‌باشد.
طی اين مدت همچنين استان‌های تهران با ۱۴۰ فوتی (همگی مرد)، اصفهان با ۹۴ فوتی (همگی مرد) و خراسان رضوی با ۷۲ فوتی (۷۱ مرد و يک زن) بيشترين و استان‌های چهارمحال و بختياری با دو فوتی، خراسان جنوبی با سه و زنجان با چهار فوتی کمترين موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشته‌اند.
بر اساس بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۱ الی ۱۳۹۰)، نه هزار و ۶۲۵ نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان باختند که بيشترين آن با يکهزار و ۵۰۷ فوتی در سال ۱۳۹۰ وکمترين آن با ۴۶۱ فوتی در سال ۱۳۸۱ ثبت شده‌است.
بنابر اين گزارش مرگ و مير حوادث کار از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ سير صعودی داشت اما در سال ۱۳۸۸ با کاهش اين آمار در کشور مواجه بوديم، اين درحالی است که مرگ بر اثر حوادث کار در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال قبل از آن مجدداً افزايش يافت و ۱۶. ۹ درصد بيشتر شد. يادآور می‌شود مطابق آمارهای موجود به طور متوسط در هر سال ۹۶۳ نفر و روزانه ۲. ۷ نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است خبرگزاری ايلنا تنها ظرف هفته گذشته شش خبر رسمی از مرگ و مصدوميت شديد کارگران ساختمانی بر اثر سقوط از چاه آسانسور منتشر کرده است که بديهی است انتشار اين تعداد خبر رسمی - از خيل وقايعی که هيچ‌گاه به سطح رسانه نمی‌رسند - از وقوع حاوادثی مشابه در يک بازه زمانی کوتاه، ضرورت بازرسی‌های مستمر و کارشناسانه بازرسان وزارت کار را نشان می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016